Upphandlare med kategoriansvar för IT

Luleå kommun, Ekonomikontoret / Inköpar- och marknadsjobb / Luleå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Luleå kommun, Ekonomikontoret i Luleå

Luleå är norra Sveriges hjärta med storstadens utbud och småstadens närhet, universitetets kraft och näringslivets nytänkande. En riktig vinterstad med vita vidder och en somrig skärgårdsstad som toppar solligan år efter år. Luleå växer och vi blir allt fler Luleåbor.

Nu söker vi en upphandlare med kategoriansvar för inköp av IT såsom hård- och mjukvara, tillhörande tjänster och IT-kommunikation.

Luleå kommun köper årligen in varor och tjänster för ca 1,2 mdr. Inköpsavdelningen arbetar för att vara en ständigt utvecklande och kompetent inköpsfunktion, som tar ansvar för helheten och jobbar för hållbara och goda affärer på ett enkelt sätt.

Vi välkomnar medskapande medarbetare med egna idéer och kreativitet som vill arbeta i ett öppet och lärande klimat.

Publiceringsdatum
2016-02-02

Arbetsuppgifter
Som upphandlare agerar du självständigt som projektledare genom att ha en nära dialog med interna kravställare och leverantörer. Ditt uppdrag är att göra goda och hållbara affärer åt Luleå kommun och våra bolag. I ditt arbete utför du behovs- och marknadsanalyser, upphandlingar och ser till att kommunens inköp av IT sker på ett affärsmässigt och juridiskt korrekt sätt.

Som upphandlare kommer du att arbeta med etablering och utveckling av kategoristyrning inom IT, samtidigt som du leder och ansvarar för inköpsprojekt inom området. Dina närmaste kollegor på Inköpsavdelningen arbetar med inköp inom alla kommunens verksamhetsområden i roller som strategisk inköpare, upphandlare, inköpscontroller, systemförvaltare och inköpssamordnare. Du kommer också arbeta tillsammans med andra delar av vår organisation, främst IT-kontoret, och representera Luleå kommun som kund riktat mot leverantörer och näringsliv.

Hos oss kommer Du att:

• ta ansvar för din kategori genom att leda tvärfunktionella team, där du koordinerar alla aktiviteter som behövs för att kommunen ska göra goda och hållbara affärer som genererar högsta kvalitet, tillförlitlighet och värde.
• analysera affärsprocesser och fastställa besparingsmöjligheter genom att påverka utbud och efterfrågan.
• tillsammans med vår inköpscontroller jobba med uppföljning och leverantörsstyrning.
• utveckla, förankra och implementera inköpsstrategier inom IT med syfte att åstadkomma kort- och långsiktiga besparingsmål.
• arbeta med att ta fram och förhandla om avtal

Inköpsavdelningen är aktiv i sitt förändringsarbete, vilket innebär att det finns stora möjligheter att påverka metoder och arbetssätt. Vi förväntar oss att du vill arbeta proaktivt och det är självklart för oss att alltid verka för kontinuerliga förbättringar.

Vi kan erbjuda många varierande arbetsuppgifter i en engagerad, medskapande och positiv arbetsmiljö.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• akademisk utbildning inom exempelvis data / IT.
• bred erfarenhet inom IT-området (exempelvis hård- och mjukvara samt tillhörande tjänster samt IT-kommunikation)
• mycket god förmåga att formulera sig på svenska i tal och skrift.

Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av projektledning inom IT
• inköp eller försäljning i offentlig eller privat sektor.

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som är:

• IT-generalist med helhetssyn och god kontroll på begrepp inom IT-området
• nyfiken och har ett tydligt kund- och affärsfokus.
• en effektiv problemlösare med ett analytiskt och strukturerat arbetssätt där du trivs att arbeta självständigt och i rollen som projektledare.
• tycker om att förhandla och uppnå bra lösningar för kommunen och våra leverantörer.
• utåtriktad, en god kommunikatör, lyhörd och skicklig på att leverera genom andra.

Din samarbetsförmåga liksom talang för att skapa goda relationer och nätverk blir avgörande för hur du kommer att lyckas i rollen som strategisk inköpare.

Vi kommer att lägga stor vikt utifrån dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Vi erbjuder en trivsam arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter och tillämpar rökfri arbetstid. För att arbeta hos oss ska du dela Luleå kommuns gemensamma värdegrund där Engagemang, Ansvarstagande och Kompetens är ledorden.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet deltid som en möjlighet.

Du söker jobb hos oss via ett elektroniskt ansökningsformulär. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. Har du frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV kontakta www.offentligajobb.se eller 0771-101029.

Vi undanber oss alla erbjudanden om jobbannonsering och rekryteringshjälp, Luleå kommun har ett kommunövergripande förhållningssätt och har avtal som samordnas av personalkontoret.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-02-21
Ange följande referens när du ansöker: A539226
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Henna Carmudd, Adecco
Emma Breheim, Inköpschef 0920-45 31 40, 070-3488735
Marianne Lundberg, Upphandlare marianne.lundberg@lulea.se

Facklig kontakt
Sofie Cajander Sehlstedt, Vision 0920-45 51 46

Företag
Luleå kommun, Ekonomikontoret

Adress
Luleå kommun, Ekonomikontoret
Rådstugatan 11, 97185 Luleå
97185 LULEÅ

Kontorsadress
97185 Luleå

Jobbnummer
2646756

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Luleå kommun, Ekonomikontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Luleå kommun, Ekonomikontoret: