Uppdrag som god man för ensamkommande barn
Halmstads kommun, Avdelningen för ledningsstöd / Administratörsjobb / Halmstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Halmstad,
Laholm,
Båstad,
Falkenberg,
Ängelholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Halmstads kommun, Avdelningen för ledningsstöd i Halmstad Halmstad är en populär turistort såväl som hemstad. Här bor 95 000 invånare som ständigt blir fler i en av landets mest expansiva regioner. Tillsammans med kommunens 7 900 medarbetare har du chansen att vara med och utveckla Halmstad som hemstad, kunskapsstad och upplevelsestad. Vi har fler än 70 yrkesgrupper som gör skillnad. Vill du vara med?
Stadskontoret förbereder och verkställer de kommunövergripande politiska besluten. Vår strävan är att bidra till en effektiv organisation med medborgarnas bästa i fokus. Vi samordnar, utvecklar och stödjer förvaltningar/bolag inom bl.a. områdena ekonomi, personal, upphandling, IT, kommunikation och samhällsutveckling.
Publiceringsdatum2015-03-06ArbetsuppgifterUppgifter i ett godmanskap för ensamkommande barn
• Ansöka om uppehållstillstånd hos Migrationsverket
• Hjälpa barnet samt närvara i samband med utredningar hos Migrationsverket och socialnämnden
• Närvara vid förhör hos polis och åklagare om barnet utsatts för brott eller gjort sig skyldig till brott
• Planera barnets utbildning, besluta i frågor som skolgång, skolresor, ansökan om studiebidrag samt delta i utvecklingssamtal
• Besluta om var barnet ska bo
• Medverka till kontakt med föräldrar, släktingar och eventuell återförening
• Hjälpa barnet att få kontakt med hälso- och sjukvård vid behov
• Förvalta eventuella tillgångar
• Ansöka om stöd enligt socialtjänsten
• Medverka till att teckna hyreskontrakt innan barnet fyllt 18år om eget boende är det bästa för barnet
KvalifikationerDu ska som person vara rättrådig, erfaren och i övrigt lämplig. Det innebär att överförmyndaren kommer att genomföra lämplighetskontroll mot polisens belastningsregister, kronofogdens skuldregister samt socialtjänstens register.
Du ska även:
• Ha erfarenhet och vara lämpad av att arbeta med barn som befinner sig i en utsatt situation.
• Ha kunskap om barns- och ungdomars behov i olika åldrar och vara lyhörd samt ha förståelse för barns utsatthet
• God kännedom om gången i utlänningsärenden
• Kunskap om det svenska samhället.
• Stå fri från myndigheter, agera opartiskt
Uppdraget som god man ska innehas som en huvudsyssla och inte bisyssla. Således kommer man att verka som god man för flera ensamkommande barn (ca 10).
Observera: Det är inte någon anställning utan ett uppdrag vilket styrs av lagen om god man för ensamkommande barn samt föräldrabalken.
För att inneha uppdraget som god man måste man gå en grundutbildning hos överförmyndaren på 1,5 timmar samt genomföra SKL:s webbutbildning som handlar om att vara god man till ensamkommande barn. Handlingar ska lämnas regelbundet via kommunens e-förvaltning varpå god datorvana samt att ha tillgång till egen dator är ett måste. Det kan bli aktuellt att ha ensamkommande barn både i Halmstads-, Hyltes och Laholms kommuner varpå körkort och tillgång till egen bil är ett krav. För att du på bästa sätt ska kunna ta tillvara barnets intressen ser vi att du har många års livserfarenhet.
ÖVRIGT
Ersättning för uppdrag som god man är 200 kronor i timmen under asylperioden(tom 4 veckor efter permanent uppehållstillstånd). Därefter är ersättningen 2 000 kr i månaden per ensamkommande barn. Bilersättning och kostnadsersättning utgår.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tidsbegränsad anställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-03-29
Ange följande referens när du ansöker: A456035
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAnn-Charlotte Lindell, överförmyndarassistent 070-845 52 38
Carolina Winkler, kanslichef 072-523 64 06
FöretagHalmstads kommun, Avdelningen för ledningsstöd
AdressHalmstads kommun, Avdelningen för ledningsstöd
Box 153
30105 Halmstad
KontorsadressKyrkogatan 5 Halmstad
Jobbnummer 2194796
Observera att sista ansökningsdag har passerat.