Universitetsadjunkt i datavetenskap - Blekinge Tekniska Högskola, BTH - Universitetslärarjobb i Karlskrona
Universitetsadjunkt i datavetenskap
Blekinge Tekniska Högskola, BTH / Universitetslärarjobb / Karlskrona
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla universitetslärarjobb i Karlskrona, Ronneby, Torsås, Karlshamn
Visa alla jobb hos Blekinge Tekniska Högskola, BTH i Karlskrona

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av landets tydligast profilerade högskolor, där IT och innovation för hållbar tillväxt står i fokus. I den utbildning och forskning som vi bedriver integreras teknik och IT även med andra ämnen såsom stadsplanering, industriell ekonomi, design samt hälsa och vård för att bidra till att lösa samhällets utmaningar. Allt vi gör på BTH har tre tydliga perspektiv: innovation, hållbarhet och "in real life", det vill säga samarbete och utbyte med både näringsliv och samhälle. Utmärkande för BTH är det nära samarbetet med näringsliv och samhälle vilket genomsyrar både utbildning och forskning på såväl regional, nationell som internationell nivå. Vi bedriver utbildning och forskning på hög internationell nivå. På BTH finns två fakulteter - fakulteten för datavetenskaper och fakulteten för teknikvetenskaper.

Institutionen för kreativa teknologier (DIKR) har ett fokus på visuell och interaktiv datavetenskap vilket inkluderar discipliner såsom datorgrafik, visualisering, spelteknik och datoranvändning där människan står i centrum. En snabbt växande utmaning är insamling, bearbetning, analys och lämplig visualisering av data. Andra relevanta och centrala utmaningar inkluderar hur människor, på effektivt sätt, interagerar med datorer och hur förvärvade kunskaper kan integreras i design- och utvecklingsprocesser av nya tekniska lösningar. Exempel på applikationsområden inom grafik-, visualiserings- och interaktionstekniker är vetenskap, teknik, multimedia för mobila enheter, underhållning, infotainment, hälsa, offentlig sektor, etc. Vår forskning sker i huvudsak inom följande områden:
* Datorgrafik och visualisering: Modellering, animering, rendering, virtuell verklighet (VR), utökad verklighet (AR), analys och behandling av bild- och videodata samt effektiv visualisering och kommunikation av 2D- och 3D-data.
* Digital spelutveckling: Spelutvecklingsprocesser, nya interaktionstekniker (biofeedback) för spel, serious games samt spel för underhållning.
* Metoder och tekniker för människa-dator-system: Människa-datorinteraktion, interaktionsdesign, visuell perception, användarstudier och ögonstyrnings- och ögonspårningstekniker.

DIKR är också involverade inom utbildning på civilingenjörs-, master-, och kandidatprogram. DIKR har ca 22 anställda som består av professorer, lärare/forskare, amanuenser, doktorander och administrativ personal.



Publiceringsdatum
2018-10-11

Arbetsuppgifter
I anställningen ingår undervisning på kandidat - eller magisternivå, främst inom området "Datavetenskap / Utveckling av digitala spel" med fokus på praktiska moment som laborationer och projekt. Handledning av studenter inom ämnesområdet kan också ingå. Anställningen avser undervisning inom program i digital spelutveckling. Anställningen är inriktad mot handledning och undervisning i skriptning (Lua/Python kopplat till C/C++), spelprogrammering i C/C++, och spelutvecklingsprojekt. Undervisning kan också förväntas i angränsande områden. Anställningen kan också innehålla administrativa uppgifter samt utveckling av kurser, nya och befintliga. Samverkan med det omgivande samhället förväntas också förekomma som en del av anställningen.


Kvalifikationer
Behörig att anställas som universitetsadjunkt är den som dels har:
avlagt högskoleexamen på avancerad nivå eller har motsvarande kompetens eller har någon annan skicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen,
visat pedagogisk skicklighet.

För vidare information om behörighetskraven se Riktlinjer för anställning av lärare och utnämning av docent vid Blekinge Tekniska Högskola.

Meriterande kvalifikationer:
Dokumenterad erfarenhet av undervisning och kursutveckling
Dokumenterad undervisningserfarenhet av skriptning (Lua/Python kopplat till C/C++)
Dokumenterad undervisningserfarenhet av spelprogrammering i C/C++
Dokumenterad undervisningserfarenhet av grafikprogrammering (C++, Direct3D 11+, OpenGL 4+, realtidsgrafik)
Dokumenterad erfarenhet av samverkan med det omgivande samhället
Goda kunskaper i engelska och svenska, både muntligt och skriftligt.
God kommunikations- och samarbetsförmåga

Avvägningen mellan kvalifikationerna Först bedöms ämneskompetensen och därefter i lika mån den vetenskapliga och pedagogiska skickligheten i lika mån. Därefter bedöms den sökandes förmåga att samverka med det omgivande samhället.


ÖVRIGT
I sin verksamhet behöver högskolan både kvinnors och mäns erfarenheter. Högskolan välkomnar därför ansökningar från både män och kvinnor till alla slag av anställningar.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-10-31
Ange följande referens när du ansöker: BTH-3.1.1-0338-2018
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Veronica Sundstedt 0455-38 58 50

Företag
Blekinge Tekniska Högskola, BTH

Adress
Blekinge Tekniska Högskola, BTH
Blekinge tekniska högskola
37179 Karlskrona

Kontorsadress
37179 Karlskrona

Jobbnummer
4397592

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Blekinge Tekniska Högskola, BTH: