Trafikkontoret söker projektledare för teknisk handbok
Stockholms kommun / Byggjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla byggjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Järfälla,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Trafikkontoret ansvarar för att Stockholm ska ha trygga och attraktiva offentliga platser, effektiva transportlösningar och god framkomlighet. Vi planerar, bygger och underhåller gator och torg, så att stockholmarna både vill vistas och kan ta sig fram i den allt tätare staden. För att klara vårt uppdrag är vi 400 kollegor, som huvudsakligen sitter i Tekniska Nämndhusets nyrenoverade lokaler på Kungsholmen. Tillsammans ser vi till att Stockholm fortsätter vara en vacker, ren, levande och trygg stad, både idag och i framtiden.
Stockholms stad går igenom en expansiv fas där infrastrukturen såsom teknisk försörjning, ledningar, broar och gång- och cykelbanor renoveras eller byggs ut.
Stadens anläggningar ska vara hållbara ur ett livscykelperspektiv och därför spelar den tekniska kravställningen en central roll. Stadens regler för byggande, drift och underhåll av anläggningar på offentlig mark styrs genom dokumentet Teknisk handbok. Den kompletterar allmänt kända, branschöverenskomna regelverk med uppgifter som är specifika med utgångspunkt från stadens egna behov. Projektledaren för Teknisk handbok arbetar förvaltningsövergripande men är placerad på Infrastrukturavdelningens anläggningsenhet.
Ett utvecklingsprojekt är startat med syfte att uppdatera och modernisera nuvarande tekniska handbok med utformning och innehåll för att överensstämma med gällande kravställning samt internt och externt arbetssätt. Arbetet har pågått i drygt ett år och hanteras idag av en extern konsult.
Vi söker nu en projektledare som ska arbeta med att förvalta resultatet av utvecklingsprojektet och fortsatt utveckla en teknisk handbok av rätt kvalitet.
Din roll
Du driver, samordnar och ansvarar för genomförandet av förvaltnings- och förbättringsarbetet inom teknisk handbok. Du leder möten, granskar förändringsförslag och att rapporterar arbetet till projektägare och styrgrupp. Idag består arbetsgruppen, som du kommer leda, av 6-7 specialister som handlägger uppdateringsarbetet.
Genom omvärldsbevakning, samarbete med externt berörda bolag och förvaltningar samt internt inom förvaltningsorganisationen ska du säkerställa en modern, både innehåll- och layoutmässigt, teknisk handbok. Du ska även utgöra processledare för teknisk kravställning.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har
- examen från högskole- eller civilingenjörsutbildning inom väg- och vatten, samhällsbyggnad eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig
- några års erfarenhet av projektledning och/eller verksamhetsutveckling
- god erfarenhet av att arbeta med kvalificerad teknisk kravställning
- goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.
Meriterande för tjänsten är om du har
- erfarenhet från bygg-/anläggningsbranschen
- erfarenhet av framtagande av administrativa föreskrifter och teknisk kravställning enligt AMA
- erfarenhet av entreprenadjuridik
- erfarenhet av upphandling
- erfarenhet av verksamhetsutveckling
- utbildning inom processutveckling, t.ex. lean, six sigma eller liknande
- arbetat inom eller åt politiskt styrd organisation.
Då arbetet innebär många kontaktytor är det viktigt att du arbetar bra med andra människor, skapar förtroende och goda relationer. Som person är du lugn, uppmärksam, lyhörd och tillmötesgående. Du är noggrann och strukturerad, och du planerar och prioriterar arbetet på ett effektivt och systematiskt sätt. Du gillar att arbeta med förbättringar och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du trivs med att leda och coacha andra, och du är van att driva arbetet framåt.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper, motivation och engagemang för tjänsten.
Din arbetsplats
Infrastrukturavdelningen har cirka 65 medarbetare fördelat på fem enheter. Vi driver en stor mängd projekt; allt från stora infrastrukturprojekt till mindre gatu- och stadsmiljöförbättringar, drift- och underhållsprojekt samt samverkansprojekt med Trafikverket och Region Stockholm. Vi förvaltar också stadens broar, tunnlar och offentliga belysning.
Anläggningsenheten består av cirka 10 engagerade kollegor. Vi förvaltar stadens byggnadsverk, är kravställare inom konstruktion och stödjer stadens investeringsprojekt med vår specialistkompetens.
Förutom spännande arbetsuppgifter, engagerade kollegor och ett bra arbetsklimat erbjuds du goda anställningsförmåner som kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och bra flextidsvillkor.
Vi hoppas tjänsten väckt ditt intresse! Varmt välkommen med din ansökan!
Publiceringsdatum2021-12-27Övrig informationDenna rekryteringsprocess kommer innehålla arbetspsykologiska tester.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-01-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStockholms kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/7035".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)
Arbetsplats Stockholms Stad, Trafikkontoret, Infrastruktur
Kontakt Anna Wenman, enhetschef
anna.wenman@stockholm.se Jobbnummer 6209870
Observera att sista ansökningsdag har passerat.