Tullverket söker kundrådgivare, företag
Tullverket / Administratörsjobb / Göteborg
2021-07-07
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den aktuella platsannonsen "Tullverket söker kundrådgivare, företag" (sökbar t.o.m. 2024-12-08) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Tullverket i Göteborg,
Härryda,
Stenungsund,
Strömstad,
Årjäng eller i
hela Sverige Vi söker kundrådgivare till Kundmötesenheten och till Tullverkets upplysningstjänst, Tullsvar. Tullsvar erbjuder våra kunder service, rådgivning och svarar på allmänna frågor om tullhantering. Nu behöver vi stärka upp med kundrådgivare till gruppen som hanterar allmänna frågor från i första hand våra företagskunder. Frågorna handlar t.ex. om import, export, klassificering, tillståndsansökningar, tulldeklarationer, frihandelsavtal och restriktioner. Gruppen som besvarar företagskunder hanterar frågor som kommer in till oss via telefon, e-post och webbformulär på Tullverkets hemsida. Kundmötesenheten är en del av Tullverkets kommunikationsavdelning som driver, stödjer, och samordnar det interna och externa kommunikationsarbetet. Vi är ca 50 medarbetare fördelat över olika platser i landet, varav drygt hälften tillhör Kundmötesenheten.
Tjänsten som rådgivare är placerad på vårt kontor i centrala Göteborg, den är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträdesdag enligt överenskommelse
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som rådgivare på Kundmötesenheten är du Tullverkets ansikte utåt och den som svarar på frågor både muntligt och skriftligt. Arbetet kombinerar återkommande inslag med ständigt nya frågeställningar och situationer av både enkla och mer komplexa slag.
Som företagsrådgivare kommer du att:
• besvara frågor främst via telefon, e-post och webbformulär från företag och tullombud
• utveckla och kvalitetssäkra svar på kundernas frågor
• aktivt vägleda kunderna så att de får svar på sina frågor
• samarbeta med olika funktioner och verksamheter inom myndigheten för att besvara kundernas frågor samt fördjupa och underhålla dina egna kunskaper inom olika områden
• bidra i det pågående arbetet med att utveckla och förbättra våra arbetsmetoder.
Vi söker dig som har:
• slutbetyg från gymnasium med godkända betyg i matematik B/matematik 2, svenska B/svenska 3 och engelska B/engelska 6
• Tullverkets grundutbildning inom handel eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt t ex från tullspecialistutbildning på yrkeshögskola eller från anställning inom transport-/speditionsbranschen.
• minimum 1 års erfarenhet av motsvarande arbete med kundkontakter
• mycket god förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift
• god förmåga att uttrycka sig på engelska i tal och skrift
• datorvana och förmåga att självständigt använda grundläggande program i Microsoft Officepaketet
• erfarenhet från att jobba i olika it-baserade arbetsverktyg.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av moderna kundstödssystem (Artvise, Solidus eller motsvarande)
• erfarenhet av att hantera komplex information t.ex. lagtext och förmedla information på ett korrekt, enkelt och begripligt sätt.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som stimuleras av kundkontakt och tilltalas av att jobba på en myndighet med ett viktigt samhällsuppdrag. Du är en person som med gott bemötande tar hänsyn till kundernas behov och som strävar efter att hålla en hög servicenivå.
Du kommunicerar tydligt, pedagogiskt, strukturerat och har förmågan att anpassa tonalitet efter kanal och målgrupp. Du agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultatet. Som person är du pålitlig, noggrann, uthållig och arbetar effektivt även under tidspressade situationer. Du är nyfiken på att lära dig nya saker och du har förmågan att förstå innehållet i komplex information t.ex. lagtext och kan avgöra vad som är relevant information för dig eller för kunden. Du är en social person som gärna samarbetar med andra och delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter för att nå de uppsatta målen.
Vi erbjuder dig en arbetsplats med samhällsviktiga och intressanta arbetsuppgifter där du också får utbildning för att kunna hantera de frågeställningar som våra kunder vänder sig till oss med. Du ställer dig bakom den statliga värdegrunden och Tullverkets värdegrund (helhetssyn, nytänkande och ansvarstagande) och kan förhålla dig till dem i ditt dagliga arbete som statstjänsteman.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
Referensnummer: PER 2021-585.
Placeringsort: Göteborg.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att göra en bakgrundskontroll.
För mer information och ansökan
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av chef företagskund på kundmötesenheten Pernilla Falkendal, telefon 031-633691, e-post,
pernilla.falkendal@tullverket.se. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.
Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Mats Hansson, tel. 031-63 38 86, och för Saco-S, Anneli Mannerbjörk, tel. 031-63 37 06.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 8:e augusti 2021. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2021-07-07ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-08-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagTullverket
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Tullverket (org.nr 202100-0969),
https://www.tullverket.se/sv/privat Jobbnummer 5850801
Observera att sista ansökningsdag har passerat.