Tillförordnad Verksamhetschef till Stadsplaneringsavdelningen

Örebro kommun / Administratörsjobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Örebro kommun i Örebro, Kumla, Nora, Ljusnarsberg eller i hela Sverige

Denna annons riktar sig endast till dig som idag är tillsvidareanställd i Örebro kommun. Om tjänsten inte tillsätts av internsökande kommer den att publiceras på orebro.se/jobb.Bli en del av Sveriges vassaste Stadsbyggnadskontor!

Publiceringsdatum
2023-12-12

Om tjänsten
Som verksamhetschef för Stadsplaneringsavdelningen inom Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen är du direkt underställd förvaltningsdirektör och ingår i förvaltningens ledningsgrupp. Du är ansvarig för avdelningens rapportering och ärendegång mot Markplanerings- och exploateringsnämnden samt Bygg- och miljönämnden. Avdelningen har fyra enheter med ansvariga enhetschefer direkt underställda dig med totalt cirka 55 medarbetare. Dessa enheter har vardera ett ansvar för Detaljplanering, Översiktlig planering, Stadsmiljö- och trafik samt Geodata. Du har ett personalansvar för enhetscheferna samt två strateger respektive budget- och verksamhetsansvar för avdelningen.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som verksamhetschef ingår ansvar för att företag och medborgare erbjuds kommunala tjänster med politiken som uppdragsgivare och ges möjlighet att påverka utförandet av tjänsterna. Din roll blir att säkerställa arbetsstrukturer, resursplanering och prioriteringar inom verksamheten samt att ansvara för utveckling, kvalitet och uppföljning. En viktig del i arbetet är att vidareutveckla avdelningen, inspirera, stötta och motivera dina medarbetare genom att skapa en väl fungerande avdelningsledningsgrupp.

Under 2023 bildades en ny förvaltning inom Örebro kommun, Miljö- och Stadsbyggnadsförvaltningen. Inom förvaltningen ryms fyra avdelningar, Mark- och exploatering, Bygglov, Stadsplanering respektive Miljö.

Kompetenser
• akademisk examen är ett krav men inriktningen är inte avgörande
• dokumenterad chefs- och ledarerfarenhet med ansvar för personal-, ekonomi-, och verksamhetsfrågor
• erfarenhet från arbete med förändrings- eller utvecklingsarbete

Vi söker dig som är trygg, stabil och en god kommunikatör. Du är tydlig i ditt budskap och står för ett ledarskap som karaktäriseras av mod, utveckling och engagemang. Du visar intresse för andra, leder genom samverkan och bjuder in till dialog för att skapa delaktighet och du inger förtroende. Vidare har du lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter, är strukturerad, tänker strategiskt och kundinriktat. Du vågar ta beslut och visar omdöme under tidspress.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• arbetslivserfarenhet av att hantera frågor inom Plan- och bygglagen
• erfarenhet av myndighetsutövning och från arbete i en politiskt styrd organisation, i annan kommun eller motsvarande.

Tjänstens omfattning och tillträde
Anställningsform: tidsbegränsad anställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: from 19 februari 2024 tom 20 januari 2025

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
På avdelningen för Stadsplanering finns cirka 60 medarbetare som jobbar på uppdrag av både Markplanerings- och exploateringsnämnden respektive Bygg- och Miljönämndens Vi arbetar för att skapa bra förutsättningar för ett växande Örebro. Vi arbetar på våra politikers uppdrag mot kunder och medborgare.

På Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen finns förutom Stadsplanerings verksamhet även miljö- och hälsoskyddsfrågor, livsmedelstillsyn, markförsörjning och exploatering, trafikplanering, naturvård, kulturmiljövård, bygglov, fastighetsbildning. På förvaltningen arbetar cirka 190 medarbetare som har olika specialistkunskaper. Vi är en sammansvetsad förvaltning, vi lär oss av varandra och vi strävar ständigt mot en än högre tillitskultur. Vårt nybyggda kontor i Citypassagen är modernt och aktivitetsbaserat och ligger i direkt anslutning till Resecentrum nära city. Det finns också möjligheter att delvis jobba på distans.

Så tycker medarbetarna om Miljö och Stadsbyggnad
I den årliga medarbetarundersökningen lyfts flera styrkor t.ex. bra kollegor, intressanta arbetsuppgifter och ett ledarskap som ger förutsättningar att ta ansvar i arbetet samt som visar förtroende för sina medarbetare.

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Så ansöker du
Sista ansökningsdag är 20 december.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-12-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Örebro kommun (org.nr 212000-1967), http://www.orebro.se

Arbetsplats
Örebro Kommun

Kontakt
Facklig Expedition
SACO .
019-21 30 96

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Örebro kommun

Jobbnummer
8322686

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Örebro kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Örebro kommun: