Teknisk specialist med fokus på klimatfrågor

Trafikverket / GIS-jobb / Borlänge
2023-03-30
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Teknisk specialist med fokus på klimatfrågor" (publicerad 2023-04-03) ⬅️


Visa alla gis-jobb i Borlänge, Falun, Gagnef, Säter, Leksand eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Trafikverket i Borlänge, Falun, Smedjebacken, Fagersta, Vansbro eller i hela Sverige

Är du specialist inom teknik och lockas av tanken på att få arbeta med frågor inom meterologi som kan bidra till att Sveriges väg- och järnvägar blir bättre rustade för klimatförändringar? Vi söker nu dig som vill vara med och göra skillnad genom att bana väg för en mer hållbar utveckling av Sveriges infrastruktur! Hos oss på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela landet. Tillsammans lägger vi grunden för näringslivets godstransporter och miljoner människors resande - varje dag, året om. I rollen som teknisk specialist inom meteorologi, hydrologi och klimat med fokus på GIS-analyser tillhör du verksamhetsområdet Underhåll som ansvarar för leveransen av säkra och tillgängliga vägar och järnvägar. Enheten du verkar under heter Anläggning och Miljö och på sektionen för geoteknik är du tillsammans med ett tiotal kollegor med och driver utvecklingen av landets infrastrukturanläggningar genom att erbjuda olika former av relaterat specialiststöd till det angivna verksamhetsområdet.

Teknisk specialist med fokus på klimatfrågor

Publiceringsdatum
2023-03-30

Dina arbetsuppgifter
I rollen som teknisk specialist med fokus på klimatfrågor är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att utföra fördjupade utredningar av väderrelaterade händelser som har hänt, eller förväntas hända, i våra anläggningar. Det gör du genom att granska och jämföra historisk data med aktuell information och det rör sig ofta om stora informationsmängder. I kartläggningsarbetet ingår insamlande av uppgifter gällande temperatur- och nederbördsdata, vattenflöden, markförhållanden och annan relevant information som du med hjälp av kartverktyg sedan sammanställer, analyserar och presenterar grafiskt. I arbetsuppgifterna ingår också att driva förbättringsarbete av den metodik som ligger till grund för arbetet med stegvis beredskap och du är också med och utvecklar den applikation som beräknar vattenflöden i våra anläggningar. I arbetsuppgifterna ingår utöver ovan nämnt att ta fram specifika gränsnivåer som verksamheten önskar kunna mäta och följa dessa över tid i syfte att utveckla applikationen Väderlarm, vars syfte är att kunna simulera olika väderscenarion så att förebyggande åtgärder kan vidtas i anläggningen.

Övrig information

Trafikverket är stolt över att nyligen ha blivit rankad som en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Hos oss är det högt prioriterat att du kontinuerligt utvecklas i din yrkesroll och att du har en sund balans mellan arbete och fritid. Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten arbetar du under förtroendearbetstid och det finns också möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.
Placeringsort: Borlänge

Kvalifikationer
Vem är du? Vi söker dig med god analytisk förmåga som har lätt för att se samband och som med god struktur kan hantera och sammanställa stora mängder data. Som person är du lyhörd och enkel att samarbeta med och du har också lätt för att göra dig förstådd, vilket innebär att du kan anpassa komplex information och göra den begriplig för mottagande part. Du är drivande i arbetet framåt och är mån om att inspirera och bidra till en mer robust anläggning i takt med kommande klimatförändringar.
Vi söker dig som
har teknisk utbildning på masternivå med inriktning meteorologi
har studier i avancerad GIS-användning
har erfarenhet av arbete med ArcGIS
har arbetslivserfarenhet av analysarbete av stora datamängder samt visualisering av geografisk data

Det är meriterande om du
har erfarenhet av praktiskt arbete med meteorologi (i första hand prognosmeteorologi)
har erfarenhet av arbete med FME
har arbete av arbete med Matlab

Ansökan

På Trafikverket tror vi på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vår ambition är att genomföra fördomsfria rekryteringar och i linje med detta är vårt fokus riktat på kandidaters kompetens och potential. De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer därför att ligga till grund för vårt första urval. Som ett steg i ledet används sedan webbaserade tester som ännu ett kompetensbaserat verktyg i strävan efter objektiva och rättvisa bedömningar.
Vad händer härnäst?
Om du går vidare i rekryteringsprocessen kommer du att få göra webbaserade tester som skickas ut digitalt, preliminärt under v.17. För de kandidater som därefter går vidare till intervju sker dessa via Skype och är planerade att äga rum mellan v.18-20. Vi håller dig informerad löpande via din angivna e-post. Vi använder främst mejl (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla gärna din inkorg och även skräppost regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss. Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.
Varmt välkommen att skicka in din ansökan!

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-04-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "18:2023:138".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Trafikverket (org.nr 202100-6297)

Kontakt
SEKO
Urban Haglund
0101241702

Jobbnummer
7605938

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Trafikverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Trafikverket: