Svenska kraftnät söker en Teamledare för inköp av Konsulter & In

Svenska Kraftnät / Inköpar- och marknadsjobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Svenska Kraftnät i Sundbyberg, Stockholm, Täby, Norrtälje, Västerås eller i hela Sverige

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Inköpsfunktionens uppdrag är att stödja Svenska kraftnäts verksamhet och förändringsresa genom utveckling av ledarskap, kultur, varumärke och verksamhet. I enlighet med strategin strävar Svenska kraftnät mot att vara en av Sveriges mest attraktiva arbetsplatser, att vi ska ha gemensamma arbetssätt och att alla ska vara delaktiga i utvecklingen av verksamheten genom ett integrerat och tvärfunktionellt samarbete som kännetecknas av hög kollektiv förmåga och tillit till varandra.

Svenska kraftnät är inne i en expansiv fas präglad av stora investeringar med syfte att bygga ut och förnya Sveriges stamnät för el. Vi söker nu dig som vill vara med och stödja Svenska kraftnäts verksamhet och förändring i rollen som teamledare inom inköpsfunktionen.

Inköpsfunktionen växer och står inför en utvecklingsresa för att optimera inköpsarbetet. På avdelningen finns idag ca 25 medarbetare som är fördelade på 4 kategoriorienterade inköpsteam. Vi söker dig som vill leda teamet Konsulter & Indirekt, vilket omfattar inköp av bland annat tekniska konsulter, professionella konsulter samt indirekta produkter och tjänster. Upphandlingar på Svenska kraftnät genomförs enligt LUF, Lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna.

Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Publiceringsdatum
2020-01-02

Arbetsuppgifter
I rollen som teamledare för Konsulter & Indirekt kommer du att ansvara för att leda, planera, utveckla och följa upp arbetet inom ditt inköpsteam bestående av ett antal inköpare. Teamets verksamhet omfattar bland annat strategisk kategoristyrning, taktisk upphandling, avrop mot ramavtal, kontraktsförvaltning och leverantörsstyrning. Arbetet utförs i nära samarbete med stora delar av Svenska kraftnäts organisation samt leverantörsmarknaden. Som teamledare kommer du tillsammans med inköpschef och övriga teamledare att aktivt arbeta med att utveckla hela inköpsfunktionen.

Du kommer även ha rollen som kategoriledare för en av kategorierna som teamet ansvarar för. Kategoristyrningen omfattar dels arbete med strategiska situationsanalyser, analysera spend, kartlägga leverantörsmarknaden samt analysera framtida behov ur ett affärsperspektiv. Du kommer dessutom att driva implementering av kategoristrategier, utveckla affärsformer och avtalsstrukturer samt sammanställa återkopplingar från taktiska upphandlingar.

Bakgrund
Vi söker dig som har examen som civilingenjör, civilekonom, jurist eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av strategiskt inköp och kategoriledning. Ett krav är ledarerfarenhet från en teamledande befattning eller motsvarande.

Du talar samt förstår svenska och engelska i tal och skrift.

Vi ser det som starkt meriterande om du erfarenhet av:

• offentlig upphandling, LOU eller LUF

Vi ser gärna att du har erfarenhet av:

• upphandling eller försäljning av konsulter och indirekta produkter och tjänster
• elkraftbranschen

Dina personliga egenskaper
Som person är du affärsmässig och trivs i rollen att leda både affärer och verksamhet framåt. Ledarskapsintresset är viktigt och du tror på en öppen dialog och en kollektiv förmåga. Du är kommunikativ och bra på att etablera relationer i samarbete med många olika kontaktytor. Vidare är du mål- och resultatorienterad med en god initiativtagande förmåga.

Vill du veta mer? I den här rekryteringen samarbetar vi med HRM Affärsutveckling. Kontakta gärna ansvarig rekryteringskonsult, Sara Bäckström, tel. 072-534 91 00 alternativt e-post: sara@hrmab.se eller ansvarig researcher, Emma Torstensson, tel. 070 522 88 72 alternativt e-post: emma@hrmab.se. Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91. Du når oss också via e-post: fonamn.efternamn@svk.se.

Välkommen med din ansökan senast den 26 januari. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Vi har som mål att bli branschens attraktivaste arbetsgivare. För att nå vårt mål arbetar vi alla utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer. Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällskritisk organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision om att bli ledande för en säker och hållbar elförsörjning.

Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-01-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Svenska Kraftnät

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Svenska Kraftnät (org.nr 202100-4284), http://www.svk.se

Jobbnummer
5023702

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Svenska Kraftnät

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Svenska Kraftnät: