Tullverket söker operativ handläggare till klareringsverksamhete

Tullverket Effektiv handel / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Tullverket Effektiv handel i Stockholm, Upplands Väsby, Norrköping, Jönköping, Årjäng eller i hela Sverige

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 000 anställda. Generaltulldirektör är Therese Mattsson.



Vill du arbeta i en myndighet som gör skillnad i samhället och ha meningsfulla och intressanta arbetsuppgifter inom handel och tullhantering? I så fall är Tullverket något för dig.

Tullverkets kärnverksamhet är indelad i två avdelningar, Effektiv handel och Brottsbekämpning. Effektiv handel hanterar all in- och utförsel av varor och transporter.

Kompetenscenter Klarering utgör den del inom Effektiv handel som ansvarar för att rätt tull och andra avgifter tas ut för de varor som förs in och ut ur landet, samt för kontrollen av att in- och utförselreglerna följs. Totalt i Kompetenscenter Klarering ingår ca 230 tjänstemän varav 21 är chefer.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som operativ handläggare inom klareringsverksamheten fattar du dagligen många myndighetsbeslut. Dina arbetsuppgifter består av att kontrollera tulldeklarationer för gods som omfattas av tullbestämmelserna och det kan också bli aktuellt att genomföra fysisk kontroll av tredjelandsgods. Handläggaren säkerställer att företag och privatpersoner efterlever tullbestämmelserna.

Som operativ handläggare arbetar du mycket självständigt och arbetet utförs i ett flertal elektroniska system. Arbetet är varierat och kan innebära allt från expeditionsarbete, riktad fysisk kontroll av gods och back-office arbete. I samtliga fall kommer du i kontakt med människor från olika länder. Arbetet innefattar även mycket telefonkontakt med speditörer, företag, privatpersoner och andra myndigheter.

Arbetet innefattar även ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att handläggaren behöver vara både flexibel och problemlösande. Vi arbetar såväl i grupp som individuellt. I arbetsuppgifterna kan det förekomma intern undervisning inom ditt arbetsområde. Arbetstiden / normtiden är måndag till fredag 08.00 - 16.30.

Vi söker dig som har:

avslutad gymnasieutbildning med godkänt betyg i Matte B, Engelska B och Svenska B samt minst 3 års dokumenterad erfarenhet av tullrelaterat arbete/logistik/spedition eller internationell handel under de senaste 10 åren
och/eller:

avslutad kvalificerad Yrkesutbildning / Yrkeshögskoleutbildning inom spedition, logistik, ekonomi, juridik, alternativt studier om minst 60 poäng / 90 högskolepoäng inriktning inom spedition, logistik, ekonomi, juridik, statsvetenskap
Du skall dessutom ha:

god förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska, både i tal och skrift
svenskt körkort, klass B för personbil.
Meriterande om du har:

arbetslivserfarenhet av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet, alternativt liknande arbetsuppgifter inom privat näringsliv
arbetslivserfarenhet inom speditionsbranschen eller från verksamhet som arbetar med utrikeshandel
erfarenhet av arbete inom service eller liknande arbetsuppgifter, till exempel arbete med kundkontakter
erfarenhet av pedagogiskt arbete
erfarenhet av arbete inom Tullverket Effektiv handel, efter EU inträdet
ett tredje språk, utöver svenska och engelska
goda IT kunskaper.

Publiceringsdatum
2018-03-01

Dina personliga egenskaper
Arbetet kräver att du som person har stor social kompetens och god samarbetsförmåga. Du är ansvarstagande, serviceinriktad, har integritet och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och våga ta egna initiativ. Andra viktiga egenskaper är att du har förmåga att hantera stora arbetsmängder och prioritera det väsentliga, samt att kunna lösa problem och ta beslut med bra kvalitet. Vidare är det viktigt att du är noggrann och att du har gott omdöme.

Som medarbetare i Tullverket är du professionell och arbetar enligt vår värdegrund, ansvarstagande, helhetssyn och nytänkande.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställning och utbildning

Under ditt första halvår som anställd kommer du att genomgå en grundutbildning där teori varvas med praktik. Utbildningen kommer genomföras framförallt på din anställningsort som distansutbildning. Det förekommer även närvaroträffar som kan ske på annan ort, vilket kommer att medföra vissa resor och övernattningar.

Anställningen är ca sex månaders elevanställning. Efter godkänd utbildning erbjuds en tillsvidareanställning om inget annat avtalas. Individuell lönesättning tillämpas.

Vi tycker att det är viktigt med balans mellan arbete och privatliv och våra förmåner omfattar bland annat friskvård, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.

Övrig information
PER 2018-157.

Placeringsort: Stockholm.

Tillträdesdag: 1:a oktober 2018.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att begära att du lämnar ett utdrag från polisens brotts- och belastningsregister (PBR-utdrag).

Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.

För mer information och ansökan

För att kunna söka tjänsten måste du bifoga betyg som styrker dina studier.

Har du frågor om tjänsterna är du välkommen att ringa Anna-Lena Heinänen, tel. 08-456 65 31. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Gerhard Otterstadh, tel. 08-456 50 86 och för Saco-S, Lena Edehag, tel. 08-456 58 68.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning , ska ha inkommit till Tullverket senast den 20:e mars 2018 .Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Ersättning
Individuell lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-03-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Tullverket +46 0771520520

Företag
Tullverket Effektiv handel

Adress
Tullverket Effektiv handel

11298 Stockholm

Kontorsadress


Jobbnummer
3993970

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Tullverket Effektiv handel

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Tullverket Effektiv handel: