Universitetslektor i pedagogiskt arbete, inriktning mot kunskaps - Göteborgs universitet - Universitetslärarjobb i Göteborg
Universitetslektor i pedagogiskt arbete, inriktning mot kunskaps
Göteborgs universitet / Universitetslärarjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla universitetslärarjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv
Visa alla jobb hos Göteborgs universitet i Göteborg

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 47 500 studenter och 6 400 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS, bedriver forskning, forskarutbildning grundutbildning och samverkansuppdrag inom pedagogik och specialpedagogik. Centrala intresseområden vid institutionen är utbildnings- och samhällsrelationer, utbildningssystem, skolutveckling och skolledarskap, vuxenutbildning, inkludering, lärande, språk och bedömning samt betygsfrågor. En stor del av institutionens grundutbildning sker inom olika lärarprogram, men vi har även fristående program, kurser och uppdragsutbildningar inom ovanstående ämnen.

För ytterligare information om Institutionen för pedagogik och specialpedagogik: http://www.ips.gu.se

Ämne
Pedagogiskt arbete

Ämnesbeskrivning
Pedagogiskt arbete är ett ämne med fokus på olika aspekter av arbete inom samhällets utbildningsinstitutioner. Inom pedagogiskt arbete är syftet att genom praktiknära forskning skapa ny och tillämpningsbar kunskap som behandlar olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning och andra påverkansprocesser. Verksamheten är orienterad mot pedagogiska praktiker och berör frågor som uppmärksammar olika aktörer, aktiviteter, innehåll, mål, och konsekvenser samt relationer mellan dessa. Särskilt uppmärksammas lärares professionella kunskap och undervisning i ett utbildningsvetenskapligt perspektiv.

Publiceringsdatum
2019-12-06

Dina arbetsuppgifter
Anställningen innefattar undervisning, forskning och samverkansuppdrag. Arbetsuppgifterna utgörs till största delen av undervisning, handledning och examination på grund- och avancerad nivå, pedagogiskt utvecklingsarbete samt medverkan i externa uppdrag. Anställningen är särskilt riktad mot våra kurser i kunskapsbedömning inom såväl lärarutbildning som institutionens egna program och kurser på grund- och avancerad nivå såsom förskollärarprogrammet, grund- och ämneslärarprogrammet (1-3, 4-6 och 7-9) och kandidatprogrammet i pedagogik. Även undervisning på speciallärarprogrammet och specialpedagogprogrammet kan förekomma. Under­vis­ning inom forskarutbildningen kan också ingå i arbetsuppgifterna. Den sökande förväntas delta och bidra till arbetet i FUR-miljön där undervisning, forskning och samverkan med samhället inom området kunskapsbedömning sker. I arbetsuppgifterna ingår dessutom forskning, aktivt deltagande i seminarieverksamheter samt att individuellt eller tillsammans med andra aktivt söka externa forskningsmedel.

Vid IPS finns den kompletta akademiska miljön "Förutsättningar, Utbildning och Resultat" (FUR) med inriktning mot klassiska utbildningsfrågor och där kunskapsbedömning är ett central tema. Detta innebär engagemang inom området kunskapsbedömning utifrån universitetets tre huvuduppgifter, forskning, undervisning och samverkan med samhället. Inom miljön bedrivs forskning utifrån tre fokus: individuella förutsättningar för utbildning; utbildningens organisation och resurser; och resultat av utbildning på individ- och systemnivå. Forskning inom området kunskapsbedömning handlar bland annat om betygens egenskaper som urvalsinstrument, betygens prognosförmåga och konsekvenser av betyg för elevers lärande. Mycket av forskningen som bedrivs inom FUR baseras på storskaliga undersökningar och ofta på registerdata. Gruppen bedriver undervisning i kunskapsbedömning på alla nivåer i kurser samt i lärarutbildningarna, samt i kurser på mastersnivå och forskarnivå. Gruppen ansvarar för läsförståelsedelen i PISA-undersökningen. Miljön omfattar ett trettiotal medarbetare och har omfattande nationella och internationella nätverk.

Anställning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: 100%
Placering: Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet
Tillträde: Enligt överenskommelse
Provanställning tillämpas
Diarienummer: PAR 2019/1594

Så ansöker du
För fullständig annons och ansökan; https://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/Lediga_anstallningar-detaljsida/?id=5280

Ansökan ska vara inkommen senast: 2020-01-16



Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-01-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Göteborgs Universitet

Jobbnummer
4989271

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs universitet: