Tullverket söker handläggare till klareringsverksamheten i Arlan

Tullverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Sigtuna
2014-12-23
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Tullverket söker handläggare till klareringsverksamheten i Arlan" (publicerad 2015-09-20) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Sigtuna, Österåker, Håbo, Upplands-Bro, Upplands Väsby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Tullverket i Sigtuna, Stockholm, Nyköping, Gävle, Norrköping eller i hela Sverige

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 100 anställda. Generaltulldirektör är Therese Mattsson.

Tullverkets kärnverksamhet är indelad i två avdelningar, Effektiv handel och Brottsbekämpning. Effektiv handel ansvarar för att rätt tull och andra avgifter tas ut för de varor som förs in och ut ur landet, samt för kontrollen av att in- och utförselreglerna följs. Kompetenscenter Klarering utgör den del av processen Effektiv handel som hanterar all in- och utförsel av varor och transporter. Totalt i klareringsverksamheten ingår ca 240 tjänstemän och 23 chefer.  

I Tullverkets klareringsverksamhet arbetar man med import och export av gods från tredje land. Godset ska deklareras vid gränsen så att rätt tull och andra avgifter kan tas ut och att alla import- och exportvillkor är uppfyllda. På övergripande nivå kan processen grupperas i tre delar: klarering av varor och transporter, efterarbete/back office, samt klareringsarbete längs Norgegränsen.  

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som handläggare inom klareringsverksamheten (röd punkt) fattar du dagligen många myndighetsbeslut. Dina arbetsuppgifter består av att kontrollera import- och exportdeklarationer i såväl det kommersiella flödet som resandeflödet. Handläggaren säkerställer att företag och privatpersoner efterlever import- och exportbestämmelserna. Kontakter med allmänheten är dagligen förkommande, vilket ställer krav på god anpassningsförmåga och ett korrekt bemötande

Som handläggare arbetar du mycket självständigt och arbetet utförs i ett flertal elektroniska system.

Arbetet kombinerar återkommande inslag med ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att handläggaren behöver vara både flexibel och problemlösande. Vi arbetar såväl i grupp som individuellt. I arbetsuppgifterna kan det förekomma undervisning internt inom ditt arbetsområde. Arbetet innebär skifttjänstgöring.

Vi söker dig som har: 

• avslutad gymnasieutbildning med lägst betyget Godkänd/3 i Matte B, Engelska B och Svenska B
• avslutad kvalificerad Yrkesutbildning / Yrkeshögskoleutbildning alternativt studier om minst 60 poäng/ 90 högskolepoäng inriktning inom spedition, logistik ekonomi/ juridik eller minst 5 års dokumenterad erfarenhet av arbete med tullhantering
• arbetslivserfarenhet inom speditionsbranschen eller från verksamhet som arbetar med utrikeshandel
• erfarenhet av arbete inom myndighet med handläggning och administration
• erfarenhet av arbete inom service eller liknande arbetsuppgifter, till exempel arbete      med kundkontakter
• god förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska, både i tal och skrift
• goda kunskaper i Office paketet
• svenskt medborgarskap
• svenskt körkort, klass B för personbil.

Meriterande om du har:

• erfarenhet av pedagogiskt arbete
• erfarenhet av att tala inför grupp 
• ett tredje språk, utöver svenska och engelska.

Publiceringsdatum
2014-12-23

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som har en hög ansvarskänsla, moral, god självinsikt och är lugn och trygg i dig själv. Arbetet kräver att du tar ansvar och självständigt kan lösa problem och fatta beslut samt hantera oväntade händelser, och därmed vara stresstålig. Du arbetar bra tillsammans med andra människor samt lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Som person har du gott omdöme, är nyfiken, serviceinriktad och har stor social kompetens med ett sympatiskt bemötande. Du behandlar alla människor med respekt.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Övrig information
PER 2014-719.

Placeringsort: Arlanda.

Tillträdesdag: 4:e maj 2015.

Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att begära att du lämnar ett utdrag från polisens brotts- och belastningsregister (PBR-utdrag). Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. 

Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför. 

Anställning och utbildning

Under ditt första halvår som anställd kommer du att genomgå en grundutbildning där teori varvas med praktik. Utbildningen kommer genomföras framförallt på din anställningsort som distansutbildning. Det förekommer även närvaroträffar som kan ske på annan ort, vilket kommer att medföra vissa resor och övernattningar.

Anställningen är ca 7 månaders elevanställning. Efter godkänd utbildning erbjuds en tillsvidare anställning om inget annat avtalas. Individuell lönesättning tillämpas. 

För mer information och ansökan 

För att kunna söka tjänsten måste du bifoga betyg som styrker dina studier. Betygen bifogas som en word- eller pdf-fil. 

Har du frågor om tjänsterna är du välkommen att ringa Anna-Lena Heinänen, tel. 08-456 65 31. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Gerhard Otterstad, tel. 08-456 50 86 och för Saco-S, Ingrid Bådholm, tel. 08-456 52 29. 

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 15:e januari 2015. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Arbetstider och omfattning
Heltid Tillsvidare

Ersättning
Individuell lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-01-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Tullverket +46 0771520520

Företag
Tullverket

Adress
Tullverket
11298 Stockholm

Kontorsadress
Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2111761

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Tullverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Tullverket: