Tullverket söker punktskattehandläggare

Tullverket / Administratörsjobb / Helsingborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Helsingborg, Bjuv, Åstorp, Höganäs, Landskrona eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Tullverket i Helsingborg, Lund, Malmö, Trelleborg, Ystad eller i hela Sverige

Vill du ha ett ansvarsfullt och intressant arbete där du har möjlighet att bidra till att skapa ett tryggt och säkert samhälle? Då är jobbet inom Tullverkets Uppbördsavdelning något för dig.

Tullverket har som uppdrag att stoppa eller allvarligt störa den organiserade brottsligheten och att förhindra den illegala införseln av narkotika- och dopingpreparat, alkohol, tobak, vapen och andra varor som hotar liv, hälsa och miljö.
Tullverkets operativa verksamhet är indelad i fyra avdelningar: kontroll, uppbörd, underrättelse och tullkriminal.
Uppbördavdelningen har ett brett uppdrag inom tre verksamhetsområden, tillstånd, efterkontroll och uppbördsbevakning. Uppbördsavdelningens operativa arbete bedrivs inom fyra områdesenheter med flexibla grupper som arbetar med hela Tullverkets uppdrag, men är specialiserade utifrån verksamhetens behov.

Vi söker nu en punktskattehandläggare till Uppbördsavdelningen i område syd.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som punktskattehandläggare ansvarar man nationellt i Tullverket för samtliga Tullverkets punktskatteärenden gällande omhändertagna varor bestående av alkoholvaror, tobaksvaror och energiprodukter.

Handläggningen är omfattande och innefattar en rad olika beslut, som till exempel, omhändertagande av varor, påförande av skatt samt förverkande av varor.
Besluten föregås av en utredning gällande ifrågavarande förutsättningar för besluten och beräkningen av skattebelopp som löper på varorna.
Samtliga beslut skall kommuniceras och delges den det berör. Besluten kan överklagas till allmän förvaltningsdomstol.

Handläggaren har ett nära samarbete med medarbetarna inom olika verksamhetsområden inom Tullverket samt andra myndigheter.

Som medarbetare i Tullverket är det viktigt att du är professionell och arbetar enligt vår värdegrund samt att du ser till hela Tullverket.

Vi söker dig som har:

• 3-årig avslutad och komplett gymnasieutbildning samt med lägst betyg godkänd/3/E i matematik, engelska och svenska
• minst 2 års erfarenhet av arbete i handläggarbefattning inom ekonomi- och eller administration
• god förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska i tal och skrift
• datorvana och självständigt kunna använda grundläggande datorprogram i Officepaketet för att t ex kunna rapportera, dokumentera och presentera.

Det är meriterande om du har:

• eftergymnasial utbildning inom området ekonomi - och eller administration
• erfarenhet av arbete med skattehandläggning
• dokumenterade kunskaper inom förvaltningsrätt och / eller förvaltningsprocessrätt
• ytterligare språkkunskaper.

Publiceringsdatum
2022-01-19

Dina personliga egenskaper
Arbetet kräver att du är en stabil och trygg person med högt säkerhetstänkande.
Du ska kunna arbeta självständigt och är noggrann och ansvarstagande med ett genuint intresse av att arbeta med människor då arbetet ställer stora krav på kontakt med allmänheten både via telefon och i skrift.

Du klarar av att arbeta under tidspress där du skall kunna prioritera, förstå, bedöma och fatta snabba beslut med gott omdöme och hög kvalitet. Din samarbetsförmåga är god och du behandlar människor med respekt och förståelse och är en god representant för Tullverket såväl internt som externt.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrig information
Referensnummer: PER 2022-33.

Placeringsort: Helsingborg.

Vi tillämpar 6 månaders provanställning.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att göra en bakgrundskontroll.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av, Maral Pichgah Larsson, tel. 040-661 31 47. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Mats Walinder, tel. 040-661 32 28 och för Saco-S, Cathrine Hobler, tel. 040-661 33 64.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 2:a februari 2022. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.



Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 300 anställda och leds av generaltulldirektör Charlotte Svensson.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Tullverket

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Tullverket (org.nr 202100-0969), https://www.tullverket.se/sv/privat

Jobbnummer
6259773

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Tullverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Tullverket: