Uppföljningsansvarig

Sigtuna kommun, Ekonomiskt bistånd / Administratörsjobb / Sigtuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sigtuna, Österåker, Håbo, Upplands-Bro, Upplands Väsby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sigtuna kommun, Ekonomiskt bistånd i Sigtuna

Sigtuna. Du kanske tänker på den pittoreska staden vid Mälaren, den internationella mötesplatsen och handelsstaden med tusenåriga anor? Det är sant. Men idag är Sigtuna kommun så mycket mer. Här finns Märsta, Valsta, Rosersberg, Arlanda och en levande landsbygd. Än idag är Sigtuna en plats som välkomnar det internationella och mångkulturella. För vi vet att olikheter berikar. Hos oss möts människor, tankar, idéer, kulturer och företag. Hos oss möts dåtid och framtid, natur och stad, Sverige och världen. Varje år passerar många miljoner människor Sigtuna kommun via landets största flygplats. Men snarare än en plats att resa ifrån är det här en plats att komma hem till. Välkommen till Sigtuna kommun.

Hos Utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen ryms många olika verksamheter inom utbildning och försörjning. Oavsett om du är gymnasieungdom eller en vuxen som vill utvecklas eller förändra din framtid så finns vi här för att stötta dig i din utbildning. Vi erbjuder olika program, aktiva insatser eller vägledning mot studier och arbete så att du kan ta dig dit du vill. Vår strävan är att du ska gå vidare med nya kunskaper, egen försörjning och förutsättningar för ett livslångt lärande.

Enheten Arbete och Försörjning ligger organisatoriskt under Utbildning- och Arbetsmarknadsförvaltning.

Enhetens huvuduppdrag är att arbeta för att personer som erhåller försörjningsstöd hittar en egen försörjning genom arbete eller studier. Arbetet på enheten innefattar utredning och beslut om ekonomiskt bistånd, planering och uppföljning av arbetsmarknadsinsatser hos externa utförare samt arbete kring mottagning och integration av nyanlända. Utöver huvuduppdraget har enheten ansvar för, dödsboutredning, vräkningsförebyggande och utredning av felaktiga utbetalningar.
Arbetsgruppen har 21medarbetare från 2020-01-01 som består av en enhetschef, en biträdande enhetschef, socialassistenter, bostadskonsulenter, systemadministratör, socialsekreterare, FUT-utredare, integrationshandläggare och uppföljningsansvarig.

Enheten befinner sig i en utvecklingsfas och har genomgått organisationsförändringar för att anpassa sin verksamhet till invånares behov och kommunfullmäktiges beslut. Enheten erbjuder arbetsmarknadsinsatser genom externa utförare enligt Lagen om Valfrihet (LOV) från och med hösten 2019.

Enheten har infört en automatiserad handläggning av ekonomiskt bistånd för att frigöra tid för handläggare och få mer tid för möten med klienterna. Socialsekreterare har fokus på att få klienterna till egen försörjning.

Vi behöver en uppföljningsansvarig som tillsammans med sina kollegor utveckla arbete kring arbetsmarknadsinsatser inom LOV och kvalitetsuppföljning på enheten




Publiceringsdatum
2020-01-15

Arbetsuppgifter
• Kvalitets- och avtalsuppföljning av utförare inom LOV
• Samordna och följa upp arbetet kring LOV
• Vara kontaktperson gentemot utförare
• Gå igenom anbud samt godkänna/avslå ansökningar
• Registrera i verksamhetssystem Procapita
• Återkoppla om utförare till kollegor
• Omvärldsbevaka integrations- och arbetsmarknadsfrågor
• Vara delaktig i det systematiska kvalitetsarbetet
• Ta fram underlag inför arbete kring verksamhetsplan, arbetsplan, delårsrapporter och verksamhetsberättelse
• Ta fram underlag inför nämnds beslut exempelvis utredningar, tjänsteskrivelser
• Sammanställa och uppdatera enhetens rutiner i en rutinhandbok
• Föreslår förbättringar i arbetssätt och system med syfte att utveckla rollen och i förlängningen vår service till kommuninvånaren

Andra arbetsuppgifter kan tillkomma utifrån verksamhetens behov. Du kommer inte ha budget- eller personalansvar. Periodvis stöttar du kollegor i utredningar och med handläggning av ekonomiskt bistånd, exempelvis under semestrar.


Kvalifikationer
Arbetet kräver gedigen kunskap i socialtjänstlagstiftning. Du behöver ha minst 3 års yrkeserfarenhet av lagtolkning, handlingsplaner med klienter, utredningar och beslut inom ekonomiskt bistånd.

Du behöver ha mycket god förmåga att dokumentera och uttrycka dig på svenska i både tal och skrift. Du ska ha grundläggande systemkunskaper i Procapita.

Personliga kvalifikationer såsom noggrannhet och samarbetsförmåga är viktigt i denna roll. Du följer riktlinjer, håller tidsramar, är flexibel, stresstålig och har förmåga att anpassa dig till förändrade omständigheter.

ÖVRIGT
Sigtuna kommun erbjuder friskvårdsbidrag och för bättre hälsa har vi rökfri arbetstid! Läs gärna mer om våra förmåner:
https://www.sigtuna.se/sv/Om-Sigtuna-kommun/lediga-jobb/Formaner-for-dig-som-anstalld-i-Sigtuna-kommun/

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse. Intervjuer kommer att ske fortlöpande så vänta inte med att söka. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-01-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sigtuna kommun, Ekonomiskt bistånd

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A927266".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sigtuna kommun (org.nr 212000-0225), https://www.sigtuna.se/

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Sigtuna kommun, Ekonomiskt bistånd

Jobbnummer
5043185

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sigtuna kommun, Ekonomiskt bistånd

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sigtuna kommun, Ekonomiskt bistånd: