Tullverket söker kvalificerad upphandlare
Tullverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Tullverket i Stockholm,
Sigtuna,
Nyköping,
Norrköping,
Gävle eller i
hela Sverige Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 100 anställda. Generaltulldirektör är Therese Mattsson.
Administrationsavdelningen ansvarar för Tullverkets stödverksamhet inom områdena finansiell redovisning, upphandling och inköp, lokalförsörjning, fordonsförsörjning, diarium och arkiv samt verksamhetsservice. Avdelningen ansvarar också för Tullverkets miljöledningssystem.
Administrationsavdelningen består av en stab, fem nationella enheter och har ca. 70 anställda.
Enheten för upphandling och inköp ansvarar för Tullverkets upphandlingsverksamhet. Enheten ska tillse och säkra Tullverkets behov av upphandlingar och inköp. Uppdraget avser såväl strategisk som operativ styrning och stöd. Enheten arbetar med att löpande utreda, bereda och prioritera och handlägga frågor och ärenden. Enheten svarar även för styrning och stöd för Tullverkets avtalsförvaltning liksom för tillämpning och tillhandahållande av e-handel.
Enheten består av åtta medarbetare som har sin geografiska placering på olika platser i landet.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som kvalificerad upphandlare hör du organisatoriskt till Administrationsavdelningen och till Tullverkets centrala upphandlingsfunktion.
I arbetsuppgifterna ingår att arbeta med att planera och genomföra upphandlingar samt avrop från ramavtal tillsammans med Tullverkets olika verksamheter.
Du medverkar i hela processen dvs i förarbetet/tidiga skeden med att ta fram förfrågningsunderlag, annonsering, utvärdering, beredning inför tecknande av avtal och uppföljning och ansvarar för att Tullverkets upphandlingar genomförs på ett korrekt sätt. Det är du som upphandlare som har en konsultativ roll vid större upphandlingar. I befattningen ingår även att ha kännedom om tecknade avtal samt att ha kontakter med potentiella leverantörer i samband med upphandlingar och avrop. Arbetet kräver ett taktiskt tankesätt och en hög grad av affärsmässighet.
En annan arbetsuppgift är omvärlds- och marknadsbevakning. Du deltar i interna och externa nätverk samt bevakar regeländringar på området. Du deltar i enhetens utvecklings- och förbättringsarbete.
Vi söker dig som har:
• akademisk utbildning inom ekonomi, IT eller annan relevant utbildning som av Tullverket bedöms som likvärdig
• utbildning inom offentlig upphandling
• minst 2 års dokumenterad kunskap och erfarenhet av offentlig upphandling
• svenskt medborgarskap
• mycket goda kunskaper i svenska, samt mycket god förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
• god kunskap i engelska både i tal och skrift
• goda kunskaper i Officepaketet.
Meriterande om du har:
• utbildning inom relevant lagstiftning som t ex avtalslag, sekretesslag mm.
• erfarenhet av stödsystem för upphandling och inköp
• erfarenhet från offentlig sektor
• erfarenhet av projektarbete
• erfarenhet av internationella avtal
• erfarenhet av tjänsteorientering och ITIL
• erfarenhet av säkerhetsskyddad upphandling (SUA)
Publiceringsdatum2015-10-02Dina personliga egenskaperVi söker dig som är strukturerad och noggrann, flexibel och stresstålig. Då du kommer Vi söker dig, en ansvarstagande lagspelare, som arbetar effektivt både på egen hand och med andra. Du är systematisk i ditt arbetssätt med förmåga att ta initiativ, se möjligheter och nå resultat. Med din specialistkompetens och sakkunskap inom ditt område analyserar du komplexa problem och risker snabbt. Som person är du ambitiös med god förmåga att skapa förtroende.
För dig är Tullverkets värdegrund; Helhetssyn, Nytänkande, Ansvarstagande, något helt naturligt.
För befattningen kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet.
Övrig informationReferensnummer: PER 2015-665.
Placeringsort: Stockholm.
Anställningen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning.
Innan beslut om anställning fattas kommer du att få genomgå drogtest och säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen innefattande registerkontroll kommer att utföras.
För mer information och ansökan
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att Magdalena Jonsson, tel. 060-672504 alt 073-821 47 16. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa PA-support, tel. 060-67 25 85.
Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Gerhard Otterstadh, tel. 08-456 50 86 och för Saco-S, Ingrid Bådholm, tel. 08-456 52 29.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 18:e oktober 2015. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare
ErsättningIndividuell lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-10-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktPA-support 060-67 25 85
FöretagTullverket
AdressTullverket
11298 Stockholm
KontorsadressÖvriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2460636
Observera att sista ansökningsdag har passerat.