Systemekonom till Ekonomiavdelningen
Örebro kommun / Företagsekonomjobb / Örebro
2021-01-11
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Systemekonom till Ekonomiavdelningen" (publicerad 2024-04-17) ⬅️
Visa alla företagsekonomjobb i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Örebro kommun i Örebro,
Kumla,
Nora,
Ljusnarsberg eller i
hela Sverige Till Ekonomiavdelningen söker vi en ekonom som har ett intresse för ekonomisystem och troligtvis också jobbat med systemförvaltning.
Om tjänsten
Du kommer tillsammans med övriga ekonomer inom systemgruppen arbeta med att säkerställa ett driftsäkert, effektivt systemstöd för processen för ekonomi och verksamhetsstyrning.
Ditt ansvarsområde är huvudsakligen mot områdena budget, prognos, uppföljning, analys och tid. Den digitala utvecklingen går snabbt framåt och du förväntas vara drivande i att utveckla och förbättra befintligt systemstöd inom ditt ansvarsområde. I rollen förväntas du kunna se flöden och helheter i processerna och fungera som kravställare för exempelvis e-tjänster, automatisering och digitalisering av processer och vid upphandling.
Du är ansvarig för kommunens systemstöd gällande uppföljning, budget- och prognos, tid- och projektstyrning. Du medverkar med din kunskap och kompetens i funktionsgruppen uppföljning, budget och prognos och tid. Omvärldsbevakning är en naturlig del. Systemutveckling av systemstödet innebär att du ska vara ajour med vad som händer, fånga upp och analysera verksamhetens förändrade behov och nya önskemål, förslå förändringar i processerna, systemstödet och rutinerna.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• ansvar för kommunens systemstöd för budget- och prognos
• ansvar för kommunens systemstöd för Tid- och projektstyrning
• rapport- och analys inom ekonomi/inköp
• underhåll och löpande hantering av rapporter och modeller, funktionstester, felsökning
• ta in nya versioner
• följa upp nya rutiner, flöden och processer
• aktivt medverka i funktionsgruppen
• bidra till en enhetlighet i användandet av systemet
• skapa och förenkla tillsammans med andra arbetsrutiner och rutinbeskrivningar
• genomföra mindre utredningar inom ansvarsområdet
• hålla enstaka utbildningar i analysverktyget Diver för avancerade användare
Publiceringsdatum2021-01-11Kompetenser• högskoleutbildning inom ekonomi eller systemvetenskap, minst kandidatexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig
• mycket goda IT-kunskaper och Officepaketet
Du är en avancerad användare av Excel och förväntas också vara med och se möjligheter med ny teknik såsom robotteknik och annat som framtiden ger oss. Din förmåga att se verksamheternas behov, hitta lösningar och samtidigt ha kommunens mål om effektivitet och enhetlighet i fokus är avgörande för att du ska lyckas i rollen.
Du är noggrann och analystisk och har en god förståelse för komplexa samspel, bland annat verksamheternas behov av ekonomisk information kopplat till kraven för god redovisningssed och hur val av systemflöden påverkar handlingsutrymmet och samspelet mellan olika processer. Det krävs att du är engagerad, initiativrik och självgående, men med en god samarbetsförmåga. I och med ökad digitalisering inom ekonomiavdelningen krävs det att du är förändringsbenägen i ditt arbete.
Du är van att leverera ett arbete med hög kvalitet. Du ska även ha en hög social kompetens, agera flexibelt och serviceinriktat och ha förmåga att uttrycka dig väl i svenska i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• erfarenhet av systemförvaltning / systemutveckling
• erfaren användare av ekonomisystem
• erfarenhet av ekonomisystemet Raindance
• erfarenhet av arbete med SQL, samt rapport- och analysverktyg
• erfarenhet av Microsoft Dynamics, Power BI, Power Apps
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Tjänstens omfattning och tillträdeAnställningsform: vikariat
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: 1 maj 2021- tom 30 april 2022
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Befattningen kommer att vara placerad på ekonomiavdelningen som ger stöd inom inköp, ekonomi, verksamhetsstyrning och redovisning.
Vi är ca 100 medarbetare. Ekonomiavdelningen är mitt i ett utvecklingsarbete där vi ser över processer, rutiner och roller. Syftet är att digitalisera, automatisera och standardisera arbetet inom hela inköps- och ekonomiprocessen för att frigöra tid till analys, lednings- och beslutsstöd.
Vi är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Så ansöker duSista ansökningsdag är 25 januari 2021
Välkommen med din ansökan!
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-01-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagÖrebro kommun
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Örebro kommun (org.nr 212000-1967),
http://www.orebro.se Arbetsplats Örebro Kommun
Jobbnummer 5516262
Observera att sista ansökningsdag har passerat.