Svenska kraftnät söker tekniker till IT-Driftcentral
Svenska Kraftnät / Supportteknikerjobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla supportteknikerjobb i Sundbyberg,
Solna,
Danderyd,
Stockholm,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Svenska Kraftnät i Sundbyberg,
Stockholm,
Täby,
Norrtälje,
Västerås eller i
hela Sverige Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vi söker nu dig som vill vara med på en spännande och ansvarsfull resa och arbeta med drift av de system som säkrar landets energiförsörjning hos en av energibranschens mest attraktiva arbetsgivare.
SvK tar nästa steg i sin driftorganisation och ska starta upp en ny funktion. Funktionen är en s.k. IT Driftcentral och ska tillhandahålla övervakning och incidenthantering av SvKs Kontrollrumsnära IT-tjänster. Eftersom vi söker flera personer kan tjänstens innehåll och ansvar till viss del anpassas utifrån din bakgrund. Vi välkomnar därför sökande både med längre och lite kortare arbetslivserfarenhet. Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.
Publiceringsdatum2022-02-22Om tjänstenI vår nya roll som tekniker till IT-Driftcentral kommer du att ingå i vår enhet Drift/NOC. I enheten arbetar vi tillsammans med inkommande ärenden, felsökning, drift och övervakning. Du kommer att vara en viktig "spindel i nätet" och samordnar och driver våra åtgärder för att säkerställa hög driftsäkerhet i nät och tjänster.
Funktionen kommer att jobba tätt tillsammans med svks kritiska verksamhet i kontrollrummet för att säkerställa tillgängliga IT-System och funktioner. Tekniker inom IT-Driftcentral agerar på händelser enligt givna checklistor och snabbast möjligt, för att orsaken till händelsen ska få så liten påverkan på verksamheten som möjligt. Det kommer att vara ett mixat team av olika kompetenser inom IT.
ArbetsuppgifterI rollen som tekniker till IT-Driftcentral ingår följande uppgifter:
• Tekniskt stöd till kontrollrummet.
• Hanterar svks IT övervakning
• Arbeta med intern "kundkontakt" och deras tekniska utmaningar.
• Tekniskt stöd till underhållsentreprenörer och annan fältpersonal i transmissionsnätet, vid exempelvis incidenter och planerade arbeten.
• Agera första kontaktyta mot externa telekom-kunder i Svk:s fibernät vid incidenter och planerade driftavbrott.
• Konfiguration och felsökning med fokus på Linux, Nätverk och Windows enligt instruktioner
• Med hjälp av övervaknings- och ärendehanteringssystem övervaka, felsöka, åtgärda och/eller eskalera events och incidenter som inträffar i vår miljö.
• Arbeta enligt ITIL med fokus på incidenter i ärendehanteringssystemet samt förbättringsarbeten
• Följa upp och återkoppla till såväl tekniker som anmälare.
• Deltar i diagnostisering och i återställning av tjänster enligt instruktioner.
Arbetet är upplagt enligt ett skiftschema där dagar, kvällar, nätter och helger.
BakgrundSkallkrav:
• Minst 2-3 års erfarenhet av supportarbete i Windows- och Linux miljöer
• Erfarenhet av att sitta i en Service Desk samt hantera övervakning
• Erfarenhet av event- / larmhantering
• Goda kunskaper om servrar samt operativsystem (ex. Linux/Unix, Windows)
• Minst 2-3 års erfarenhet av arbete inom IT-support (1st/2nd line)
• Erfarenhet av att arbeta enligt ITIL
• Du ska ha goda kunskaper inom svenska och engelska språket i både tal och skrift
• Svensk medborgare
Meriterande krav:
• Goda kunskaper inom OP5, SCOM, Prometheus, Grafana, Open shift och Alert manager
• Goda kunskaper inom nätverk och kommunikation
• Erfarenhet av Unix
• Erfarenhet av fibernät
Dina personliga egenskaper
Vi ser att du är en nyfiken, hjälpsam, social person som brinner för strukturerad problemlösning och förbättringsarbete. Trivs med att arbeta i team men är även självgående och gillar att ha mycket kundkontakt. Du är lyhörd och delar gärna med dig av dina kunskaper till kollegor. Du är också mån om att ge god service.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna Svenska Kraftnäts samarbetspartner Boxhill Recruitment, Petra Törnblom via
petra.tornblom@bhill.se eller 0760036080 om du vill veta mer. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel 010-475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel 010-475 84 94. Du når oss också via e-post
fornamn.efternamn@svk.seSista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 20 mars 2022. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt. Eventuella tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.
Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-03-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSvenska Kraftnät
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Svenska Kraftnät (org.nr 202100-4284),
http://www.svk.se Jobbnummer 6367973
Observera att sista ansökningsdag har passerat.