Tjänsteförvaltare - portaler och ärendehanteringssystem

Transportstyrelsen / Datajobb / Örebro
2021-05-24
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Tjänsteförvaltare - portaler och ärendehanteringssystem" (publicerad 2022-05-18) ⬅️


Visa alla datajobb i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Transportstyrelsen i Örebro, Nora, Askersund, Västerås, Norrköping eller i hela Sverige

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen - både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet

Sektion Användarnära It-tjänster har som ett av uppdragen att förvalta och utveckla myndighetens system för rapportering av IT incidenter, ärenden och beställningar. Däri ingår även förvalta de sk portaler som används för att göra beställningar eller söka information om våra tjänster (självhjälpsportal). Totalt är vi är idag ca 15 personer i vår sektion och har som uppgift att förese myndighetens ca 2.000 användare med fungerande it-arbetsplats, såsom PC, telefonitjänster, mötestjänster och skrivartjänster.

Vi söker dig som har erfarenhet av att förvalta komplexa IT system i en större organisation och har jobbat med att styra vidareutveckling av dessa.

De förvaltningsprodukter/applikationer du kommer att förvalta är i första hand - ärendehanteringssystemet Cherwell och myndighetens sk IT butiken som är byggd i Zervice Point.

Hos oss är du viktig

Vi vill tillsammans skapa en bra arbetsplats där vi alla kan utvecklas i våra yrkesroller på ett positivt sätt.

Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling om du har intresse, ett modernt chefs- och medarbetarskap samt ett hållbart arbetsliv. För oss är det naturligt att vi alla befinner oss på olika ställen i livet och har behov att få tillvaron att fungera även utanför vår yrkesroll. Det möjliggör vi tillsammans genom att planera så att arbete och fritid i möjligaste mån kan kombineras utan att någon del får väga över allt för mycket. Men vi är ju ändå här för att göra ett viktigt jobb. Vårt gäng består av personer från 25+ till 60+ med lite övervikt till de yngre åren. Dock skulle vi gärna önska att denna rekrytering också kan förändra vår könsfördelning lite mer. I dag är det övervägande män, men så behöver det ju inte vara för all framtid.

Vi är en trygg arbetsplats som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen.

Du kommer att

• hantera kontakter med andra grupper och verksamheter inom myndigheten som är användare av systemet i syfte att lösa problem/incidenter, utbilda användare och fånga behov av vidareutveckling för tjänsterna
• hantera planering av kommande aktiviteter, såväl internt i myndigheten som i kravställningar mot leverantör
• följa upp beställningar genom kontroller av leveranser så att de sker med rätt kvalité och pris om det är externa konsulter
• driva både större och mindre komplexa uppdrag och projekt inom ditt sakområde
• ansvara för att tjänsterna följer gällande regler och riktlinjer inom myndigheten
• medverka i ekonomiska uppföljningar och budgetarbete vid behov
• omvärldsbevaka området och kontinuerligt förbättra vår leverans

Du måste ha

• akademisk utbildning inom it eller motsvarande dokumenterad kunskap som vi bedömer likvärdig
• aktuell erfarenhet av att ha förvaltat komplexa it-system i en större organisation samt jobbat med att styra vidareutveckling och förbättring av dessa
• förmåga att kommunicera obehindrat i tal och skrift i såväl svenska som engelska

Det är meriterande om du också har

• erfarenhet av att ha arbetat med uppföljningar såväl ekonomiska som verksamhetsmässiga
• erfarenhet av att ha drivit avrop eller upphandlingar av it-system
• arbetat i projekt, uppdrag och liknande arbetsformer
• erfarenhet av att ha arbetat agilt
• arbetat enligt processer baserade på ITIL

Vi vill att du

• är ansvarstagande, strukturerad och har ett stort eget driv
• serviceinriktad och bemöta våra användare på ett professionellt och pedagogiskt sätt
• har förmåga och vilja att skapa goda resultat i samarbete med övriga kollegor
• är intresserad av utveckling inom it-området, följer trender och håller dig uppdaterad inom dina kunskapsområden

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Intresserad?
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Vi vill att du börjar senast 1 oktober, 2021. Vi tillämpar normalt provanställning. Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att man ska vara svensk medborgare och att säkerhetsprövning kommer att föregå beslut om anställning.

Du är välkommen att kontakta sektionschef Per Selin, 010 - 495 64 55 per.selin@transportstyrelsen.se, Saco, Peter Tang och ST, Anna Malmborg nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2021-5121. Vi behöver din ansökan senast den 13 juni 2021. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen

Kort om avdelning It

Transportstyrelsens it-avdelning stöder alla avdelningar i it-frågor och arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur. Vi är 260 medarbetare.

Vi på Transportstyrelsens it-avdelning hjälper myndigheten i sitt arbete att möjliggöra morgondagens resor och transporter. Med modern teknik, spännande arbetsuppgifter och engagemang bidrar vi med samhällsnytta för både medborgare och företag i Sverige. Vårt arbete förändras kontinuerligt utifrån utvecklingen inom både teknik och samhälle. Vi pratar inte bara om framtiden - vi jobbar för att möjliggöra den.

Varaktighet, arbetstid
Deltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2021-05-24

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-06-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Transportstyrelsen

Omfattning
Detta är ett deltidsjobb.

Arbetsgivare
Transportstyrelsen (org.nr 202100-6099), http://www.transportstyrelsen.se/

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Transportstyrelsen
Senaste upphandlingen: Webbaserad rättsdatabastjänst

Jobbnummer
5761662

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Transportstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Transportstyrelsen: