Tjänstedesignansvarig

Försäkringskassan / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Stockholm, Sundbyberg, Huddinge, Botkyrka, Sollentuna eller i hela Sverige

Referens: 059816-2013

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.

Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.

Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs

Försäkringskassan söker

Tjänstedesignansvarig

Placering Verksamhetsområde kundfrågor på huvudkontoret i Stockholm

Verksamhetsområde kundfrågor är ett av verksamhetsområdena på avdelningen Kundcenter, Självbetjäning, Lokala kontor och Kundfrågor (KS). Verksamhetsområdet har bland annat till uppgift att förvalta och utveckla arbetet med kundundersökningar, kundsynpunkter, tjänstedesign, kundbemötande, likabehandling mot kund samt arbetet med språk, brev och blanketter.

Försäkringskassan håller på att genomföra en organisationsförändring som innebär att organisationen ska arbeta utifrån olika livssituationer i s.k. flöden. Detta innebär att vi ska utgå från kundens livssituation och därmed skapa oss en helhetsbild över vilka behov och önskemål som finns och som ska vara utgångspunkter för verksamhetsutvecklingen.

Arbetsuppgifter och ansvar

Som tjänstedesignansvarig leder du arbetet med att utveckla ett kundinsiktsdrivet förbättringsarbete genom att använda metoder och verktyg som åskådliggör kundernas behov och visar på vilka åtgärder som bör vidtas för att möta kundernas behov. Tjänstedesignansvaret innebär också att utveckla metoder och arbetssätt för att anpassa kundinsiktsarbetet till rådande arbetssätt i form av bl.a. produktionsprocesser och flödeseffektivitet.

Du arbetar på uppdrag av VO-chefen med att utveckla en tjänstedesignfunktion inom verksamhetsområdet men även på uppdrag av olika avdelningar och projekt med att hjälpa till med verksamhetsutveckling utifrån att synliggöra behov hos olika livssituationer/kundsegment och vad det innebär för verksamhetsutvecklingen.

En stor del av arbetet utförs i arbetsgrupper med deltagare både från huvudkontoret och kundmötesorganisationen. Ditt uppdrag är då bland annat att säkerställa att verksamhetens processer och arbetssätt utformas med kunden i fokus.

Publiceringsdatum
2013-12-20

Kvalifikationer
Vi söker dig som

• har akademisk examen, gärna inom samhällsvetenskap, beteendevetenskap eller erfarenhet som kan bedömas likvärdig
• har dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat med tjänstedesign, gärna som projektledare och gärna i offentlig verksamhet
• har dokumenterad god analytisk förmåga, är pedagogisk och har god samarbetsförmåga såväl som förmåga att arbeta självständigt
• är lyhörd, tydlig och kommunikativ
• är intresserad av hur saker och ting hänger ihop samt hur man med denna insikt kan utveckla arbetet med kunden i fokus
• är prestigelös, resultatorienterad och initiativtagande

Det är meriterande om du

• har mångårig erfarenhet av tjänstedesignsuppdrag
• har arbetat med Kundresor
• har arbetat med Blueprint
• har erfarenhet av kvalitativ undersökningsmetod

Du ska ha erfarenhet av kundinsiktsdriven tjänsteutveckling och metoder för att analysera hur interna processer påverkar kundens upplevelse. Du ska också ha kunskap om samt kunna leda och stödja i verksamhets- och processutvecklingsprojekt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta VO-chef Ylva Bernrup 010-116 97 43. För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta HR-specialist Stig Lindblom, 010-116 79 63. Fackliga kontaktpersoner är för ST Peter Karlsson 010-112 58 45 eller Helen Nilsson 010-116 92 34, för SACO Madeleine Wernberg 010- 116 25 36 och för Seko Johanna Grundström, 010-115 30 44.

Så ansöker du
Vi vill ha din ansökan med meritförteckning märkt med diarienummer 059816-2013 senast den 12 januari 2014. Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju. Skicka ansökan genom att klicka här nedan.

Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Arbetstider och omfattning
Dag , Heltid , Tillsvidareanställning

Så ansöker du
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Personalenheten

Jobbnummer
1736236

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: