Tullverket söker underrättelsehandläggare uppbörd och restriktio
Tullverket / Administratörsjobb / Malmö
2022-05-17
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Tullverket söker underrättelsehandläggare uppbörd och restriktio" (publicerad 2022-06-09) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Malmö,
Burlöv,
Lomma,
Staffanstorp,
Vellinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Tullverket i Malmö,
Lund,
Trelleborg,
Helsingborg,
Ystad eller i
hela Sverige Tullverkets underrättelseenhet i Syd söker nu en underrättelsehandläggare med inriktningen uppbörd och restriktioner inom ramen för främst TDL-lagstiftningen.
• Vill du arbeta i en myndighet med ett viktigt samhällsuppdrag som bidrar till att skapa ett tryggt och säkert samhälle och göra skillnad genom att säkerställa korrekt uppbörd och stoppa inflödet av varor som hotar hälsa, miljö och säkerhet?
• Vill du jobba i en flexibel verksamhet där nytänkande premieras, med högt i tak och nära till besluten?
Tullverkets operativa verksamhet delas in i fyra avdelningar: kontroll, uppbörd, underrättelse och tullkriminal. Underrättelseavdelningen bedriver verksamhet med leveranser till alla delar av Tullverket, med inriktning mot uppbörd och restriktioner. Avdelningen delas in i fyra enheter med geografiskt ansvar: Syd, Väst, Öst och Nord och består också av Tullverkets selekteringscenter (TSC) samt enheten för strategisk analys och nationell desk (SAND). Verksamheten har som mål att skapa underlag för att fastställa korrekta tullavgifter, mervärdesskatt, andra skatter och avgifter och att säkerställa att bestämmelser om in- och utförselrestriktioner följs.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som underrättelsehandläggare med inriktningen uppbörd och restriktion arbetar du framförallt med operativ underrättelse och ansvarar för att information inhämtas, bearbetas, analyseras och delges. Dina underrättelseprodukter presenteras på ett pedagogiskt sätt, såväl skriftligen som muntligen. Mottagare av dina produkter är framförallt Tullverkets kontrollerande verksamheter; Uppbörds- och Kontrollavdelningarna. I ditt arbete hanterar du stora mängder information och det är viktigt att göra denna tillgänglig och sökbar. Frekventa arbetsmoment är att skriva operativa underrättelserapporter, skapa riskprofiler, visualisera och kommunicera informationen t.ex. genom diagram och länkscheman.
Exempel på arbetsuppgifter:
• Hantera och driva operativa underrättelseärenden till färdig underrättelseprodukt.
• Registrera, inhämta, bearbeta, analysera och delge underrättelser i Tullverkets systemstöd.
• Producera operativa underrättelseprodukter, t.ex. operativa underrättelserapporter och skapa riskprofiler.
• Sammanställa och kommunicera information i syfte att skapa underlag för prioritering av ärenden.
• Samverka med andra myndigheter och externa aktörer.
• Vara delaktig i utvecklingsarbete av verksamheten och arbetsmetoder.
I den operativa underrättelseverksamheten finns behov av en välfungerande dialog och nära samarbete mellan handläggare och andra funktioner inom Tullverket samt även externt med andra myndigheter, såväl svenska som utländska. Verksamheten är mångfasetterad vilket ställer höga krav på flexibilitet. Du skall vara beredd på att utföra såväl rutinartade som mer kvalificerade arbetsuppgifter. Myndigheten är också i ständig utveckling och förändring, vilket påverkar vardagen. Som medarbetare i Tullverket är det viktigt att du är professionell och arbetar enligt vår värdegrund; helhetssyn, ansvarstagande och nytänkande.
Vi söker dig som har:
• Eftergymnasial utbildning inom ekonomi, samhällsvetenskap, statistik, juridik, logistik, datavetenskap eller motsvarande.
• Minst ett års för tjänsten relevant arbetslivserfarenhet från t.ex. tullrevision, tullklarering eller annan motsvarande tullverksamhet.
• Tullkunskap; tullprocedur, tullvärde, klassificering, ursprung, underrättelse.
• Mycket goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel.
• Generell IT kompetens.
• God förståelse och förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska i tal och skrift.
• Erfarenhet av databashantering.
• Körkort, klass B.
• Svenskt medborgarskap.
Det är meriterande om du har:
• Akademisk examen om minst 120 poäng eller 180 poäng enligt Bolognamodellen inom t.ex. ekonomi, samhällsvetenskap, statistik, datavetenskap, juridik eller logistik.
• Utbildning inom databashantering eller statistik.
• Utbildning i Power BI eller liknande analysverktyg.
• Erfarenhet av arbete med databaser, analys och större mängder information.
• Erfarenhet av att arbeta i Ibase eller liknande databas.
• Erfarenhet av att arbeta med Power BI eller liknande analysverktyg.
• Kunskap om registerlagstiftning som reglerar personuppgiftshantering.
• Erfarenhet av och kunskap om analys- eller underrättelsearbete.
• Erfarenhet av uppdragsledning/projektledning.
Publiceringsdatum2022-05-17Dina personliga egenskaperVi ser att du har ett systematiskt och noggrant tillvägagångssätt; väljer med omsorg, och har öga för detaljer. Du genomför och levererar resultat utifrån överenskommelse. Du förstår snabbt problem och uppgifter; löser problem på ett kreativt och relevant sätt och kommer med uppfinningsrika lösningar. Som person ser vi att du uppskattar och bidrar till en god stämning i gruppen; är hänsynsfull, samarbetsvillig, kommunikativ, öppen och lyhörd.
Vi ser även att du är uthållig och kan arbeta under press; du uppvisar en hög grad av stresstålighet, och är effektiv i tidspressade situationer. Du följer organisationens regler och procedurer; verkställer planer med engagemang och beslutsamhet; uppnår resultat med hög kvalitet och tar initiativ när det behövs, samt arbetar självständigt; är initiativrik, ansvarstagande och litar på din egen förmåga. Du hanterar förändringar väl eftersom de syftar till utveckling och förbättring.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!
Övrig informationReferensnummer: PER 2022-451.
Placeringsort: Malmö.
Anställningen är ett föräldravikariat och tidsbegränsat t o m april 2023 med tillträde enligt överenskommelse. Arbetspsykologiska tester i samband med rekryteringen kan förkomma.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll och enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du även att drogtestas och vi genomför även en bakgrundkontroll.
För mer information och ansökan
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Helena Levin, 040-661 31 72. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Eva Gundel, 040-661 32 28, för Saco-S, Cathrine Hobler, 040-661 33 64.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 5 juni. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningEnligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-06-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagTullverket
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Tullverket (org.nr 202100-0969),
https://www.tullverket.se/sv/privat Jobbnummer 6652074
Observera att sista ansökningsdag har passerat.