Tullverket söker handläggare till klareringsverksamheten i Stock
Tullverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Tullverket i Stockholm,
Sigtuna,
Nyköping,
Norrköping,
Gävle eller i
hela Sverige Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 100 anställda. Generaltulldirektör är Therese Mattsson.
Tullverkets kärnverksamhet är indelad i två avdelningar, Effektiv handel och Brottsbekämpning. Effektiv handel hanterar all in- och utförsel av varor och transporter. Kompetenscenter Klarering utgör den del inom Effektiv handel som ansvarar för att rätt tull och andra avgifter tas ut för de varor som förs in och ut ur landet, samt för kontrollen av att in- och utförselreglerna följs. Totalt i Kompetenscenter Klarering ingår ca 240 tjänstemän och 23 chefer.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som handläggare inom klareringsverksamheten fattar du dagligen många myndighetsbeslut. Dina arbetsuppgifter består av att kontrollera import- och exportdeklarationer för sändningar som kommer in från land utanför EU eller lämnar Sverige. Handläggaren säkerställer att företag och privatpersoner efterlever import- och exportbestämmelserna.
Som handläggare arbetar du mycket självständigt och arbetet utförs i ett flertal elektroniska system. Arbetet kan även innebära en del expeditionsarbete där du kommer i kontakt med människor från olika länder. Det innefattar även mycket telefonkontakt med speditörer, företag, privatpersoner och andra myndigheter.
Arbetet kombinerar återkommande inslag med ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att handläggaren behöver vara både flexibel och problemlösande. Vi arbetar såväl i grupp som individuellt. I arbetsuppgifterna kan det förekomma undervisning internt inom ditt arbetsområde. Arbetstiden / normtiden är måndag till fredag 8.00-16.30.
Vi söker dig som har:
• avslutad gymnasieutbildning med lägst betyget Godkänd/3 i Matte B, Engelska B och Svenska B
• avslutad kvalificerad Yrkesutbildning/ Yrkeshögskoleutbildning alternativt studier om minst 60 poäng/ 90 högskolepoäng inriktning inom spedition, logistik ekonomi/ juridik eller minst 5 års dokumenterad erfarenhet av arbete med tullhantering
• goda kunskaper i Office paketet
• god förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska, både i tal och skrift
• svenskt körkort, klass B för personbil.
Meriterande om du har:
• arbetslivserfarenhet inom speditionsbranschen eller från verksamhet som arbetar med utrikeshandel
• erfarenhet av arbete inom myndighet med handläggning och administration
• erfarenhet av arbete inom Tullverket efter EU inträdet
• erfarenhet av arbete inom service eller liknande arbetsuppgifter, till exempel arbete med kundkontakter
• ett tredje språk, utöver svenska och engelska
• erfarenhet av pedagogist arbete
• erfarenhet av att tala inför grupp.
Publiceringsdatum2015-09-20Dina personliga egenskaperArbetet kräver att du som person har stor social kompetens och god samarbetsförmåga. Du är ansvarstagande, serviceinriktad, har integritet och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och våga ta egna initiativ. Andra viktiga egenskaper är att du har förmåga att hantera stora arbetsmängder och prioritera det väsentliga, samt att kunna lösa problem och ta beslut med bra kvalitet. Vidare är det viktigt att du är noggrann och att du har gott omdöme.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställning och utbildning
Under ditt första halvår som anställd kommer du att genomgå en grundutbildning där teori varvas med praktik. Utbildningen kommer genomföras framförallt på din anställningsort som distansutbildning. Det förekommer även närvaroträffar som kan ske på annan ort, vilket kommer att medföra vissa resor och övernattningar.
Anställningen är ca sju månaders aspirantanställning som därefter övergår i tillsvidareanställning om inget annat avtalas. Individuell lönesättning tillämpas.
Övrig informationPER 2015-614.
Placeringsort: Stockholm.
Tillträdesdag: 8:e februari 2016.
Resor i tjänsten kan förekomma.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att begära att du lämnar ett utdrag från polisens brotts- och belastningsregister (PBR-utdrag).
Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.
För mer information och ansökan
För att kunna söka tjänsten måste du bifoga betyg som styrker dina studier. Betygen bifogas som en PDF-fil.
Har du frågor om tjänsterna är du välkommen att ringa områdeschefen för klareringen Anna-Lena Heinänen, tel. 08-456 65 31. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.
Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Gerhard Otterstadh, tel. 08-456 50 86 och för Saco-S, Ingrid Bådholm, tel. 08-456 52 29.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 4:e oktober 2015 Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare
ErsättningIndividuell lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-10-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktTullverket +46 0771520520
FöretagTullverket
AdressTullverket
11298 Stockholm
KontorsadressÖvriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2440174
Observera att sista ansökningsdag har passerat.