Testledare till Gävle

Statens Servicecenter / Datajobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Tierp eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i avdelningens uppdrag är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.

IT-avdelningen är för närvarande placerad i Östersund och vi vill nu växa på flera orter. Avdelningen består av fyra enheter, IT-projektenheten, IT-arkitektur- och säkerhetsenheten, IT-leveransenheten och IT-förvaltningsenheten. Vi är totalt cirka 60 medarbetare och vi representerar en arbetsplats med hög kompetens, trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap. Vi uppmuntrar till ökad mångfald och jämställdhet.

Enhet IT-projekt
Du kommer att tillhöra IT-projektenheten som består av 17 medarbetare tillsammans med andra testledare och tekniska projektledare. Vårt uppdrag är att leverera vällyckade projekt eller delprojekt där du som testledare är ansvarig för testaktiviteterna. Vi arbetar enligt en på myndigheten fastslagen testprocess som enheten förvaltar och i rollen som testledare har du mycket kontakter med verksamheten. Arbetet på enheten präglas hög kollegial samverkan, trevlig atmosfär och högt i tak där vi jobbar för att just du ska trivas.

Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvar
Rollen som testledare inom Statens servicecenter är operativ. Det innebär att planera, koordinera och leda testaktiviteter samt ta ansvar för hela testflödet, från uppstart till förvaltning framför allt anslutningsprojekt till Statens servicecenters tjänsteleveranser. Som testledare kan du också bli involverad i övrig projektverksamhet eller förändringar i förvaltning. I rollen som testledare hos oss kommer du testleda projekt baserat på leverans av standardsystem och det är en fördel om du har kunskap om löne- och/eller ekonomiadministrativa system och/eller e-handelssystem.

Publiceringsdatum
2021-07-01

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen såsom systemvetare, ingenjör eller annan examen som bedöms som likvärdig.
• Minst 3 års erfarenhet från arbete som testledare för IT-projekt inom projekt/program eller annan erfarenhet som bedöms som likvärdig.
• Erfarenhet från etablerade projekt- och testmetodiker.

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Vara analytisk och kreativ med stor lyhördhet för verksamhetens behov.
• Ha en kommunikativ förmåga i tal och skrift och kunna hantera frågeställningar inom både IT och olika områden inom affärsverksamheten, såväl internt som till kund.
• Ha ett målinriktat förhållningssätt och förmåga att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter.
• Ha helhetsperspektiv och utifrån förutsättningarna förmåga att prioritera.

Dessutom är det meriterande om du har:
• ISTQB-certifiering
• Erfarenhet av ReQtest eller liknande testververktyg
• Erfarenhet av att testleda olika yrkesroller inom verksamheten.
• Kunskap om löne- och/eller ekonomiadministrativa system och/eller e-handelssystem.

Övrig information
Anställningen är 100% och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis 6 månaders provanställning. Anställningen är placerad i Gävle. Anställningen innebär en del resande.

All kommunikation inom myndigheten, såväl muntligt som skriftligt, sker på svenska

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.

Välkommen med din ansökan innehållande cv och personligt brev senast 22 augusti 2021. I din ansökan vill vi att du tydligt motiverar hur du uppfyller kvalifikationerna.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-08-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Jobbnummer
5840045

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: