Töreboda Kommun söker Socialsekreterare till IFO Barn och Familj 100%

Töreboda Kommun / Socialsekreterarjobb / Töreboda
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Töreboda, Mariestad, Gullspång, Karlsborg, Tibro eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Töreboda Kommun i Töreboda

Töreboda kommun söker en

Förste socialsekreterare som vill jobba med Signs of Safety till IFO Barn och Familj, 100 %, tillsvidareanställning.
1 tjänst

Ref nr 62/23

TILLTRÄDE: Snarast eller efter överenskommelse.

Hela individ- och familjeomsorgen i Töreboda kommun står inför en stor och spännande utveckling då verksamheten har beviljats medel för implementering av Signs of Safety som är ett säkerhetsorienterat, samarbetsstyrt och styrkebaserat arbetssätt. Vi söker dig som vill vara med oss på den resan och som vill utöka dina kunskaper och metoder i det sociala arbetet.

Töreboda kommun är en liten kommun på 9200 invånare där närheten till varandra i kommunen och samarbete över gränserna är långt utvecklade. Vi har ambitionen att ha en välutvecklad och stabil verksamhet som ska fungera både för våra klienter och för våra medarbetare. För att uppnå detta har vi en väl bemannad socialtjänst med hög kompetens vilket vi ser som en förutsättning för att kunna bedriva ett bra socialt arbete. Vi värnar om hög rättssäkerhet och är stolta över att vi kan hålla en hög kvalitet i vårt arbete och att vi har en ledning och organisation som stöttar detta.

Enheten för barn och familj består av två delar. En myndighetsdel och en verkställighetsdel. På barn och familj myndighet arbetar våra utredare och insatshandläggare, totalt 10 medarbetare, samt en förste socialsekreterare som ger nära stöd i det dagliga arbetet. Till barn och familj verkställighet hör vår öppenvård, familjecentral, och familjehemssekreterare med totalt 13 medarbetare. Enheten delar också på en socialadministratör som ger administrativt stöd till verksamheten. Grupperna har varsin enhetschef som båda är socionomer med handläggarerfarenhet.

Hos oss tillämpar vi frihet under ansvar och vi erbjuder både flextid och möjlighet att arbeta hemifrån. Vi följer socialstyrelsens introduktionsprogram för nya handläggare och varje arbetsgrupp har regelbunden handledning. Vi tillämpar regelbunden arbetstyngdsmätning för att säkerställa en rimlig arbetsbelastning över tid. Enheten har hög chefsnärvaro med nära arbetsledning av både chefer och förste socialsekreterare.

På vår enhet finns en bred, gedigen kompetens och samtliga roller i verksamheten är viktiga. Vi är bra på att hjälpa varandra och samverka över gränserna. Vill du bli en del av vårt fantastiska team och vara med och utveckla socialtjänsten tillsammans med kollegor, samarbetspartners, chefer och politiken?


Uppdraget
Tjänsten innebär att utifrån gällande lagstiftning vägleda och stötta samtliga handläggare på enheten i det dagliga operativa arbetet. Att i samråd med närmsta chef leda och fördela arbetet, granska och korrigera i handläggningen samt ansvarar för ärendehantering och rättssäkerhet både vad gäller utredningar och insatser. Rollen innebär att vara ett tillgänglig och nära stöd som coachar och ger metodhandledning såväl enskilt som i grupp, samt ansvara för introduktion av nya medarbetare. Arbetet innebär myndighetsutövning och handläggning enligt SoL och LVU samt att företräda i domstolsförhandlingar. Du håller dig uppdaterad på ny forskning, lagstiftning och direktiv och ansvara för att detta implementeras på arbetsplatsen. Då tjänsten är relativt ny hos oss kommer du vara en viktig del i att utveckla tjänsten och forma den till en effektiv tillgång för verksamheten. Arbetsuppgifter kan därmed komma att ändras allt eftersom tjänsten utvecklas.



Publiceringsdatum
2023-10-05

Kvalifikationer
Arbetet kräver socionomexamen och tidigare erfarenhet av arbete med handläggning av barn och familj och myndighetsutövning. Meriterande är tidigare erfarenhet av arbetsledning. Du har mycket goda kunskaper om Socialtjänstlagen, LVU, Föräldrabalken och socialtjänstens arbete. Du är ansvarsfull i ditt arbete och har en god förmåga att arbeta såväl självständigt som i samverkan med andra. Du är trygg i din roll och med din kunskap och kan dela med dig av detta till andra. Du måste vara flexibel och kunna hantera akut uppkomna situationer. Du har god förmåga att uttrycka dig både muntligt och skriftligt och har en god analytisk förmåga. Som person är du lyhörd, positiv och lösningsorienterad. Gott bemötande och empati för människor i svåra situationer är en självklarhet för dig. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Körkort B är ett krav.

UPPLYSNINGAR

Enhetschef
Ananthi Flodin
Telefonnummer: 0506-182 96

Enhetschef
Anna-Lena Rydberg
Telefonnummer: 0506-181 64

FACKLIGA REPRESENTANTER
Rickard Olsson, SSR
Cindy Norlin, Vision
Telefon 0506-180 00 växel

Individuell lönesättning. Vi efterfrågar fullständiga ansökningshandlingar. Anställningsintervjuer kommer att ske löpande under ansökningsperioden.

Ansökan skall med angivande av ref nr 62/23 skickas till

Vård och omsorg IFO
Box 83
545 22 Töreboda

Eller via länken senast 2023-10-29

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "Ref nr 62/23".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Töreboda kommun (org.nr 212000-1678)
Börstorpsgatan 9 (visa karta)
545 31  TÖREBODA

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Socialkontoret

Kontakt
Enhetschef
Anna-Lena Rydberg
0506-18164

Jobbnummer
8166952

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Töreboda Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Töreboda Kommun: