Systemförvaltare och lönehandläggare

Grums kommun, HR-funktionen / Datajobb / Grums
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Grums, Karlstad, Säffle, Hammarö, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Grums kommun, HR-funktionen i Grums

Grums kommun är en del av Karlstadsregionen och ligger vid Vänerns strand, 20 minuters bilfärd från Karlstad. Hos oss får du alla de fördelar som finns av att arbeta i en liten kommun. Här har vi jobb som märks. Tillsammans gör vi skillnad varje dag, alla på olika sätt men alltid med kommunens invånare i fokus. Genom att följa vår värdegrund skapar vi en välkomnande kommun där det råder engagemang, delaktighet, professionalism och arbetsglädje.

HR-funktionen i Grums kommun består av totalt sju medarbetare som arbetar såväl operativt som strategiskt med personal- och lönefrågor mot alla kommunens verksamheter. Funktionen ansvarar för att kommunens anställda får löner och andra ersättningar utbetalda samt för att driva processer, stödja verksamheterna och utveckla riktlinjer och strategier inom HR-området. En viktig uppgift är att stödja kommunens chefer i deras personal- och arbetsmiljöansvar. HR-funktionen leds av HR-chef.

Du erbjuds ett utvecklande arbete och förmåner såsom semesterväxling, friskvårdspeng, flexibel arbetstid och möjlighet att i viss mån arbeta hemifrån. Vi erbjuder också ett förmånligt pensionsavtal. Du hittar mer information om dessa och våra andra förmåner samt hur det är att jobba hos oss på grums.se

Hos oss gör du skillnad!


Publiceringsdatum
2022-07-01

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som brinner för att arbeta med system - som vill djupdyka i de bakomliggande faktorerna så att lagar och avtal följs och rätt lön betalas ut. Tjänsten består av två huvudsakliga uppdrag; dels systemförvaltning av lönesystemet Visma Personec P och andra personaladministrativa system, dels lönehandläggning.

Vissa delar av systemförvaltningen görs idag av Visma medan andra sköts av dig och din systemkollega på HR-funktionen. Arbetet innebär vidareutveckling av befintliga rutiner och riktlinjer, liksom att skapa nya. Vid uppdateringar och förändringar av system eller avtal säkerställer ni tillsammans att våra system och rutiner fungerar korrekt och problemfritt för samtliga användare. Utbildning av chefer och medarbetare i olika system ingår i uppdraget. Då vi står inför förändringar på HR-funktionen finns stora möjligheter för dig att vara med och påverka hur arbetet ska bedrivas och i viss mån tjänstens innehåll.

Som lönehandläggare sköter du tillsammans med dina kollegor lönehanteringen för ungefär 1000 medarbetare. Du kommer att handlägga löner för anställda inom flera olika områden, såsom skola med ferie- och uppehållsanställningar, vård och omsorg samt administrativ personal. Du ska vara ett kvalificerat stöd till chefer och medarbetare i kollektivavtalsfrågor gällande lönefrågor. För de allra flesta gäller avtalet HÖK/Allmänna bestämmelser, men vi tillämpar även andra kollektivavtal. Ett annat viktigt inslag i arbetet är att informera om regler och rutiner både skriftligt och inför grupp.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom löneområdet alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har minst 2-3 års erfarenhet av kvalificerat arbete med lönehandläggning samt erfarenhet av systemförvaltning, gärna från löne-/personalsystem. Erfarenhet av arbete i Visma Personec P och kunskap i kommunala kollektivavtal är en fördel.

Arbetet kräver god administrations- och organisationsförmåga och vi vill att du som söker tjänsten är noggrann, serviceinriktad samt har lätt för att skapa och upprätthålla goda kontakter. Uppdraget kräver att du är självgående, kommunikativ och trygg. För att du ska trivas i rollen tror vi att du snabbt kan ställa om till nya förutsättningar och har god prioriteringsförmåga. Då uppdraget som systemförvaltare innebär kontinuerligt förbättringsarbete måste du ha initiativkraft, engagemang och kunna driva förändringsarbete. Vidare kräver tjänsten att du har mycket god förmåga att uttrycka dig väl samt pedagogiskt på svenska i både tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Självklart delar du vår värdegrund om att vara professionell, välkomnande, engagerad och delaktig!

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via post eller mejl.

I Grums kommun vill vi ha en mångfald i arbetslivet och ta tillvara på de kvaliteter som en jämn köns- och åldersfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför vår verksamhet.

Varmt välkommen med din ansökan!

Genom att skicka in din ansökan godkänner du att dina personuppgifter används i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning för att Grums kommun ska kunna tillhandahålla det stöd och den service kommunen ansvarar för. Läs mer på grums.se/personuppgifter.

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-08-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Grums kommun, HR-funktionen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1137837".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Grums kommun (org.nr 212000-1827), https://www.grums.se/naringslivjobb/arbete/saardetattjobbahososs.4957.html

Arbetsplats
Grums kommun, HR-funktionen

Kontakt
HR-konsult
Therese Sjöberg
therese.sjoberg@grums.se
0555-421 22

Jobbnummer
6791916

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Grums kommun, HR-funktionen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Grums kommun, HR-funktionen: