Systemadministratör till lönerelaterade tjänster, Statens servic

Statens Servicecenter / Datajobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Göteborg, Kungälv, Kungsbacka, Alingsås, Borås eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Vi vänder oss främst till dig som idag arbetar med löneadministration och har ett stort teknikintresse. Kanske det här är tjänsten för dig?

Anställningen är placerad inom avdelningen för lönerelaterade tjänster 2. Avdelningen har 5 enheter med totalt ca 90 medarbetare. På den aktuella enheten systemadministration finns ca 20 medarbetare fördelat på orterna Gävle, Göteborg, och Östersund. Tjänsten vi nu söker är en tillsvidaretjänst på 100%.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Rollen som systemadministratör innebär förvaltning och utveckling av lönesystemet samt att lokalt anpassa det utifrån våra kunders behov. Dina ärenden kommer via vårt ärendehanteringssystem, 2nd line support, och kan avse utökning av behörigheter, lägga upp nya lönearter, registervård, versionsbyten, ta fram rapporter och statistik m.m. I dina arbetsuppgifter ingår även att införa nya och/eller förändrade uppgifter i styrtabeller och ekonomiuppsättningar. Vid omorganisering hos kund så är din uppgift att bygga om organisationsträd samt att skicka beställning till leverantör. Du kommer att delta i olika former av interna och externa samarbetsforum där både fysiska möten och virtuella möten är förekommande. Arbetsuppgifterna varierar under året utifrån de årsrutiner som finns. I rollen arbetar du internt gentemot lön och ekonomi samt externt mot kunder och leverantör. Du kommer jobba med åtskilliga kunder samtidigt vilket gör att det är viktigt att du kan hantera flera kunder, och deras olika uppsättningar, parallellt. Vidare så kommer du ha ett tätt samarbete med systemleverantör avseende såväl problemlösning som utveckling.

Rollen kan innefatta arbete i projekt och då ingår du i ett projektteam med införande av nya myndigheter till Statens Servicecenter. Detta arbete är primärt inriktad till systemuppsättning, design av rapporteringssystem, integrationer mot ekonomisystem och transfer av historiska transaktioner.

Publiceringsdatum
2019-12-06

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen eller motsvarande relevant utbildning, t ex yrkeshögskola inom system, lönespecialist eller motsvarande kompetens förvärvat genom att ha arbetatat minst två år med likvärdiga arbetsuppgifter som denna anställning innebär
• Erfarenhet av att ha arbetat inom något av följande områden: Lön, Ekonomi eller Personal

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att bygga upp och stärka relationer och trivs med att ha många kontaktytor
• Att kommunicera väl på svenska i tal och skrift
• Att bidra till ett gott samarbete med såväl dina kollegor som externa aktörer
• Att ge god service, internt och externt
• Att vara flexibel där du ser förändringar som utvecklande
• Att vara konsultativ och lösningsorienterad
• Att framföra möjligheter till utveckling, du tycker om att komma med förslag på förbättringar och nya idéer
• Att kunna strukturera och prioritera ditt arbete

Dessutom är det meriterande om du har:
• Kunskap och erfarenhet gällande lönesystemet Primula
• Kunskap om statliga anställningsvillkor och avtal
• Arbetat i större projekt inriktad till systemuppsättning eller systemmigrering
• Erfarenhet av att ha arbetat inom support

Övrig information
Anställningen är tillsvidare på 100%.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Östersund eller Göteborg.

Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 5 januari 2020.
Intervjuer planeras att hållas i januari.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-01-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Jobbnummer
4989519

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: