Tullverket söker kommunikatör med inriktning intranätutveckling

Tullverket / Marknadsföringsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Tullverket i Stockholm, Sigtuna, Nyköping, Norrköping, Gävle eller i hela Sverige

Vill du vara med och utveckla den interna kommunikationen i en myndighet med ett samhällsviktigt uppdrag? Har du erfarenhet av att leda arbetet med intranätutveckling i en större organisation, samtidigt som du gillar det operativa hantverket? Då kan tjänsten som kommunikatör med inriktning intranätutveckling vara rätt för dig.

Kommunikationsavdelningen driver, stödjer och samordnar myndighetens interna och externa kommunikation. Ledstången i vårt arbete är Tullverkets målbild, överordnade kommunikationsmål samt fem strategiska utvecklingsområden, som styr den långsiktiga inriktningen och de årliga prioriteringarna i vårt kommunikationsarbete.

Kommunikationsavdelningen består av cirka 70 medarbetare fördelade på enheterna för intern respektive extern kommunikation samt kundmötesenheten. Tjänsten som kommunikatör med inriktning intranätutveckling finns inom enheten för intern kommunikation och är placerad på vårt aktivitetsbaseradekontor på Tegeluddsvägen i Stockholm.

Publiceringsdatum
2023-05-29

Om tjänsten
Du kommer in i ett spännande skede av intranätutvecklingen inom Tullverket. Målet är ett mer verksamhetsnära intranät, som stärker fokus och samhörighet kring Tullverkets uppdrag och mål, möter chefers och medarbetares olika behov och får oss alla att vara aktiva medskapare i den interna kommunikationen och verksamhetens utveckling. I fokus står utvecklingen av en ny struktur för intranätet - ett arbete vi nu är mitt uppe i. Andra prioriterade områden är att fortsätta förbättra intranätets startsida, utveckla grupper, förbättra söket samt utbilda nya sidredaktörer. Nu söker vi dig som vill driva och samordna detta arbete och den fortsatta resan med intranätets utveckling!

Du samarbetar med många personer, grupper och funktioner i olika delar av verksamheten. Dina närmaste kollegor finns på enheten för intern kommunikation. Du ingår också i ett webbteam som jobbar agilt med kravställning, prioritering, utveckling och testning av funktionalitet för Tullverkets webb och intranät.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av att:

• Driva och samordna arbetet med utveckling av Tullverkets intranät samt prioriterade intranätuppdrag och -aktiviteter i kommunikationsavdelningens årliga handlingsplan.
• Ta fram och kommunicera lång- och kortsiktiga mål, nyckelresultat och mått för intranätet, och löpande redovisa progress och resultat inom arbetet med intranätutveckling.
• Analysera behov, attityder och användarbeteenden samt omsätta dessa till insikter och lösningar som möter intranätanvändarnas behov.
• Arbeta med att utveckla och förbättra intranätets sökfunktion och innehållsstruktur.
• Ta fram former, verktyg och arbetssätt för en effektiv förvaltning och redaktörsorganisation. Prioriterade aktiviteter är att utse fler sidansvariga samt att utbilda fler sidredaktörer i verksamheten.
• Tillsammans med övriga redaktörer delta i den löpande förvaltningen av intranätet.
• Ge chefer och medarbetare stöd och vägledning i frågor som rör intranätutveckling.
• Aktivt arbeta med omvärldsbevakning och delta i nätverk inom frågor som rör utveckling av intranät och digitala kanaler.

Vi söker dig som har:

• Universitets- eller högskoleutbildning inom kommunikation, eller annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Erfarenhet av att driva och samordna intranätutveckling i en större organisation.
• Erfarenhet av uppdrags- eller projektledning.
• Erfarenhet av att leda workshops och hålla utbildningar.
• Erfarenhet av arbete med webbanalys och webbstatistik samt behovs- och användaranalyser.
• Erfarenhet av att kravställa funktionalitet i digitala kanaler.
• Erfarenhet av sökoptimering.
• Kunskap om digital tillgänglighet samt förmåga att följa webbtillgänglighetsriktlinjerna enligt WCAG 2.0 AA.
• Kunskap inom UX-design.
• Kunskap om kommunikationsplanering.
• Mycket goda kunskaper i Officepaketet.
• Mycket goda kunskaper i ett webbpubliceringsverktyg.
• Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
• God förmåga att förstå och hantera texter på engelska.

Det är meriterande om du har:

• Utbildning inom UX-området.
• Utbildning inom projektledning.
• Erfarenhet av agilt arbete enligt principen för tjänstedesign.
• Erfarenhet av att arbeta i en statlig myndighet.
• Erfarenhet av samarbete med konsulter och underleverantörer.
• Kunskap i Sitevision, som vi arbetar i.

Dina personliga egenskaper
• Du drivs av att förstå målgruppers behov och hitta lösningar som skapar bästa möjliga användarupplevelse och verksamhetsnytta.
• Du har ett stort intresse för digitala kanaler och kommer till din rätt i gränslandet mellan kommunikation, design och teknik.
• Du är drivande och målinriktad och tar initiativ som utvecklar verksamheten mot uppställda mål.
• Du är skicklig på att leda människor och processer och gör det med mod, integritet och ödmjukhet.
• Du är tydlig med dina egna idéer men samtidigt lyhörd för andra perspektiv och bra på att involvera andra i dialog.
• Du är en strategisk "doer" med god helhetssyn och långsiktig blick, samtidigt som du gillar och behärskar det operativa hantverket.
• Du är mycket självgående men samtidigt en lagspelare som är bra på att samarbeta och inge förtroende i möten med andra människor.
• Du jobbar strukturerat och är bra på att planera, prioritera, ta beslut och leverera på utsatt tid. Samtidigt har du lätt för att snabbt ställa om när förutsättningarna ändras.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrig information
Referensnummer: PER 2023-466.

Placeringsort: Stockholm.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att göra en bakgrundskontroll.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Sofia Stadin, 040-661 33 20. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Ulf G Persson, 040-661 33 21 och Elisabeth Eriksson, 08-405 00 69 för Saco-S, Lena Edehag, 08-456 58 68.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 11 juni. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Ersättning
Individuell lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-06-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Tullverket (org.nr 202100-0969), https://www.tullverket.se/sv/privat

Arbetsplats
Tullverket

Jobbnummer
7826705

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Tullverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Tullverket: