Tullverket söker handläggare till uppbördsavdelningen
Tullverket / Administratörsjobb / Göteborg
2025-03-31
Visa alla administratörsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Tullverket i Göteborg,
Härryda,
Stenungsund,
Strömstad,
Årjäng eller i
hela Sverige Vill du arbeta i en myndighet som gör skillnad i samhället och ha meningsfulla och intressanta arbetsuppgifter inom handel och tullhantering? I så fall är Tullverket något för dig.
Tullverkets operativa verksamhet är indelad i fyra avdelningar: kontroll, uppbörd, underrättelse och tullkriminal.
Uppbördavdelningen har ett brett uppdrag inom tre verksamhetsområden, tillstånd, efterkontroll och uppbördsbevakning. Uppbördsavdelningens operativa arbete bedrivs inom fyra enheter med flexibla grupper som arbetar med hela avdelningens uppdrag, men är specialiserade utifrån verksamhetens behov.
Vi söker nu handläggare till uppbördsavdelningen i område väst med placeringsort Göteborg.
Publiceringsdatum2025-03-31Om tjänsten Tullverket söker handläggare till den del av tillståndverksamheten som handlägger bindande klassificeringsbesked (BKB).
Huvudsakliga arbetsuppgifter är att handlägga och utfärda BKB. Ett BKB är ett skriftligt besked om varukoden för en viss vara. Klassificering innebär att utifrån reglerna i tulltaxan, TARIC, bestämma rätt varukod för en vara. Varukoden ger information om varans tullsats och om det finns några särskilda bestämmelser att ta hänsyn till vid import och export
Inom arbetsgruppen finns tre klassificeringsområden: livsmedel/kemi, mekanik och textil/diverse. Klassificering inom samtliga områden kan bli aktuella.
Arbetet består främst av självständigt utredningsarbete där man utgår ifrån den sökandes lämnade information om en vara för att sedan fastställa klassificering utifrån reglerna i tulltaxan. I ditt arbete kommer du även att använda den Europeiska Kommissionens databas, EBTI, för konsultation och registrering av BKB. Arbetet innehåller inslag av kontakter både inom och utanför Tullverket.
Verksamheten är till stora delar efterfrågestyrd därav finns stort behov av flexibilitet hos handläggaren att kunna växla mellan olika arbetsuppgifter. Tillståndsverksamheten innebär främst att granska och utreda tillståndsansökningar men även övervakning av redan utfärdade tillstånd ingår i arbetsuppgifterna.
Som handläggare arbetar du självständigt, men också inom grupp.
Handläggningen medför ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att du som handläggare behöver vara både flexibel och problemlösande. Exempelvis ingår det i handläggartjänsten att bevaka interna rutiner och förbättra arbetssättet. Handläggningen utförs i ett flertal system.
Arbetstiden / normtiden är måndag till fredag 8.00-16.30.
Vi söker dig som har:
• Avslutad för tjänsten relevant Kvalificerad yrkesutbildning (KY)
eller
• Minst 60 poäng/90 högskolepoäng inom samhällsvetenskap, spedition/logistik, juridik eller ekonomi samt relevant erfarenhet av handläggning eller ärendeadministration
och/eller
• Relevant arbetslivserfarenhet minst 3 år, inom annan offentlig eller tullrelaterad verksamhet, samt avslutad gymnasieutbildning med godkända betyg i Matte B/2, Engelska B/6 och Svenska B/2 eller motsvarande
Du skall dessutom ha:
• Erfarenhet av utredande arbete
• Goda kunskaper inom MS Office
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
• Svenskt körkort, klass B för personbil
Det är meriterande om du har:
• Tullspecialistutbildning eller motsvarande
• Akademisk examen inom relevant område (gärna något av våra huvudområden)
• Erfarenhet av att självständigt tolka lagstiftning och handläggning från annan statlig myndighet eller offentlig förvaltning
• Erfarenhet av arbete i verksamhet som arbetar med tullhantering, till exempel logistik, spedition och internationell handel
• Erfarenhet av arbete inom Tullverket
• Goda IT-kunskaper och erfarenhet av arbete med utveckling eller förvaltning inom IT-området
• Erfarenhet av att arbeta med Power BI eller andra liknande analysverktyg
• Erfarenhet av arbete med affärs- och logistiksystem, exempelvis genomförande av transaktionstest eller liknande
Dina personliga egenskaper Som person är du analytisk, noggrann och ansvarstagande och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och ta egna initiativ. Du som person har social kompetens, är serviceinriktad och har god samarbetsförmåga. Arbetet kräver att du periodvis kan hantera stora arbetsmängder, prioritera det väsentliga, lösa problem och formulera beslut med god kvalitet.
Som medarbetare i Tullverket är du professionell och arbetar enligt vår värdegrund, ansvarstagande, helhetssyn och nytänkande.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet och egenskaper.
Vi erbjuder dig
Genom att jobba på Tullverket har du ett viktigt jobb där du bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och kompetensutveckling högt och är vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du trygga anställningsvillkor och våra förmåner omfattar bland annat friskvårdsbidrag, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.
Övrig information Referensnummer: TV-2025-09146.
Placeringsort: Göteborg.
Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med 6 månaders provanställning och individuell lönesättning tillämpas.
Tillträdesdag: Efter överenskommelse.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.
Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.
För mer information och ansökan
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Göran Johansson, gruppchef, 031-63 37 45 eller Anna Volmerstedt Sivengård stf. gruppchef, 031-63 37 82. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Tommy Göthlin, 031-63 36 95 och för Saco-S, Anneli Mannerbjörk, 031-63 37 06.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 25 april. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Ersättning Individuell lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-04-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Tullverket (org.nr 202100-0969),
https://www.tullverket.se/sv/privat Arbetsplats Tullverket
Jobbnummer 9254324