Tullverket söker medarbetare till Tullsvar

Tullverket / Butikssäljarjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla butikssäljarjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Tullverket i Göteborg, Härryda, Stenungsund, Strömstad, Årjäng eller i hela Sverige

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 000 anställda. Generaltulldirektör är Therese Mattsson.



TullSvar är Tullverkets kundtjänst, som ger information, råd och vägledning samt svar på frågor till företag och privatpersoner via telefon och e-post. TullSvar är en verksamhet inom Tullverkets kommunikationsavdelning. Den är en myndighetsgemensam och kärnverksamhetsnära funktion som stödjer hela myndighetens verksamhet, såväl myndighetens uppdrag att ta in rätt tull och andra avgifter som att kontrollera att gällande regler för in- och utförsel av varor följs. TullSvar hanterar cirka 120 000 samtal och e-postfrågor varje år och är Tullverkets ansikte utåt. Cirka hälften av kommunikationsavdelningens drygt 40 medarbetare arbetar i TullSvar.

Tullverket är inne i en intensiv period av utveckling och förändring som syftar till en mer effektiv och modern verksamhet. Målet är att bidra till Tullverkets vision om en myndighet som med effektiva och moderna arbetsmetoder förenklar det legala och förhindrar det illegala. Inom kommunikationsavdelningen pågår ett omfattande arbete för att utveckla, förbättra och effektivisera arbetet med information och service till företag och privatpersoner. Detta utvecklingsarbete påverkar i högsta grad arbetet inom TullSvar. Vi söker nu ytterligare två medarbetare till vår kundtjänst, TullSvar, som tillsammans med övriga medarbetare vill vara med och utveckla och förändra verksamheten för att klara framtidens utmaningar. Utmaningarna handlar bland annat om ett arbetssätt som i större grad utgår ifrån målgruppernas behov, där information, rådgivning och vägledning samt svar på frågor hanteras mer integrerat i kanalerna telefon, e-post, webb och sociala medier med hjälp av moderna it-stöd och digitala kommunikationskanaler.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

besvara frågor främst via telefon och e-post
utveckla och kvalitetssäkra svar utifrån de frågor som kunderna ställer

aktivt vägleda kunderna så att de får svar på sina frågor

samarbeta med många funktioner och verksamheter inom myndigheten för att kunna besvara kundernas frågor samt fördjupa och underhålla dina egna kunskaper inom olika områden

aktivt delta och bidra i det pågående arbetet med att utveckla och förbättra arbetsmetoder i kontakterna med företag och privatpersoner.

Vi söker dig som har:

slutbetyg från gymnasium med godkända betyg i Matematik B, Svenska B och Engelska B eller motsvarande

avslutad Kvalificerad yrkesutbildning/Yrkeshögskoleutbildning med inriktning mot spedition/logistik eller studier om minst 60 poäng/90 högskolepoäng inom området, kombinerat med erfarenhet av arbete inom tullverket eller tex speditionsbranschen

och/eller

minst 5 års dokumenterad erfarenhet av arbete med tullfrågor inom tullverket eller tex speditionsbranschen

Du skall dessutom ha:

erfarenhet av arbete med kundkontakter

mycket god förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift

god förmåga att uttrycka sig på engelska i tal och skrift

datorvana och kan självständigt använda grundläggande program i Microsoft Officepaketet

förmåga att enkelt ta till dig nya it-baserade arbetsverktyg.

Meriterande är om du har :

erfarenhet av moderna kundstödssystem (t.ex. Flexsite, Artvise, Solidus m.fl.)

erfarenhet från service och tjänster i digitala kanaler

erfarenhet av arbete inom logistik och/eller service

erfarenhet av arbete med inriktning mot information och/eller kommunikation

ett tredje språk, utöver engelska.

Dina personliga egenskaper

Vi söker dig som är samarbetsvillig och stöttar andra, lägger stor vikt vid att det egna arbetet ska komma andra människor till nytta, är flexibel och lyhörd för kundernas önskemål, behov och förutsättningar. Du har god tullkompetens och håller dig uppdaterad inom ditt kompetensområde. Vidare har du ett öppet sinnelag, tycker om att vara oberoende i förhållande till andra, utforskar nya lösningar istället för att använda sig av traditionella metoder. Du tycker om ett flexibelt arbetssätt, där du gärna prövar på nya arbetsuppgifter, men också gärna gå in och stöttar upp där det behövs för att lösa arbetstoppar.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!

Anställning och utbildning

Under ditt första halvår som anställd kommer du att genomgå en grundutbildning där teori varvas med praktik. Utbildningen kommer genomföras framförallt på din anställningsort som distansutbildning. Det förekommer även närvaroträffar som kan ske på annan ort, vilket kommer att medföra vissa resor och övernattningar. Efter godkänd utbildning erbjuds en tillsvidareanställning om inget annat avtalas. Individuell lönesättning tillämpas. Vi tycker att det är viktigt med balans mellan arbete och privatliv och våra förmåner omfattar bland annat friskvård, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.

Övrigt

PER 2017-369.

Placeringsort: Göteborg.

Tillträdesdag: 4:e september 2017.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att begära att du lämnar ett utdrag från polisens brotts- och belastningsregister (PBR-utdrag). Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.

För mer information och ansökan

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att ringa Ann-Sofie Ljungholm, tel. 031-63 35 92. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Mats Hansson, tel. 031-63 38 86 och för Saco-S, Lena Edehag, tel. 08-456 58 68.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning , ska ha inkommit till Tullverket senast den 25:e juni 2017. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Publiceringsdatum
2017-06-13

Ersättning
Individuell lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-06-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Tullverket

Företag
Tullverket

Adress
Tullverket

11298 Stockholm

Kontorsadress


Jobbnummer
3552399

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Tullverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Tullverket: