Två kommunikativa och coachande kommunsekreterare

Botkyrka kommun, Kommunledningsförvaltningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Botkyrka
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Botkyrka, Salem, Ekerö, Huddinge, Södertälje eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Botkyrka kommun, Kommunledningsförvaltningen i Botkyrka

Botkyrka kommun är Stockholmsområdets femte största kommun med sina 90 000 invånare. Omtalade kultur-, demokrati- och upplevelsesatsningar, expansivt näringsliv samt ung och internationell befolkning, gör Botkyrka till en händelse- och variationsrik kommun med plats för nytänkare.

Verksamhetsområde kansli och juridik är en del av kommunledningsförvaltningen. Kansli och juridik består av tre funktioner; arkiv, juridik och kansli. I verksamheten finns 11 medarbetare. Kansli och juridik utgör ett kvalificerat stöd till förvaltningarna och förtroendevalda inom ärende- och informationshantering och juridik.

Vi söker två medarbetare till tjänsterna som kommunsekreterare. Du får hos oss spännande och omväxlande utmaningar, med stort eget inflytande och ansvar. Arbetet präglas av nära dialog med professionella kollegor och utvecklingsmöjligheter i att forma verksamheten.

Vi arbetar för jämställda, jämlika och interkulturella verksamheter!

Publiceringsdatum
2015-01-21

Arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare har du en nyckelposition, med många kontaktytor i en stor organisation. Du har en viktig roll i en verksamhet som i mångt och mycket är stommen i kommunens verksamhet och den demokratiska processen.

Kommunsekreterarna samordnar de politiska beslutsprocesserna, vilket innebär att processerna ska fungera smidigt, effektivt och rättssäkert. Våra kommunsekreterare förväntas självständigt och i nära samarbete med andra hantera planering, ärendeberedning samt handläggning.

Tillsammans med nämndsekreterarna drivs arbetet med att utveckla kommunens ärende- och beslutsprocesser samt administrativa rutiner. Kommunsekreterarna leder arbetet och förväntas skapa legitimitet och förståelse för ordning och reda i våra processer och arbetssätt.

I nära samarbete med registrator och administratör ansvarar kommunsekreterarna för mycket av kommunledningsförvaltningens administration och ärende- och dokumenthantering.

Tjänsterna som kommunsekreterare är i huvudsak uppdelade mellan kommunfullmäktige och kommunstyrelsen. Den för fullmäktige har också ett ansvar för daglig registratur och ärende- och dokumenthantering, och den för kommunstyrelsen ett ansvar för ärendeberedning och koordinering. Vi drivs av ambitionen att utveckla och förbättra, det betyder att ansvar och arbetsuppgifter förändras och utvecklas i takt med verksamheten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning med inriktning juridik, statsvetenskap eller samhällsvetenskap.

Du har ett stort engagemang i det du gör och kan kommunicera på ett enkelt och tydligt sätt. I mötet med andra kan du coacha och stödja för att vi som förvaltning och organisation ska kunna leverera med hög kvalitet och utvecklas för att nå konkreta resultat.

Du har förmåga att omsätta ett processtänk i praktiken och är den som skapar ordning och reda. Du trivs med att arbeta med strategiska utvecklingsfrågor likväl som konkreta administrativa arbetsuppgifter.

Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet från arbete med förändringsprocesser och utvecklingsarbete inom verksamhetsområdet. Det är en fördel om du har tidigare erfarenhet från politiskt styrda organisationer och offentlig administration.

Du har förmåga att
• arbeta resultatinriktat och leverera med hög kvalitet, även under tidspress
• vara flexibel mellan det praktiska och strategiska i arbetet
• snabbt sätta dig in i och driva komplexa frågeställningar
• förstå vad organisationen behöver för att utvecklas och nå resultat
• samarbeta för att bidra till verksamhetsområdets uppdrag
• uttrycka dig klart och tydligt både muntligt och skriftligt

Du har vilja och färdighet för att
• skapa och utveckla uthålliga relationer med integritet och stor tillgänglighet
• leverera hög servicenivå, med fokus på ordning och reda
• vägleda och hjälpa kollegor med utgångspunkt i ett coachande förhållningssätt
• arbeta både i grupp och självständigt

För att lyckas i rollen har du en stark vilja och förmåga att bidra till att vidareutveckla och skapa framgångsfaktorer för att klara framtidens utmaningar för en offentlig förvaltning i utveckling med medborgarens perspektiv.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet!

ÖVRIGT
Erbjudanden från annonsörer och rekryteringsföretag undanbedes.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid med visst kvällsarbete. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-02-08
Ange följande referens när du ansöker: A446034
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Oscar Arnell, Kanslichef 08-530 614 64
Håkan Hultgren, Kommunsekreterare kommunfullmäktige 08-530 613 84
Erik Sahlin, Kommunsekreterare kommunstyrelsen 08-530 623 08

Facklig kontakt
Fackliga företrädare Nås via kommunens växel 08-530 610 00

Företag
Botkyrka kommun, Kommunledningsförvaltningen

Adress
Botkyrka kommun, Kommunledningsförvaltningen
Munkhättevägen 45
14785 TUMBA

Kontorsadress
14785 TUMBA

Jobbnummer
2137428

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Botkyrka kommun, Kommunledningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Botkyrka kommun, Kommunledningsförvaltningen: