Systemförvaltare till trafikregistret Örebro
Transportstyrelsen / Datajobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Transportstyrelsen i Örebro,
Nora,
Askersund,
Västerås,
Norrköping eller i
hela Sverige Trafikregistret förvaltar och utvecklar vägtrafikregistret som förser samhället med uppgifter om fordon, körkort och yrkestrafik. Vi driver också systemet för trängselskatt. Vi finns i Örebro, Arjeplog, Borlänge, Härnösand, Kristianstad, Mariestad, Norrköping, Solna och Visby och har cirka 800 medarbetare.Transportstyrelsen söker tre systemförvaltare, vikariat
Trafikregistret har en omfattande utvecklingsverksamhet som till stor del är styrd av författningsändringar . Vi samverkar med andra myndigheter och intressenter där du får ta ett stort ansvar. Förvaltningsarbetet styrs med en förvaltningsmodell som bygger på PM3. Vi har för närvarande tio förvaltningsobjekt. Vår systemutveckling kommer att bedrivas enligt RUP. För att säkra driften av trafikregistrets IT-lösningar kommer vi på sikt att tillämpa ITIL.
Publiceringsdatum2011-05-25ArbetsuppgifterArbetet består av att delta i utvecklingen och förvaltningen av vägtrafikregistrets system. Ditt viktigaste ansvarsområde är att vara kravställare och beställare av systemutveckling. Du kommer att arbeta i projekt och linjeverksamhet men du kommer också på egen hand, eller tillsammans med andra, genomföra utredningar av olika slag. Du ska även stödja, informera och utbilda såväl externa som interna användare av våra system. Du företräder myndigheten inom ditt verksamhetsområde och ska hålla i kontakterna med berörda samarbetspartner.
I arbetsuppgifterna ingår också att analysera vilka konsekvenser ändringar i styrande regelverk får för verksamheten och IT-systemet. I samverkan med interna och externa samarbetspartner ska du analysera och testa effekter av systemförändringar samt vara med och införa förändringarna. Dessutom ska du svara för dokumentation och information inom verksamhetsområdet.
BakgrundDet är viktigt att du har förmåga att arbeta på ett strukturerat sätt och att du har god förståelse för kravhantering och test. Vi ser med fördel att du precis avslutat eller inom närtid avslutar en högskole-eller universitetsutbildning inom IT-området. Har du dessutom förståelse kring RUP och ITIL ser vi att det är meriterande. En merit är också om du har erfarenhet av Transportstyrelsens vägtrafikregistersystem.
Som person måste du vara en metodisk problemlösare med analytisk förmåga som kan förutse effekter av olika åtgärder i ett vidare perspektiv. Dessutom är det viktigt att du kan arbeta självständigt och effektivt mot en given deadline. Du måste också vara bra på att ta ansvar och vara handlingskraftig. Slutligen är det viktigt att du är duktig på att kommunicera och skapa goda relationer samt att du har ett utpräglat kvalitets- och servicetänkande.
Anställningsvillkor
Tjänsterna är vikariat till och med 2011-12-31 med möjlighet till eventuell förlängning. Tillträde snarast möjligt.
Transportstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla.
Vill du veta mer?
Om du vill veta mer om tjänsterna är du välkommen att kontakta sektionschef Henrik Engström, 0767-21 12 92, sektionschef Martine Ahlse 019197616 eller förvaltningsledare Malin Eriksson, 019-19 66 42.
Fackliga företrädare är Annette Asplund ST, 010-49 57201 och Therese Engdahl, SACO, 019-19 26 07.
Din ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2011-06-09 via vår webbplats. När du ansöker kan det ingå att besvara urvalsfrågor. Bifoga ditt CV där du beskriver relevant arbetslivserfarenhet och utbildning samt ett personligt brev.
Arbetstider och omfattningDag , Heltid , Tillsvidareanställning
Så ansöker duAnsökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Ansökan sker via företagets webbplats.
FöretagTransportstyrelsen
AdressTransportstyrelsen
Vikboplan 7
60173 Norrköping
Jobbnummer 944772
Observera att sista ansökningsdag har passerat.