Tre förskollärare till Mariekäll/Saltskog

Södertälje kommun, Förskolorna i Mariekäll / Förskollärarjobb / Södertälje
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla förskollärarjobb i Södertälje, Salem, Ekerö, Nykvarn, Botkyrka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Södertälje kommun, Förskolorna i Mariekäll i Södertälje

Är du redo för Södertälje?
Vill du arbeta i en av Sveriges mest intressanta skolkommuner? Kom till Södertälje! Det är här det händer!

Här utvecklar vi de kommunala förskolorna och skolorna utifrån tydliga verksamhetsidéer. Här prövar vi en tvålärarmodell där lärarna arbetar i par i klassrummet. Vi har pedagogistor och utvecklingslärare som stöttar och coachar våra medarbetare ute på förskolorna och skolorna. Och här har vi en gemensam modell för det kollegiala lärandet där fokus ligger på att lära av varandra och utveckla ämnesundervisningen.

Att utveckla och förbättra förskolan och skolan måste göras systematiskt av skickliga ledare och lärare. Dessutom på ett strategiskt och långsiktigt sätt. Vår utveckling bygger på det forskningen visat är framgångsfaktorer för förbättringsarbete i förskola och skola. Dessutom har vi valt att prioritera några särskilda områden, till exempel pedagogiskt ledarskap, mål och resultatstyrning samt kvalitet i undervisningen. Egentligen handlar allt vårt arbete om att skapa förutsättningar för dig att göra ett bra jobb.

Peter Fredriksson
Utbildningsdirektör

På Mariekäll och Saltskogs förskolor arbetar vi projekterande utifrån en gemensam undersökningsrubrik "Mariekäll och Saltskogs barn berättar". Vårt arbete planeras utifrån förskolans styrdokument samt Södertälje kommuns verksamhetsidé för förskolan där vi hämtat inspiration från Reggio Emilias filosofi. Det innebär att vi ser på barn som demokratiska medborgare och att barnens tankar, intresse och intentioner är en viktigt del i den pedagogiska planeringen.

Vi är inne i ett spännande utvecklingsarbete med att öka barnens möjligheter till att berätta. Som en del i det arbetet kommer vi öppna ett förskolebibliotek på en av våra förskolor i januari 2017. Det blir en plats där barn och pedagoger från förskolorna i området kan mötas och skapa relation till litteratur. Vi arbetar med att utöka erbjudanden till barnen med en mångfald av uttryckssätt för att fördjupa sitt lärande i en rådande ateljékultur.

Vi ser olika kompetenser som en tillgång och en reflekterande kultur ser vi som en väsentlig del i vårt arbete. Vi har från hösten 2015 ingått i en organisationsförändring där vi har ett funktionellt delat ledarskap med två ytterst ansvariga chefer. Detta har resulterat i att förskolechef har större möjlighet att bedriva ett nära pedagogiskt ledarskap och som tillsammans med områdets biträdande förskolechef, pedagogista och ateljérista fungerar som ett stöd i förskolornas utvecklingsarbete. På två av våra förskolor finns det förskollärare med särskilt utvecklingsuppdrag som ytterligare stöd för den pedagogiska verksamheten.

Hör av dig så berättar vi mer om vårt förskoleområde. Välkommen att söka!

Publiceringsdatum
2016-10-03

Arbetsuppgifter
Vi söker tre förskollärare till förskolorna i Mariekäll och Saltskog. Vi söker er med stort engagemang för yrket och som är väl insatta i förskolans läroplan. Har du erfarenhet av att arbeta projekterande är det meriterande.

Vi erbjuder alla förskollärare:
• intern kompetensutveckling av pedagogista och ateljerista
• att delta i pedagogiska forum tillsammans med kollegor i förskoleområdet,
• 6 timmars pedagogisk utvecklingstid utifrån en heltidsanställning,
• friskvårdspeng,
• möjlighet till att besöka Tom-tits experiment

Våra förskolor är i en ständig utvecklingsprocess, det är därför viktigt att du både kan och vill ta ansvar och är bra på att samarbeta. Som förskollärare ansvarar du för att driva avdelningens och förskolans systematiska kvalitetsarbete. Detta genom att du tillsammans med dina kollegor följer och utvecklar arbetet på avdelningen i ett pedagogiskt dokumentationsverktyg samt att du sitter med i förskolans pedagogiskt råd där representanter från varje avdelning ansvarar för förskolans utveckling. I uppdraget ingår att knyta forskning till vår praktik och att utveckla vårt arbete kring pedagogisk dokumentation och projekterande arbetssätt. Delta på föräldramöte, grupp- och individuella utvecklingssamtal.

Lön efter överenskommelse.

Kvalifikationer
• Vi förutsätter att du har adekvat examen som förskollärare eller lärare med inriktning
mot yngre åldrar.
• Du är väl insatt i Reggio Emilia filosofins barnsyn, kunskapssyn och förhållningssätt.
• Du har förmåga att kommunicera, samordna och leda och har ett lösningsinriktat fokus.
• Vi vill att du är väl insatt i förskolans läroplan, att du arbetar målinriktat och tycker om utmaningar.
• Du är positiv och har god förmåga att skapa goda relationer och kunna samarbeta, lyssna in och i vänlig kontext ge konstruktiv feedback.
• Du är kommunikativ och kan tillsammans med kollegor skapa entusiasm kopplat till uppdraget.
• Du ser förskolan som ett pedagogiskt hus där kvalitet och utveckling är ett led till att driva förskolans uppdrag framåt mot framtidens förskoleverksamhet.

ÖVRIGT
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-10-30
Ange följande referens när du ansöker: A613198
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Karin Strömbom Landquist, Förskolechef 08-5230 4740
Anna Stenros, Bitr. Förskolechef 08-5230 2139

Företag
Södertälje kommun, Förskolorna i Mariekäll

Adress
Södertälje kommun, Förskolorna i Mariekäll
Campusgatan 26
15189 Södertälje

Kontorsadress
Järnagatan 12 15189

Jobbnummer
3081126

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Södertälje kommun, Förskolorna i Mariekäll

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Södertälje kommun, Förskolorna i Mariekäll: