Tullverket söker arkivarier
Tullverket / Bibliotekariejobb / Stockholm
2025-10-20
Visa alla bibliotekariejobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Tullverket i Stockholm,
Sigtuna,
Nyköping,
Norrköping,
Gävle eller i
hela Sverige Nu söker vi en till två arkivarier som utifrån kunskap och intresse kan arbeta med inriktning mot digitalisering och bidra till vår förflyttning till en datadriven myndighet. Som arkivarie arbetar du i samverkan med andra kompetenser på myndigheten och får möjlighet att utveckla digitalisering och effektivisering i olika utvecklingsprojekt. Du arbetar också i arkivfunktionen med myndighetens analoga och digitala arkiv.
Utformningen av tjänstens innehåll kan anpassas utifrån kandidatens bakgrund och intresse samt verksamhetens behov över tid. Ange i din ansökan vilka områden (se nedan) som du tycker är särskilt intressanta och som du har kunskaper inom:
• Analys och utredning: Ta fram riktlinjer och vägleda i frågor om bevarande och gallring vid införande av digitala arbetssätt
• Rådgivning och stöd: Hålla i utbildningar och informationsinsatser
• Arkivfrågor: Samordna informationsförvaltningen på myndigheten samt säkerställa god arkivvård, upprätta informationshanteringsplaner, rutiner och handledningar. Utreda bevarande och gallring av analoga och digitala handlingar
• Förvaltning av analoga och digitala arkivbestånd: Delta i vidareutveckling, förvaltning och leveranser till Tullverkets eArkiv. Genomföra leveranser av analogt material till myndighetens centralarkiv, samt ordna och förteckna analoga arkiv
• Metodutveckling: Bidra till införande av nya arbetssätt i samband med driftsättning av nytt centralarkiv, tex. framtagning av leveransrutiner för verksamheterna
• Övriga handläggningsuppgifter: Hantera utlämnande av handlingar
Vi söker dig som har:
• Minst 3 års universitets- eller högskoleutbildning, varav minst 60 hp (40p) arkiv- och/eller informationsvetenskap
• Flerårig erfarenhet av arbete inom offentlig sektor
• God kunskap om arkivförfattningar
• Praktisk erfarenhet av verksamhetsbaserad arkivredovisning
• Intresse för it-relaterade arkivfrågor
• Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
• Goda kunskaper i engelska i tal och skrift
Det är meriterande om du har:
• Kunskaper i tillämpning av relevanta standarder (t.ex. XML, E-ARK, SIARD) inom data- och informationshantering
• Erfarenhet av kravställning i it-utvecklingsprojekt utifrån behov att bevara, gallra, återsöka och tillhandahålla digital information
• Erfarenhet av processkartläggning och intressentanalys
• Erfarenhet av informationsmodellering
• Erfarenhet och intresse för livscykelhantering av data genom att omsätta lagkrav till praktiska rutiner
• Erfarenhet av systemförvaltning
• Erfarenhet från annan statlig verksamhet
• Erfarenhet av att informera, ge stöd och utbilda medarbetare
• Praktisk erfarenhet av arbete med informationsklassning
• Erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar av analoga och digitala handlingar
Publiceringsdatum2025-10-20Dina personliga egenskaper Du har en god analytisk förmåga och kan beskriva helheter, möjligheter och utmaningar i tal och skrift. Du har lätt för att se sammanhang och är lösningsorienterad.
Du strukturerar och driver dina arbetsuppgifter självständigt. Du arbetar noggrant och systematiskt. Som person trivs du med att vara del i en arbetsgrupp, har god social förmåga och är utåtriktad och pedagogisk till din läggning. I samarbete med andra är du lyhörd och prestigelös, lyssnar, kommunicerar och delar med dig av kunskaper, erfarenheter och information samt stödjer andra.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Mer om oss
Enheten för informations- och arkivförvaltning ansvarar för Tullverkets huvudregistratur, eArkiv och centralarkiv samt ger stöd till Tullverkets personal inom informationsförvaltningsfrågor och medverkar med kompetens i IT-utvecklingsprojekt.
På enheten arbetar idag 13 medarbetare bestående av registratorer, arkivarier, verksamhetsutvecklare, produktspecialist och avdelningsassistent. Enheten ingår i Tullverkets rättsavdelning.
Avdelningen består av enheten för informations- och arkivförvaltning samt enheterna för tullrätt, allmän förvaltningsrätt samt fysisk kontroll och straffrätt. Avdelningen har drygt 65 anställda som är placerade i Stockholm, Malmö, Göteborg och Luleå. Avdelningen leds av myndighetens rättschef och varje enhet har en enhetschef.
Vi erbjuder dig
Genom att jobba på Tullverket har du ett viktigt jobb där du bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och lärande av varandra högt och vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du trygga anställningsvillkor och våra förmåner omfattar bland annat friskvårdsbidrag, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor. Möjlighet till distansarbete utifrån verksamhetens behov.
Övrig information Referensnummer: TV-2025-24098.
Placeringsort: Stockholm.
Tjänsteresor förekommer.
Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med 6 månaders provanställning.
Individuell lönesättning tillämpas.
Tillträdesdag: enligt ök.
För anställning på Tullverket krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande säkerhets- och sekretessmedvetenhet, lämplighet och att du följer gällande lagar. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som gäller för Tullverkets verksamhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.
Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.
För mer information och ansökan
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Eva Häusner, 08-405 04 20. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Mari Höglund, 08-456 58 30, och för Saco-S, Lena Edehag, 08-456 58 68.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV, ska ha inkommit till Tullverket senast den 11 november. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan. Intervjuerna planeras hållas under vecka 47-48.
Ersättning Enligt överenskommelse
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-11-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Tullverket (org.nr 202100-0969),
https://www.tullverket.se/sv/privat Arbetsplats Tullverket
Jobbnummer 9564403