Upphandlare

Stockholms stad, Fastighetskontoret / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms stad, Fastighetskontoret i Stockholm

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Fastighetskontoret förvaltar och utvecklar ett unikt fastighetsbestånd viktigt för Stockholms invånare, företagare och besökare. Fastighetsbeståndet består av allt från större kontorsbyggnader, offentliga lokaler, idrottshallar, saluhallar, salutorg, partihandelsområden och brandstationer till slott och herrgårdar, konstnärsateljéer, villor, bostadsrätter och små torp på landet. Vi förvaltar även natur- och friluftsområden utanför kommungränsen. Bredden i vårt fastighetsbestånd, där varje kund har sina specifika behov, utmanar chefer och medarbetare till nytänkande och kreativitet och till att vara öppna för ständig förnyelse och utveckling. Vår gemensamma strävan är att skapa värden och attraktiva miljöer som lämnar positiva avtryck - på väg mot ett Stockholm i världsklass. Fastighetskontoret har en årlig omsättning på cirka 1,3 miljarder kronor. Fastighetskontoret har cirka 150 medarbetare och verksamheten är organiserad i fyra avdelningar och en kommunikationsstab. Kontoret ligger centralt beläget på Hantverkargatan 2, cirka 10 minuters promenad från Stockholms centralstation.

Projektavdelningens huvuduppgifter är att genomföra underhålls- och investeringsprojekt och att ansvara för kontorets projektstyrning. Projektavdelningen ansvarar även för kontorets upphandlingskompetens och stöder kontoret i upphandlingsfrågor och genomför upphandlingar rent operativt.

Upphandlingsfunktionen ansvarar för fastighetskontorets upphandling av varor, tjänster och entreprenader. Merparten av upphandlingarna är kopplade till tjänster och entreprenader inom fastighets- och byggsektorn.

Främst ansvarar upphandlingsfunktionen för upphandlingar som är verksamhets-gemensamma, d.v.s. för alla typer av ramavtal, drifts- och underhållsavtal. Utöver detta medverkar funktionen som stöd i framförallt större och/eller komplicerade projektspecifika entreprenad- och tjänsteupphandlingar.

Funktionen ansvarar även för utveckling och implementering av kontorets upphandlingsprocess enligt ISO-standard, inklusive strategier, riktlinjer och anvisningar. Detta gäller även för förvaltning och utveckling av kontorets IT-stöd inom området. Som stöd i arbetet används elektronisk upphandling via verktyget Visma TendSign.

Vi utökar nu vår upphandlingsfunktion med ytterligare en upphandlare.

Publiceringsdatum
2015-11-23

Arbetsuppgifter
Som upphandlare arbetar du dels med att ge fastighetskontorets organisation självständigt och kvalificerat stöd i upphandlingstekniska frågor, dels genomföra egna upphandlingsprojekt avseende vissa ramavtal och större upphandlingar.

Rollen som upphandlare innebär att
• du är ett kvalificerat stöd i upphandlingsfrågor vid enskilda upphandlingar, framförallt när det gäller tekniska konsulttjänster och entreprenader,
• du självständigt genomför upphandlingar och ansvarar för hela upphandlingsprocessen, d.v.s.genomför förstudier, utformar/ tar fram förfrågningsunderlag, handlar upp (inklusive utvärdering och tilldelning), tecknar kontrakt och följer upp avtal i de upphandlingar du själv ansvarar för.
• du håller dig uppdaterad när det gäller ny lagstiftning och omvärldsbevakning,
• du genomför utbildningsinsatser för övriga medarbetare inom fastighetskontoret,
• du är delaktig i att utveckla och implementera upphandlingsprocessen enligt ISO-standard och att säkerställa att det finns bra rutiner, riktlinjer, stöddokument, mallar m.m.,
• du är delaktig i att administrera kontorets beställningssystem och avtalsdatabas samt att aktivt bidra till utvecklingen av stödsystemen,
• du deltar i olika interna och externa arbets- och referensgrupper,
• du arbetar ofta i projektform i nära samarbete med medarbetare från olika delar av verksamheten, där du som upphandlare projektleder exempelvis ramavtalsupphandlingar
• du följer upp och utvärderar ingångna ramavtal - ibland benämnt "contract management" - vilket bland annat innebär att du hämtar in information från organisationen om hur dessa har fungerat i syfte att utarbeta strategier inför upphandlingar.

Som upphandlare inom Stockholms stad blir du en del av ett välutvecklat nätverk inom en av landets största upphandlande organisationer. Du kommer framför allt att ha kontakter med andra tekniska förvaltningar och Stadsledningskontorets upphandlingsavdelning.

Kvalifikationer
• Högskoleutbildning inom juridik, teknik eller ekonomi eller har förvärvat motsvarande kunskaper på annat sätt.
• Mycket goda kunskaper och dokumenterad erfarenhet krävs av arbete med LOU.
• Erfarenhet av upphandlingar inom bygg- och fastighetssektorn och en god förståelse för byggprocessen är
meriterande
• Kunskaper och erfarenhet inom entreprenadjuridik samt kännedom om bygg- och fastighetssektorns
standardavtal är meriterande
• God förmåga att uttrycka sig i både tal och skrift i det svenska språket är ett krav.

Som person har du lätt för att kommunicera, skapa och utveckla goda relationer. Du är lyhörd, analytisk och strukturerad samt har en god förmåga att se och förstå helheter. Du har förmåga att arbeta med flera olika uppgifter parallellt . Nödvändiga egenskaper för denna tjänst är också att du har förmåga att självständigt prioritera och driva arbetet framåt.

Den person vi söker ska vilja, ha förmågan och våga ta olika typer av initiativ i syfte att utveckla upphandlingsprocesserna.

ÖVRIGT
Fastighetskontoret har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonssäljare och säljare av rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Dagtid Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-12-21
Ange följande referens när du ansöker: A37328
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jenny Rydåker, Avdelningschef 08-508 27016

Facklig kontakt
Susann Holm, Vision 0850826971
Javier Martinez, SACO 08-50826904
Karin Wrannvik, Ledarna karin.wrannvik@stockholm.se

Företag
Stockholms stad, Fastighetskontoret

Adress
Stockholms stad, Fastighetskontoret
Box 8312
10420 Stockholm

Kontorsadress
Hantverkargatan 2 10420 Stockholm

Jobbnummer
2540398

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms stad, Fastighetskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms stad, Fastighetskontoret: