Svenska kraftnät söker två Enhetschefer till Divsion IT

Svenska Kraftnät / Datajobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Svenska Kraftnät i Sundbyberg, Stockholm, Täby, Norrtälje, Västerås eller i hela Sverige

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Sverige måste fördubbla elproduktionen när samhället elektrifieras ­- och Svenska kraftnät har en avgörande roll. För att klara det behöver vi nya digitala lösningar. Och fler smarta medarbetare som vill skapa dem. Hos oss kan du bli en viktig del av energiomställningen genom att lösa svåra IT-utmaningar inom hela IT-kedjan. Läs mer om Svenska kraftnät här: www.svk.se.

Svenska kraftnät söker nu dig som vill vara med vår fortsatta tillväxtresa i en roll som enhetschef inom Division IT!

Publiceringsdatum
2022-10-01

Om tjänsten
Vi söker enhetschefer till avdelningen IT Utveckling:

Enheten Beslutstödssystem arbetar med att förvalta och utveckla lösningar som skapar förutsättningar för ökad insikt och ett mer datadrivet beslutsfattande. Fokus ligger på smart och värdeskapande användning av verksamhetens historik- och realtidsdata.

Enheten Integrationer ansvarar för utveckling och förvaltning av Svenska kraftnäts integrationsplattformar och dess ingående integrationer, vilket omfattar allt från kravställning och arkitektur till utveckling, test och operativ drift,

Tjänsterna är tillsvidare och är placerade på vårt huvudkontor i Sundbyberg. Resor inom Sverige kan förekomma.

Arbetsuppgifter
I rollen som Enhetschef kommer du att ha personal- och budgetansvar för enheten.

Det innebär att du är

• Medlem i IT Utvecklings Ledningsgrupp
• Medlem i styrgrupper
• Operativ sponsor för projekt inom IT
• Objektsägare IT för enhetens förvaltningsobjekt

Att vara enhetschef innebär bland annat att du planerar, genomför, följer upp och återrapporterar till avdelningschefen. Du håller regelbundna möten och avstämningar med medarbetarna på enheten och ansvarar för enhetens verksamhetsutveckling, planering och uppföljning. Vidare bidrar du till avdelningens verksamhetsutveckling.

Du kommer att få möjligheten att utvecklas inom din roll och utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen.

Bakgrund
Du har högskole-/universitetsutbildning om 120p/180hp, alternativt motsvarande utbildning eller kompetens förvärvad på annat sätt. Vidare har du erfarenhet av:

• Chef- och ledarskap (inklusive personalansvar) inom IT utveckling
• Gedigen arbetslivserfarenhet från IT gärna med fokus på IT-utveckling.
• Förändringsledning
• Att införa och leda team med agilt utvecklingsarbete.

Det är en fördel men inget krav att du också har erfarenhet av

• Förvaltningsmodeller ex PM3, projektledningsmetodik ex PPS, agila arbetssätt inom utvecklingsområdet ex DevOps, kunskap om ramverk som ITIL
• Styrning och strategisk planering
• Kunskap om informations- och IT-säkerhetsarbete i komplexa miljöer
• Som om chef inom organisationer med höga tillgänglighetskrav och 24/7 verksamhet

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som är flexibel och som har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter samt ser möjligheterna i förändringar. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet samt förstår din roll, men ser också till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Vidare har du en god samarbetsförmåga och kan relatera dig till andra på ett lyhört sätt samt lyssnar och kommunicerar.

Som ledare har du en stark förmåga att bygga team, motivera och stödja dina medarbetare, utveckla enhetens arbetsmetodik och verktyg samt lyssnar och kommunicerar på ett konstruktivt och tydligt sätt. Du är trygg i dig själv och har mod att delegera och fatta beslut i tuffa situationer. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tester kommer att genomföras under rekryteringsprocessen.

Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Tina Stödberg, tel. 010 475 82 92 alternativt ansvarig rekryterare Victoria Waltenberg, tel. 010 350 90 45. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast den 19 oktober 2022. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.

Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.

Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast månadslön.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Svenska Kraftnät

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Svenska Kraftnät (org.nr 202100-4284), http://www.svk.se

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Svenska Kraftnät

Jobbnummer
7033541

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Svenska Kraftnät

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Svenska Kraftnät: