Testledare till Statens servicecenter - Norrköping
Statens Servicecenter / Datajobb / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Norrköping,
Söderköping,
Finspång,
Linköping,
Katrineholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Norrköping,
Finspång,
Linköping,
Katrineholm,
Nyköping eller i
hela Sverige Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i avdelningens uppdrag är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.
IT-avdelningen är för närvarande placerad i Östersund och vi vill nu växa på flera orter. Avdelningen består av fyra enheter, IT-projektenheten, IT-arkitektur- och säkerhetsenheten, IT-leveransenheten och IT-förvaltningsenheten. Vi är totalt cirka 60 medarbetare och vi representerar en arbetsplats med hög kompetens, trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap. Vi uppmuntrar till ökad mångfald och jämställdhet.
Enhet IT-projekt
Du kommer att tillhöra IT-projektenheten som består av 20 medarbetare tillsammans med andra testledare och tekniska projektledare. Vårt uppdrag är att leverera vällyckade projekt eller delprojekt där du som testledare är ansvarig för testaktiviteterna. Vi arbetar enligt en på myndigheten fastslagen testprocess som enheten förvaltar och i rollen som testledare har du mycket kontakter med verksamheten. I rollen som testledare har du stor möjlighet att påverka organisationens medvetenhet gällande test och kvalitet. Arbetet på enheten präglas hög kollegial samverkan, trevlig atmosfär och högt i tak där vi jobbar för att just du ska trivas.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Rollen som testledare inom Statens servicecenter är operativ. Det innebär att planera, koordinera och leda testaktiviteter samt ta ansvar för hela testflödet, från uppstart till förvaltning i framför allt anslutningsprojekt till Statens servicecenters tjänsteleveranser. Som testledare kan du också bli involverad i övrig projektverksamhet eller förändringar i förvaltning. I rollen som testledare hos oss kommer du testleda projekt baserat på leverans av standardsystem och det är en fördel om du har kunskap om löne- och/eller ekonomiadministrativa system och/eller e-handelssystem.
Publiceringsdatum2021-12-20KvalifikationerVi söker dig som har:
• Akademisk examen såsom systemvetare, ingenjör eller annan examen som bedöms som likvärdig.
• Minst 3 års erfarenhet från arbete som testledare för IT-projekt inom projekt/program eller annan erfarenhet som bedöms som likvärdig.
• Erfarenhet från etablerade projekt- och testmetodiker.
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Vara analytisk och kreativ med stor lyhördhet för verksamhetens behov.
• Ha en kommunikativ förmåga i tal och skrift och kunna hantera frågeställningar inom både IT och olika områden inom affärsverksamheten, såväl internt som till kund.
• Ha ett målinriktat förhållningssätt och förmåga att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter.
• Ha helhetsperspektiv och utifrån förutsättningarna förmåga att prioritera.
Dessutom är det meriterande om du har:
• ISTQB-certifiering
• Erfarenhet av ReQtest eller liknande testverktyg
• Erfarenhet av att testleda olika yrkesroller inom verksamheten.
• Kunskap om löne- och/eller ekonomiadministrativa system och/eller e-handelssystem.
Övrig information Anställningen är 100% och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis 6 månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Gävle och Norrköping. Det kan innebära en del resande.
Välkommen med din ansökan innehållande cv och personligt brev senast 16 januari.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-01-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStatens Servicecenter
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453),
http://www.statenssc.se Kontakt Anna Öberg, Facklig kontaktperson SACO-S
010-456 04 66 Jobbnummer 6193655
Observera att sista ansökningsdag har passerat.