Systemadministratör/Service manager
IT-avdelningen, Enheten för användarstöd / Datajobb / Uppsala
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Uppsala,
Östhammar,
Sigtuna,
Österåker,
Håbo eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos IT-avdelningen, Enheten för användarstöd i Uppsala Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Uppgiften är att bedriva forskning och utbildning av högsta kvalitet och att på olika sätt samverka med samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har 42.000 studenter, 7.000 anställda och en omsättning på 6,7 miljarder kronor.
Vid Uppsala universitets IT-avdelning möter teknik gamla traditioner och vår uppgift är att bidra till att skapa fungerande samspel mellan IT och verksamhet samt erbjuda ett gott IT-stöd till alla studenter och anställda vid universitetet.
IT-avdelningen arbetar både med strategiska IT-frågor och är en serviceorganisation för de centrala tjänsterna. Vårt uppdrag innefattar användarsupport, systemutveckling, systemförvaltning, drift, telefoni och e-lärande. Avdelningen har drygt 100 anställda och är indelad i fyra enheter.
För mer information se
http://uadm.uu.se/itNu söker vi driftig systemadministratör till spännande, varierande och utvecklande arbete med service management i Uppsala universitets centrala Servicedesk.
Publiceringsdatum2018-11-26Dina arbetsuppgifterSom systemadministratör vid enheten för Användarstöd och e-lärande ingår du i Servicedeskfunktionen som ansvarar för IT-support till anställda och studenter. Det dagliga arbetet innebär huvudsakligen att fungera som problemlösare och avhjälpa problem med universitetets administrativa system och användares datorarbetsplats, vilket innefattar handhavandesupport såväl som beställningar, installation och konfiguration, antingen på plats eller via telefon och fjärrstyrning. I arbetet ingår att via universitetets ärendehanteringssystem dokumentera och återkoppla information om status på ärenden och felorsaker för användare. Servicedesk ansvarar även för driftövervakningen av de IT-system som driftas vid IT-avdelningen och för att hantera och eskalera eventuella incidenter.
I rollen som service manager har du ett särskilt ansvar gällande en eller flera av universitetets centrala IT-tjänster gentemot slutanvändarna, i nära samarbete med förvaltningsorganisationen. Det kan bland annat handla om kund- och leverantörskontakter, att underhålla rutiner och guider, fånga behov och kravställa funktionalitet eller att ansvara för användar- och referensgrupper.
Verksamheten som stöds är geografiskt utspridd inom och utom Uppsala universitet.
Kvalifikationskrav:
- Relevant utbildning inom data- och systemvetenskap eller motsvarande kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Erfarenhet av service management eller motsvarande, gärna i en stor organisation
- Generell insikt och förståelse för verksamhetssystem
- Grundläggande kunskap om Windows, MacOS, Skype for business och mobila enheter
- Förmåga att kommunicera med skilda grupper inom verksamheten, såsom universitetslärare, studenter, administratörer, systemutvecklare och driftorganisation
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska
Arbetsuppgifterna ställer stora krav på förmågan att ta egna initiativ och att arbeta självständigt och strukturerat med problemlösning i en miljö där tempot periodvis är högt. Viktiga personliga egenskaper är att du har en positiv inställning, är förtroendeingivande, skapar goda kundrelationer, är lyhörd och hjälper användarna på ett pedagogiskt sätt samt snabbt hittar rätt nivå på samtalet, både tekniskt och tilltalsmässigt. Du bör vara noggrann och effektiv och ha en väl utvecklad servicemedvetenhet.
Då IT-området vid universitetet befinner sig i en övergripande förändringsprocess kommer särskild vikt läggas vid att du är öppen för olika typer av arbetsuppgifter och har viljan och förmågan att följa utveckling och förändring inom teknikområdet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Önskvärt och/eller meriterande i övrigt:
Erfarenhet av förvaltningsarbete avseende stödsystem i en supportorganisation, såsom övervaknings- och ärendehanteringssystem är meriterande. Erfarenhet av att ha arbetat enligt PM3 och ITIL är ett plus.
Uppsala universitet värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet
Lön: Individuell lönesättning tillämpas Det är önskvärt att löneanspråk anges i ansökan.
Tillträde: snarast
Anställningsform: Tillsvidareanställning. Provanställning kan tillämpas.
Anställningens omfattning: 100%
Upplysningar om anställningen lämnas av enhetschefen Malin Dahlén, 018-471 62 92,
malin.dahlen@uadm.uu.se Välkommen med din ansökan med ev. bilagor senast den 16 december 2018. UFV-PA 2018/4069
Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast tillsvidareanställning
ErsättningFast Lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-12-16
Ange följande referens när du ansöker: UFV-PA 2018/4069
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagIT-avdelningen, Enheten för användarstöd
AdressIT-avdelningen, Enheten för användarstöd
Box 256
75105 Uppsala
KontorsadressBox 256
Jobbnummer 4484137
Observera att sista ansökningsdag har passerat.