TA-partner/HR-specialist rekrytering

Post- och Telestyrelsen / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm, Haninge, Malmö, Kiruna eller i hela Sverige

Trivs du med att självständigt driva samtliga moment i rekryteringsprocesser från start till avslut? Mår du som bäst på jobbet när du får ha ett nära samarbete och agera bollplank till dina chefer i deras rekryteringar? Går du igång på att tillsammans med verksamhetens chefer lägga upp en strategi för att hitta rätt kandidat på bästa möjliga sätt så kan det vara dig vi söker!

"Här händer det mycket, och som myndighet vill vi erbjuda våra chefer det bästa möjliga stödet i våra rekryteringar. Vi arbetar kompetensbaserat och konsultativt i våra processer och cheferna uppskattar vårt stöd. PTS är inne i en expansiv fas med nya arbetssätt, uppdrag och delvis nya behov kopplat till kompetensförsörjning och där bli du, din kompetens och din personlighet en väldigt viktig del av vårt team. Vi trivs som grupp och skrattar mycket när vi jobbar tillsammans". Det här säger Åsa Stål, HR-chef och kanske din blivande chef?

Om rollen
Du ingår i PTS HR-team och arbetar nära två HR-specialister med inriktning rekrytering. Rollen är till stor del operativ men du tar också del i utvecklingsarbete kopplat till ditt område. Det är viktigt att du har en kunskap inom HR-området som gör att du förstår arbetsrätt, lönestrukturer och närliggande områden på en övergripande nivå. Själva förfarandet kring anställning administreras främst av HR-administratör, men generellt ingår givetvis en del administration i rollen.

PTS genomgår en utvecklingsresa, där arbetssätt, verktyg och det interna samarbetet förändras. Där blir du en viktig del i att i ditt löpande arbete genomföra förändringar och säkerställa att de blir implementerade. Likaså finns en förväntan om att du har ett "öra mot rälsen" när det gäller TA som område och att du kommer med förslag till utveckling framåt.

På PTS HR-avdelning arbetar vi verksamhetsövergripande mot hela myndigheten. Åsa leder teamet som består av en HR-administratör, sju HR-specialister varav fyra arbetar med brett chefsstöd och tre arbetar med rekrytering. Vi har en mycket positiv stämning i gruppen med mycket skratt och högt i tak. Vi tar oss tid till att göra saker tillsammans efter jobbet ibland och det hoppas vi att även du tycker är kul!

Vem är du?
För att lyckas och trivas i rollen behöver du vara trygg i dig själv och in din kompetens. Du vet att du kan ditt jobb och inger förtroende hos kollegor samt hos de chefer du arbetar med. Det är också viktigt att du kan se helheten i verksamheten och att du har ett intresse av att lära dig de olika verksamheternas inriktning för att kunna stötta på bästa sätt.

Då du har många kontaktytor, både internt och externt, ser vi att du är lyhörd och kommunikativ, du vet hur viktigt ett långsiktigt gott samarbete är med de du samarbetar med. Att skapa ambassadörer både hos verksamhetens chefer såväl som hos kandidaterna är en självklarhet för dig. Din förmåga at prioritera är viktig, du anpassar dig och tar ansvar för de egna och de gemensamma arbetsuppgifterna med fokus på helhetsuppdraget. Du är väl medveten om att det är viktigt med struktur och ordning för att kunna prioritera bland de olika uppgifterna och för att inte missa något steg i processen.

Vi söker dig som har

• Avslutad högskoleexamen inom beteendevetenskap eller annan HR-utbildning.
• Flerårig aktuell erfarenhet av att arbeta som rekryterare inhouse eller i en större verksamhet där du tillhört ett HR-team.
• Arbetat med flera parallella processer och självständigt drivit hela rekryteringsprocesser, från kravprofil till anställning.
• Aktuell erfarenhet av att ha arbetat med kompetensbaserad metodik genom hela rekryteringsprocessen.
• Vana av att arbeta med tester i rekryteringsprocessen.
• Mycket god förmåga att kommunicera på svenska, både skriftligt och muntligt.

Det är meriterande om du har

• Erfarenhet av rekrytering inom staten och god kunskap och tillämpning av regelverk, avtal och villkor inom statlig rekrytering.
• Aktuell diplomering inom kompetensbaserad rekrytering.
• Arbetat aktivt med optimering av annonseringskanaler.
• Arbetat strukturerat med search och använt Linkedin Recruiter.
• Arbetat med chefsrekrytering.
• Erfarenhet av att arbeta som rekryteringskonsult.
• Erfarenhet av att arbeta med andra HR-områden som t ex arbetsrätt, strategisk kompetensutveckling, rehabilitering m.m.
• Erfarenhet av att arbeta med employer-branding aktiviteter.

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra pensions- och semestervillkor. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, och du har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40%. Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form av 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag. Det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du att få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.

Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner - att vara Sveriges bästa arbetsplats!

Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Vi använder oss av personlighetstester som en del i urvalet.

För mer information kontakta HR-specialist Sofia Linden Falkenlöv på sofia.lindenfalkenlov@pts.se eller rekryteringskonsult Petra Sedlinger på petra.sedlinger@pts.se. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.

På PTS bidrar du till samhällsnytta Se filmen om vårt uppdrag.

Välkommen med din ansökan senast den 1 februari.

Ersättning
månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359), http://www.pts.se

Arbetsplats
Post- och telestyrelsen

Jobbnummer
8403058

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Post- och Telestyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen: