Upphandlare

Statens Historiska Museer / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
2022-01-14
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Upphandlare" (publicerad 2022-09-21) ⬅️


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Historiska Museer i Stockholm, Botkyrka, Håbo, Linköping, Mölndal eller i hela Sverige

Statens historiska museers uppgift är att främja intresset för historia och sprida kunskap om kulturarvet som myndigheten förvaltar och bevarar. I myndigheten ingår Historiska museet, Livrustkammaren, Ekonomiska museet, Skoklosters slott, Stiftelsen Hallwylska museet, Tumba bruksmuseum samt uppdragsverksamheten Arkeologerna.
Vi ska vara attraktiva, angelägna och finnas lättillgängliga både i våra museilokaler, på våra utgrävningar samt digitalt.

Om verksamheten
Upphandlingsfunktionen är en del av avdelningen för verksamhetsstöd som ger stöd till myndighetens alla verksamheter inom områdena ekonomi, HR, arkiv, registratur, säkerhet, fastigheter och lokaler, upphandlingar och inköp.

Upphandlingsfunktionen består idag av en upphandlingsansvarig och en upphandlare. Funktionen utökas i och med denna rekrytering med ytterligare en upphandlare. Funktionen arbetar brett med upphandlingar som spänner över flera verksamhetsområden; innefattande främst entreprenadupphandlingar samt varu- och tjänsteupphandlingar. Samordnade upphandlingar med andra myndigheter genomförs regelbundet, där upphandlingsfunktionen projektleder ett antal av dessa. Funktionen arbetar även med två utvecklingsområden; strategiskt inköpsarbete och avtalsförvaltning. Arbetet inom upphandlingsfunktionen präglas av engagemang, delaktighet och driv där upphandlarna gemensamt delar med sig av erfarenheter. Funktionen bidrar i hög grad till utvecklingen av upphandlings- och inköpsverksamheten inom hela myndigheten.

Vi söker nu en Upphandlare!

Publiceringsdatum
2022-01-14

Om tjänsten
Som upphandlare kommer du i första hand att arbeta med det operativa upphandlingsarbetet och arbetsuppgifterna består bland annat i att:

• Självständigt ansvara för att projektleda och genomföra flera parallella upphandlingar av varor och tjänster i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU), i dialog med verksamhetens beställare. Detta innefattar att aktivt driva hela upphandlingsprocessen från planering (behovs-, marknads- och riskanalys) till avtalstecknande.
• Självständigt ansvara för att projektleda och genomföra avrop genom förnyad konkurrensutsättning från statliga ramavtal eller myndighetens egna ramavtal, i dialog med verksamhetens beställare. Detta innefattar att aktivt driva hela avropsprocessen från planering till avtalstecknande.
• Vara ett konsultativt stöd inom inköps- och upphandlingsrelaterade frågor till chefer, projektledare och övriga beställare.
• Upprätta myndighetens ram- och leveransavtal och informera om dessa internt,
• Delta i uppföljningar och analyser,
• Genomföra utbildningar och informationsinsatser inom arbetsområdet.

Om din kompetens
Du har eftergymnasial utbildning med inriktning mot offentlig upphandling; företrädesvis inom juridik eller ekonomi, alternativt YH-utbildning inom upphandling och inköp eller motsvarande kunskaper och erfarenhet förvärvade på annat sätt som vi bedömer likvärdig.

Du har minst ett års erfarenhet (exklusive LIA eller annan praktik) av arbete med upphandlingar över direktupphandlingsgränsen inom offentlig verksamhet.

Du har goda kunskaper inom LOU och kunna tolka och ge visst upphandlingsjuridiskt stöd inom ramen för lagens tillämpning och praxis.

Du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift och även ha goda kunskaper inom MS Office, särskilt Excel och Word.

Du har erfarenhet av arbete i något elektroniskt upphandlingsverktyg och det meriterande om du arbetat i Visma Tendsign. Det är även meriterande om du har erfarenhet av:

• Framtagande av inköpsrelaterade strategier
• Kategoribaserat arbete
• Spendanalys
• Intern inköpsstyrning
• Projektledning
• Avtalsförvaltning

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som har hög servicekänsla, integritet och förmåga att prioritera, organisera och planera ditt arbete. I rollen som upphandlare förväntas du också vara självgående och ansvarstagande. Du har förmåga att vara tydlig och pedagogisk i din kommunikation. Som upphandlare behöver du vara lyhörd och analytisk för att kunna balansera verksamhetens önskemål utifrån gällande regelverk. I rollen som upphandlare förväntas du ha god administrativ förmåga samt vana att hålla presentationer.

Som person är du förtroendegivande och har lätt för att skapa goda samarbeten och relationer både inom och utanför organisationen. Du delar även gärna med dig av erfarenheter och kunskaper till andra.

Anställningsvillkor
Tjänsten är tills vidare och på heltid med placeringsort Stockholm. Lönen är individuell och vi tillämpar provanställning i 6 månader. Tillträde enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Ansök här senast 2022-02-03. I din ansökan ska det tydligt framgå hur du fyller de krav som ställs på tjänsten.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Historiska Museer

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Historiska Museer (org.nr 202100-4953), http://shm.se/

Kontakt
Håkan Larsson, Avdelningschef
hakan.larsson@shm.se
0722284500

Jobbnummer
6250531

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Historiska Museer

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Historiska Museer: