Tullverket söker tillståndshandläggare till Uppbördsavdelningen

Tullverket / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Tullverket i Stockholm, Sigtuna, Nyköping, Norrköping, Gävle eller i hela Sverige

Vill du ha ett ansvarsfullt och intressant arbete där du har möjlighet att bidra till att skapa ett tryggt och säkert samhälle? Då är jobbet inom Tullverkets Uppbördsavdelning något för dig.
Tullverkets operativa verksamhet är indelad i fyra avdelningar: kontroll, uppbörd, underrättelse och tullkriminal.
Uppbördavdelningen har ett brett uppdrag inom tre verksamhetsområden, tillstånd, efterkontroll och uppbördsbevakning. Uppbördsavdelningens operativa arbete bedrivs inom fyra enheter med flexibla grupper som arbetar med hela Tullverkets uppdrag, men är specialiserade utifrån verksamhetens behov.
Vi söker nu en tillståndshandläggare till uppbördsavdelningen i område öst, placeringsort Stockholm.

Publiceringsdatum
2023-07-13

Om tjänsten
Arbetet som handläggare innebär att granska och utreda tillståndsansökningar inom området ursprung samt förmedla beslutet till den sökande. Förutom tillståndsgivning innebär arbetet övervakning av redan utfärdade tillstånd samt ursprungskontroller med stöd i frihandelsavtal. Ofta innebär detta en löpande dialog med företaget, och i vissa fall även företagsbesök. Du gör sedan en bedömning av underlaget utifrån gällande lagstiftning och föredrar ärendet för din chef innan beslut fattas i ärendet.

Som handläggare arbetar du självständigt, men också i grupp.

Handläggningen medför ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att du som handläggare behöver vara både flexibel och problemlösande. Exempelvis ingår det i handläggartjänsten att bevaka interna rutiner och förbättra arbetssätt. Handläggningen utförs i ett flertal system.

Vi söker dig som har:

• Avslutad gymnasieutbildning med godkända betyg i Matte B/2, Engelska B/6 och Svenska B/2 eller motsvarande, samt relevant arbetslivserfarenhet minst 3 år, inom annan offentlig eller tullrelaterad verksamhet. (Urvalsfråga)

och/eller

• Avslutad för tjänsten relevant Kvalificerad yrkesutbildning (KY) eller minst 60 poäng/90 högskolepoäng inom samhällsvetenskap, spedition/logistik, juridik eller ekonomi samt relevant erfarenhet av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet, alternativt liknande arbetsuppgifter inom privat näringsliv.
• God förmåga att utforma och författa utredande beslut eller andra handlingar
• God vana av att arbeta med lagstiftning
• Grundläggande kunskaper inom MS Office och Excel
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska 2
• Möjlighet att resa i tjänsten då arbetet kan medföra företagsbesök 2

Det är meriterande om du har:

• Minst ett års aktuell erfarenhet från annan statlig myndighet eller offentlig förvaltning
• Minst ett års aktuell erfarenhet av arbete med tillståndsgivning och/eller kontroll av att villkor i tillstånd efterlevs.
• Erfarenhet av arbete i verksamhet som arbetar med tullhantering
• Erfarenhet av kundbemötande och service

Dina personliga egenskaper
Du har god samarbetsförmåga och är serviceinriktad. Du är analytisk, noggrann och ansvarstagande och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och ta egna initiativ. Arbetet kräver att du periodvis kan hantera stora arbetsmängder, prioritera det väsentliga, lösa problem och ta beslut med bra kvalitet.
Som medarbetare i Tullverket är du professionell och arbetar enligt vår värdegrund, ansvarstagande, helhetssyn och nytänkande.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
Referensnummer: 2023-597

Placeringsort: Stockholm

Tillträdesdag: Enligt överenskommelse

När anställningen börjar kommer du att genomgå en introduktionsutbildning. Introduktionen omfattar teori varvad med praktik och kommer att genomföras framförallt på din anställningsort.

Anställningen är ett vikariat på ca 10 månader eller till dess att ordinarie medarbetare är åter i tjänst. Anställningen inleds med 6 månaders provanställning.

Individuell lönesättning tillämpas.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att göra en bakgrundskontroll.

Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.

För mer information och ansökan

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att ringa Amanda Eggert tel. 08-456 54 47. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060-67 25 85.
Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Svjetlana Buco tel. 011-15 85 44 och för Saco-S Lena Edehag tel. 08-456 58 68.

Din ansökan, med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning ska ha inkommit till Tullverket senast den 6 augusti 2023. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 500 anställda och leds av generaltulldirektör Charlotte Svensson.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Tullverket (org.nr 202100-0969), https://www.tullverket.se/sv/privat

Arbetsplats
Tullverket

Jobbnummer
7962802

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Tullverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Tullverket: