Uppdragsledare för utveckling av nytt system

Polismyndigheten / Datajobb / Stockholm
2022-11-07
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Uppdragsledare för utveckling av nytt system" (publicerad 2023-03-03) ⬅️


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Södertälje, Sigtuna, Uppsala eller i hela Sverige

Som anställd på polisens IT-avdelning är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad på riktigt. Vi bidrar till polisorganisationens förmåga att kontinuerligt och på ett rättssäkert sätt tillgodose hela Polismyndigheten och dess drygt 35 000 medarbetares behov av produkter och tjänster inom IT, vilket är till nytta för användarna och medborgarna.

Inom vår sektion finns systemstöd som nyttjas av en bred palett av funktioner inom polisen. Det gäller bland annat ekonomisystem, personalsystem, vapensimulatorer, budgetsystem, fordonssystem samt ärendehanteringssystem. Placeringen för denna tjänsten är i gruppen för Medborgarärenden där vi bygger stöd för tex vapenlicenshantering, tillståndshantering, ordningsvakter, parkering, orosanmälan och personskydd.

Vi har vår arbetsplats på Kungsholmen i Stockholm och det finns möjlighet att arbeta upp till två dagar i veckan hemifrån. Som statligt anställd på Polismyndigheten erbjuder vi även särskilda förmåner kring pension, föräldralön, friskvård m.m. Läs mer om våra förmåner och villkor här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/det-har-erbjuder-vi/

Vi söker nu ytterligare uppdragsledare!

Publiceringsdatum
2022-11-07

Dina arbetsuppgifter
Ett av Polisens inköpta ärendehanteringssystem ska bytas ut mot egenutvecklade systemlösningar. I rollen som uppdragsledare har du möjlighet att påverka de nya systemens uppbyggnad, plattform och teknik. Avsikten är att genomföra utbytet av systemen stegvis under de kommande tre åren. Många av ärendetyperna som handläggs handlar om att erbjuda medborgarna service, där E-tjänster är frontend via polisen.se. Nuvarande systemstöd nyttjas dagligen av ca 1 000 stycken av Polisens anställda och samtliga anställda inom myndigheten har tillgång till systemet.

Uppdraget är uppstartsfas och du kommer arbeta i ett tvärfunktionellt SCRUM-team med drivna systemutvecklare och andra tekniska specialister som arbetar agilt nära verksamheten. Uppdraget innebär att utveckla och implementera nya IT-lösningar enligt verksamhetens behovsbild.

I din roll kommer du ansvara för att driva och samordna arbetet med gruppens uppdrag utifrån verksamhetens behov, och koordinera våra utvecklingar och införanden med andra team. Rollen kommer att inbegripa bred samverkan med processägare och andra verksamhetsrepresentanter, b.la. med syfte att säkerställa behovsfångst, samt för att skapa underlag kring prioritering av utvecklingsinsatser och införanden.

En vanlig dag som uppdragsledare kan b.la. innebära:

Facilitera och genomföra workshops för bland annat kravinsamling och bearbetning
Agera rådgivare och expert gentemot verksamheten
Förstå, förklara och leda förändring i en organisation som är stor och komplex
Driva arbetet med löpande förbättring och utveckling av rutiner och processer

I uppdraget ingår även att planera och migrera information från nuvarande system till nya IT-lösningar. En spännande resa som berör både medborgare och användare internt inom Polisen - Hoppas du vill följa med på resan!

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Relevant akademisk utbildning, gärna inom IT-området
Minst 3 - 5 års aktuell och relevant erfarenhet av att samordna och strukturera uppdrag i en komplex IT-miljö, företrädesvis i en roll som teknisk uppdragsledare, IT-projektledare, produktägare eller liknande
God kompetens kring agil systemutvecklingsmetodik


Du behöver behärska svenska väl, både i tal och skrift

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass så krävs svenskt medborgarskap.
Meriterande

Följande är särskilt meriterande:
God erfarenhet av att planera och leda workshops
God erfarenhet kring arbete med verksamhetsutveckling och förändringsledning
Erfarenhet som teknisk projektledare eller liknande.
Erfarenhet av arbete med agila metoder (Scrum/Kanban)


Följande är i övrigt meriterande:
Erfarenhet av Ärendehanteringssystem
Förvaltning av applikationer och miljöer



Dina personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer höga krav på ordningssinne, samt ett strukturerat och effektivt arbetssätt. Vidare behöver du gilla att få team att fungera, ha förmåga att bygga relationer, och hantera för tjänsten nyttiga kontaktytor. Du behöver därför ha en god förmåga att arbeta både självständigt och i grupp, samt att vara en god och tydlig kommunikatör.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrig information

Arbetsort: Stockholm/Kungsholmen
Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med provanställning om 6 månader
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Dagtid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Uppdragsledare, IT
#LI-Hybrid

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Ansökan
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast: 22 november 2022. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Skicka din ansökan via e-post till jobb.na@polisen.se och märk din ansökan med diarienummer: A626.411/2022 i mailets ärendemening.

I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.

I denna rekrytering kan löpande urval komma att ske.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med diarienummer: A626.411/2022 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 Stockholm eller kontakta ansvarig HR-konsult, Emil Bengtsson, emil.bengtsson@polisen.se

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering.

Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-11-22

Adress
Polismyndigheten
Fleminggatan 18
11226 Stockholm

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A626.411/2022".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Fleminggatan 18 (visa karta)
112 26  STOCKHOLM

Ansökan
E-post: jobb.na@polisen.se

Arbetsplats
Polismyndigheten

Jobbnummer
7145296

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: