Tullverket söker arkivarie med inriktning mot digitalisering
Tullverket / Bibliotekariejobb / Stockholm
2025-03-10
Visa alla bibliotekariejobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Tullverket i Stockholm,
Sigtuna,
Nyköping,
Norrköping,
Gävle eller i
hela Sverige Vill du arbeta i en myndighet med ett viktigt samhällsuppdrag och en verksamhet i utveckling?
Vi behöver utöka antalet arkivarier till rättsavdelningens enhet för informations- och arkivförvaltning för att hantera våra utmaningar i samband med Tullverkets pågående utveckling av verksamheter, teknik, arbetssätt och informationshantering.
Om tjänsten
Nu söker vi arkivarier som utifrån kunskap och intresse kan arbeta med inriktning mot digitalisering. Vi erbjuder dig ett arbete där du i samverkan med andra kompetenser på myndigheten får möjlighet att utveckla och bidra till digitaliserade arbetssätt inom hela Tullverket, så att de möter intressenters krav på en effektiv myndighet. Tullverket utvecklar just nu digitala lösningar inom många delar av verksamheten, för hantering av brottsbekämpning, kontroller, underrättelsearbete och uppbörd. Arbetet sker såväl inom ramen för nationella projekt som i EU-gemensamma projekt, ofta i samarbete med andra myndigheter. I detta arbete har du en viktig roll i att dels stödja utvecklingen så att information hanteras och behandlas enligt arkivrättsliga principer, dels säkerställa att myndighetens informationsförvaltning sker rättssäkert och effektivt.
Vi söker dig som både vill bidra med din kompetens inom analys- och utredningsarbete i IT-utvecklingsprojekt och som även tycker om att arbeta tillsammans med kollegorna i arkivfunktionen med förvaltningen av myndighetens analoga och digitala arkiv.
Utformningen av tjänstens innehåll anpassas utifrån kandidatens bakgrund och intresse, men även utifrån verksamhetens behov över tid. Ange i din ansökan vilka områden (se nedan) som du tycker är särskilt intressanta och som du har kunskaper inom:
• Analys och utredning: Bidra med analyser och utredningar i IT-utvecklingsprojekt. Detta innebär t.ex. att ta fram riktlinjer och vägleda myndigheten i frågor om bevarande och gallring vid införande av digitala arbetssätt
• Rådgivning och stöd: Ge råd och stöd till verksamheten. Detta sker t.ex. genom att hålla i utbildningar och informationsinsatser
• Arkivfrågor: Samordna arbetet med att säkerställa god arkivvård samt upprätta och underhålla styrande och stödjande dokument såsom informationshanteringsplaner, rutiner och handledningar. Här ingår också att utföra bevarande- och gallringsutredningar av analoga och digitala handlingar som resulterar i gallringsframställan till Riksarkivet
• Förvaltning av myndighetens analoga och digitala arkivbestånd: Medverka i arbetet med vidareutveckling, förvaltning och leveranser till Tullverkets eArkiv samt genomföra leveranser av analogt material till myndighetens centralarkiv samt ordna och förteckna analoga arkiv
• Metodutveckling: Bidra till att ta fram och etablera nya arbetssätt i samband med driftsättning av nytt centralarkiv, tex. framtagning av leveransrutiner för verksamheterna
• Övriga handläggningsuppgifter: Handläggning av inkomna frågor rörande handlingar i e-arkivet och/eller centralarkivet
Vi söker dig som har:
• Minst 3 års universitets- eller högskoleutbildning, varav minst 60 hp arkiv- och/eller informationsvetenskap
• Flerårig erfarenhet av arbete inom offentlig sektor
• God kunskap om arkivlagstiftningen och Riksarkivets föreskrifter
• Praktisk erfarenhet av verksamhetsbaserad arkivredovisning
• Intresse för it-relaterade arkivfrågor såsom långsiktigt digitalt bevarande
• Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
• Goda kunskaper i engelska i tal och skrift
Det är meriterande om du har:
• Relevanta kurser såsom systemvetenskap för arkivarier, juridik för arkivarier eller informationsmodellering
• Utbildning eller på annat sätt förvärvade kunskaper i SQL, HTML, XML
• Erfarenhet av kravställning i it-utveckling eller it-förvaltning utifrån behov att bevara, återsöka och tillhandahålla digital information
• Erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar av analoga och digitala handlingar
• Kunskap om GDPR och personuppgiftsbehandling och andra relevanta registerlagar
• Erfarenhet av att informera, ge stöd och utbilda medarbetare
• Erfarenhet av projektarbete och samarbete med verksamhetsutvecklare, it-personal och jurister
• Erfarenhet av processkartläggning, intressentanalys, informationssäkerhetsfrågor och informationsmodellering
Publiceringsdatum2025-03-10Dina personliga egenskaperSom person har du en god analytisk förmåga, ser logik och samband i komplexa frågor och kan beskriva helheter, möjligheter och utmaningar. Du har lätt för att se sammanhang, gör rationella bedömningar och är lösningsorienterad.
Du tar ansvar för din uppgift, strukturerar själv ditt arbete och driver dina arbetsuppgifter vidare. Du har god social förmåga då tjänsten innebär täta kontakter med kollegor i hela myndigheten. Du är utåtriktad och pedagogisk till din läggning och är i samarbete med andra lyhörd.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Om företaget Enheten för informations- och arkivförvaltning ansvarar för Tullverkets huvudregistratur, eArkiv och centralarkiv samt ger stöd till Tullverkets personal inom informationsförvaltning och medverkar med kompetens i IT-utvecklingsprojekt och systemförvaltning. På enheten arbetar registratorer, arkivarier, verksamhetsutvecklare, objektspecialist och avdelningsassistent.
Övrig information Referensnummer: TV-2025-07592.
Placeringsort: Stockholm.
Anställningen är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Individuell lönesättning tillämpas.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju, drogtest och registerkontroll genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen innan beslut om anställning kan fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet vilket innebär att du vid anställning kan komma att krigsplaceras i Tullverket.
Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.
För mer information och ansökan
Frågor om tjänsten lämnas av Eva Häusner, 08-405 04 20. Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av Tullverkets PA-support, 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Mari Höglund, 08-456 58 30, för Saco-S, Lena Edehag, 08-456 58 68.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV, ska ha inkommit till Tullverket senast den 30 mars.
Ersättning Individuell lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Tullverket (org.nr 202100-0969),
https://www.tullverket.se/sv/privat Arbetsplats Tullverket
Jobbnummer 9208349