Svenska kraftnät söker en Verksamhetsansvarig för Starta Sverige

Svenska Kraftnät / Elektronikjobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla elektronikjobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Svenska Kraftnät i Sundbyberg, Stockholm, Täby, Norrtälje, Västerås eller i hela Sverige

Har du funderat på vad som skulle hända om hela Sverige blir strömlöst och hur man effektivast återuppbygger kraftsystemet med minimala konsekvenser för samhället? Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät söker dig som vill leda, planera, genomföra och utveckla vår preventiva verksamhet för svåra påfrestningar och nätsammanbrott på elförsörjningen.

Publiceringsdatum
2021-09-01

Om tjänsten
Kraftsystemet står inför en omfattande förändring med nya produktionsslag och förbrukningar som installeras i snabb takt. För att möta de kommande förändringarna behöver våra nuvarande strategier, hjälpmedel och utbildningar/övningar för återuppbyggnad av kraftsystemet anpassas och utvecklas samt koordineras med branschens aktörer.

Tjänsten omfattar ett verksamhetsansvar för den nationella och branschgemensamma strategin som ska förhindra nätsammanbrott eller, då detta inte är möjligt, mildra konsekvenserna av det vid störningar i kraftsystemet. Den samlade benämningen för detta är Starta Sverige. Du kommer därmed att vara en central del av att stärka och utveckla vår förmåga att hantera och motstå störningar.

Du får en nyckelroll i en verksamhet som är bred och i ständig förändring och som omfattar strategisk och operativ ledning. Arbetet kommer medföra kontakter internt, nationellt och internationellt. Verksamheten involverar samverkan mellan Svenska kraftnät och branschföretagen vid svåra driftsituationer för elförsörjningen.

Du kommer att tillhöra enheten Driftstöd på division System. Enheten ansvarar även för utveckling av driftutbildning, nätkoder och avtal. Där kommer du att arbeta med engagerade och kompetenta kollegor samtidigt som du kommer arbeta nära elförsörjningens hjärta; vårt nationella kontrollrum med övervakning dygnet runt.

Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Arbetsuppgifter
Rollen som verksamhetsansvarig för Starta Sverige kommer att innebära ansvar för att utveckla strategin samt att driva samövningar mellan branschföretagen. Du ansvarar även för strategin för manuell förbrukningsfrånkoppling och deltar i samverkansgrupper med verksamhetsansvariga för automatisk förbrukningsfrånkoppling. Vidare deltar du i referensgrupper och arbetsgrupper för att vidareutveckla förmågan att dödnätsstarta fler kraftslag, t.ex. vindkraft och HVDC, och för att utveckla möjligheterna för ödrift. Utöver detta kommer du att arbeta med att vidareutveckla den interna utbildningsdelen inom Starta Sverige.

Arbetet innebär samverkan och kontaktytor internt inom Svenska kraftnät, branschföretag, organisationer och myndigheter, både nationellt och internationellt.

Bakgrund
Du ska ha en teknisk examen inom t.ex. elkraft, energisystem eller liknande alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt vilken vi bedömer likvärdig. Vidare ser vi att du:

• har flerårig relevant arbetslivserfarenhet inom energisektorn.
• har god kunskap om kraftsystemet och dess ingående komponenter.
• talar samt förstår svenska och engelska i tal och skrift.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av projektledning.

Dina personliga egenskaper
Du är kommunikativ och engagerande samt har lätt för att skapa nya relationer och förtroende då denna roll innebär många kontaktytor i organisationen samt mot elbranschen i övrigt. Du kan identifiera, strukturera och prioritera verksamhetens behov samt fatta beslut och nå resultat. Eftersom du kommer att representera Svenska kraftnät externt är det viktigt att du är en bra representant för affärsverket och agerar utifrån statstjänstemannarollen.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande tillförordnad chef Henrik Olsén, tel. nr. 010-475 83 69 alternativt ansvarig rekryterare Eva Häger, tel. nr. 010-475 97 53. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel. 010-475 84 97. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast den 26 september. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.





Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.

Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.

Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-09-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Svenska Kraftnät

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Svenska Kraftnät (org.nr 202100-4284), http://www.svk.se

Jobbnummer
5936268

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Svenska Kraftnät

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Svenska Kraftnät: