Tullverket söker operativ handläggare
Tullverket / Administratörsjobb / Malmö
2021-11-01
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Tullverket söker operativ handläggare" (publicerad 2023-10-05) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Malmö,
Burlöv,
Lomma,
Staffanstorp,
Vellinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Tullverket i Malmö,
Lund,
Trelleborg,
Helsingborg,
Ystad eller i
hela Sverige Vill du arbeta i en myndighet som gör skillnad i samhället och ha meningsfulla och intressanta arbetsuppgifter inom handel och tullhantering? I så fall är Tullverket något för dig.
Uppbördsavdelningen är en av Tullverkets fyra operativa avdelningar. Vår huvudsakliga verksamhet sker på orterna Sundsvall, Stockholm, Malmö samt Göteborg. Verksamhetsområdena inom Uppbördsavdelningen är tillstånd, efterkontroll och uppbördsbevakning.
Uppbördsbevakningen utgör den del inom Uppbördsavdelningen som bland annat ansvarar för övervakning av pågående tullförfaranden, återbetalning och eftergift av tull, ändring av tulldeklaration efter frigörande, tulltillägg samt utredning av bristande efterlevnad av en skyldighet enligt tullagstiftningen. Totalt i Uppbördsbevakningen ingår ca 54 tjänstemän där ca 40 tjänstemän tillhör Uppbördsbevakning syd varav 2 är chefer.
Du kommer organisatoriskt tillhöra Uppbördsbevakning i Malmö.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som operativ handläggare inom Uppbördsbevakningen fattar du dagligen många myndighetsbeslut. Dina arbetsuppgifter består av att kontrollera tulldeklarationer för gods som omfattas av tullbestämmelserna. Handläggaren säkerställer att företag och privatpersoner efterlever tullbestämmelserna.
Som operativ handläggare arbetar du mycket självständigt och arbetet utförs i ett flertal elektroniska system. Arbetet innefattar mycket telefonkontakt med speditörer, företag, privatpersoner och andra myndigheter.
Arbetet innefattar även ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att handläggaren behöver vara både flexibel och problemlösande. Vi arbetar såväl i grupp som individuellt. Arbetstiden / normtiden är måndag till fredag 8.00-16.30.
Vi söker dig som har:
• Avslutad gymnasieutbildning med godkänt betyg i Matte B/2, Engelska B/6 och Svenska B/2 samt minst 3 års dokumenterad erfarenhet av tullrelaterat arbete under de senaste 5 åren.
och/eller
• Avslutad kvalificerad Yrkesutbildning eller Yrkeshögskoleutbildning inom spedition, logistik, ekonomi, juridik, alternativt studier om minst 60 p / 90 högskolepoäng inriktning inom spedition, logistik, ekonomi, juridik, statsvetenskap. Minst 1 års dokumenterad erfarenhet av tullrelaterat arbete under de senaste 3 åren.
Du skall dessutom ha:
• God förmåga att uttrycka sig väl på svenska och engelska, både i tal och skrift.
• Svenskt körkort, klass B för personbil.
Det är meriterande om du har:
• Tullspecialist utbildning (CCS) - Yrkeshögskola.
• Arbetslivserfarenhet av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet.
• Arbetslivserfarenhet från verksamhet som arbetar med logistik, spedition eller internationell handel.
• Erfarenhet av arbete inom service eller liknande arbetsuppgifter, till exempel arbete med kundkontakter.
• Erfarenhet av arbete inom Tullverket.
• Ett tredje språk, utöver svenska och engelska.
• Goda IT kunskaper.
Personliga egenskaper
Arbetet kräver att du som person har stor social kompetens och god samarbetsförmåga. Du är ansvarstagande, serviceinriktad, har integritet och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och våga ta egna initiativ. Andra viktiga egenskaper är att du har förmåga att hantera stora arbetsmängder och prioritera det väsentliga, samt att kunna lösa problem och ta beslut med bra kvalitet. Vidare är det viktigt att du är noggrann och att du har gott omdöme.
Som medarbetare i Tullverket är du professionell och arbetar enligt vår värdegrund, ansvarstagande, helhetssyn och nytänkande.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Referensnummer: PER 2021-960.
Placeringsort: Malmö.
När anställningen börjar kommer du att få introduktion av handläggare på din arbetsplats i de olika förekommande arbetsuppgifterna som finns på avdelningen. Introduktionen kommer omfattas av teori som till viss del är lärarledd samt praktik och detta kommer att genomföras framförallt på din anställningsort.
Det kan förekomma resor och övernattningar i tjänsten.
Vi söker medarbetare där anställningsformen är tillsvidare anställning, med en provanställning på 6 månader. Individuell lönesättning tillämpas.
Vi tycker att det är viktigt med balans mellan arbete och privatliv och våra förmåner omfattar bland annat friskvård, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.
Tillträdesdag enligt överenskommelse.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att göra en bakgrundskontroll.
Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.
För mer information och ansökan
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av, Peter Nielsen, tel. 040-661 30 33 och Helén Persson, tel. 040-661 30 44. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.
Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Mats Walinder, tel. 040-661 32 28 och för Saco-S, Cathrine Hobler, tel. 040-661 33 64.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 21:a november 2021. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2021-11-01ErsättningEnligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-11-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagTullverket
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Tullverket (org.nr 202100-0969),
https://www.tullverket.se/sv/privat Jobbnummer 6083214
Observera att sista ansökningsdag har passerat.