Töreboda kommun söker Socionom, handläggare till IFO Barn och Familj 100%

Töreboda Kommun / Socialsekreterarjobb / Töreboda
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Töreboda, Mariestad, Gullspång, Karlsborg, Tibro eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Töreboda Kommun i Töreboda

Socionom, handläggare som vill jobba med Signs of Safety till IFO Barn och Familj, 100 %, Tillsvidareanställning.
3-4 tjänster

Ref nr 63/23

TILLTRÄDE: Snarast eller efter överenskommelse.

Hela individ- och familjeomsorgen i Töreboda kommun står inför en stor och spännande utveckling då verksamheten har beviljats medel för implementering av Signs of Safety som är ett säkerhetsorienterat, samarbetsstyrt och styrkebaserat arbetssätt. Vi söker dig som vill vara med oss på den resan och som vill utöka dina kunskaper och metoder i det sociala arbetet.

Töreboda kommun är en liten kommun på 9200 invånare där närheten till varandra i kommunen och samarbete över gränserna är långt utvecklade. Vi har ambitionen att ha en välutvecklad och stabil verksamhet som ska fungera både för våra klienter och för våra medarbetare. För att uppnå detta har vi en väl bemannad socialtjänst med hög kompetens vilket vi ser som en förutsättning för att kunna bedriva ett bra socialt arbete. Vi värnar om hög rättssäkerhet och är stolta över att vi kan hålla en hög kvalitet i vårt arbete och att vi har en ledning och organisation som stöttar detta.

Enheten för barn och familj består av två delar. En myndighetsdel och en verkställighetsdel. På barn och familj myndighet arbetar våra utredare och insatshandläggare, totalt 10 medarbetare, samt en förste socialsekreterare som ger nära stöd i det dagliga arbetet. Till barn och familj verkställighet hör vår öppenvård, familjecentral, och familjehemssekreterare med totalt 13 medarbetare. Enheten delar också på en socialadministratör som ger administrativt stöd till verksamheten. Grupperna har varsin enhetschef som båda är socionomer med handläggarerfarenhet.

Hos oss tillämpar vi frihet under ansvar och vi erbjuder flextid samt möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan. Vi följer socialstyrelsens introduktionsprogram för nya handläggare och varje arbetsgrupp har regelbunden handledning. Vi tillämpar regelbunden arbetstyngdsmätning för att säkerställa en rimlig arbetsbelastning över tid. Enheten har hög chefsnärvaro med nära arbetsledning av både chefer och förste socialsekreterare.

På vår enhet finns en bred, gedigen kompetens och samtliga roller i verksamheten är viktiga. Vi är bra på att hjälpa varandra och samverka över gränserna. Vill du bli en del av vårt fantastiska team och vara med och utveckla socialtjänsten tillsammans med kollegor, samarbetspartners, chefer och politiken?

Uppdraget
Vi söker både utredare och insatshandläggare.

Som utredare ansvarar du för att efter ansökan eller anmälan utreda och bedöma barns och familjers behov av stöd och skydd och föreslå lämpliga insatser. Arbetet innebär myndighetsutövning och handläggning enligt SoL och LVU. Som insatshandläggare ansvarar du för handläggning, bedömning och uppföljning av insatser för barn och familjer. Vid öppna insatser följer du förändringsprocessen i familjen och att rätt stöd ges för att mål i behandlingsarbetet ska uppfyllas. För barn som är placerade i familjehem eller HVB ansvarar du för uppföljning och övervägande/omprövning av vården var 6:e månad. Du har en tät kontakt med barnet och all kontakt med barnets ursprungsfamilj och planerar umgängen med anhöriga. Arbetet innebär myndighetsutövning och handläggning enligt SoL och LVU.



Publiceringsdatum
2023-10-05

Kvalifikationer
Arbetet kräver socionomexamen och gärna tidigare erfarenhet av arbete inom barn/ungdomshandläggning eller liknande. Meriterande är tidigare arbete med myndighetsutövning. Även erfarenhet av behandlingsarbete med barn och familjer värderas högt. Du har god kännedom om Socialtjänstlagen, LVU, Föräldrabalken och socialtjänstens arbete. Du är ansvarsfull i ditt arbete och har en god förmåga att arbeta såväl självständigt som i samverkan med andra. Du måste vara flexibel och kunna hantera akut uppkomna situationer. Du har god förmåga att uttrycka dig både muntligt och skriftligt och har en god analytisk förmåga. Som person är du lyhörd, positiv och lösningsorienterad. Gott bemötande och empati för människor i svåra situationer är en självklarhet för dig. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Körkort B är ett krav.

UPPLYSNINGAR

Enhetschef
Ananthi Flodin
Telefonnummer: 0506-182 96

Enhetschef
Anna-Lena Rydberg
Telefonnummer: 0506-181 64

FACKLIGA REPRESENTANTER
Rickard Olsson, SSR
Cindy Norlin, Vision
Telefon 0506-180 00 växel

Individuell lönesättning. Vi efterfrågar fullständiga ansökningshandlingar. Anställningsintervjuer kommer att ske löpande under ansökningsperioden.

Ansökan skall med angivande av ref nr 63/23 skickas till

Vård och omsorg IFO
Box 83
545 22 Töreboda

Eller via länken senast 2023-11-05

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-11-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "Ref nr 63/23".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Töreboda kommun (org.nr 212000-1678)
Börstorpsgatan 9 (visa karta)
545 31  TÖREBODA

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Socialkontoret

Kontakt
Enhetschef
Ananthi Flodin
0506-18296

Jobbnummer
8167015

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Töreboda Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Töreboda Kommun: