Svenska kraftnät söker controller till ekonomistyrningsenheten
Svenska Kraftnät / Controllerjobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla controllerjobb i Sundbyberg,
Solna,
Danderyd,
Stockholm,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Svenska Kraftnät i Sundbyberg,
Stockholm,
Täby,
Norrtälje,
Västerås eller i
hela Sverige Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Och dessutom tillhöra en enhet där vi arbetar aktivt med att skapa en miljö där lärande, samarbete, välmående och målstyrning står högt upp på agendan?
Svenska kraftnät söker nu dig som vill arbeta med att utveckla ekonomistyrningen i en växande organisation för att nå visionen om att bli ledande för en hållbar och säker elförsörjning. I rollen som controller kommer du arbeta med ekonomistyrning på verksövergripande nivå i form av långa ekonomiska planer, budget, prognos, utfall, ekonomiska analyser och utredningar, samt även verksamhetsplanering- och uppföljning med målet att "gifta ihop" verksamhetsplanering och ekonomiska planer.
Ekonomistyrningsenheten finns till för att säkra en långsiktigt stabil ekonomi. Enheten svarar för både stöd och expertkunnande och skapar förutsättning för ledning och verksamhet att fatta medvetna beslut och därigenom uppnå sina mål. Genom enhetens uppdrag, ett gott samarbete inom teamet och verksamheten skapar vi tillsammans en hållbar framtid.
Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.
Publiceringsdatum2020-02-21ArbetsuppgifterI rollen som controller kommer du samarbeta med flertalet kollegor inom enheten, såsom divisionscontrollers, samordnande controller och verksamhetsutvecklare för att leverera vårt uppdrag, säkra och utveckla ändamålsenliga planerings- och ekonomistyrningsprocesser. Du kommer även utveckla ett stort kontaktnät inom hela affärsverket. Som controller kommer du ansvara för delar av våra leveranser inom ramen för uppdraget, med störst vikt mot ekonomistyrning, som exempelvis:
> Korta- och långa ekonomiska prognoser
> Verksamhetsplan med investerings- och finansieringsplan samt verkets övriga underlag till statsbudgeten
> Säkra att vi har behovsanpassade, effektiva och användarvänliga systemstöd
> Utbildning för verksamheten i ekonomiprocesser, system och arbetssätt
Om du brinner för att utveckla en hållbar verksamhet genom strategisk och verksamhetsnära ekonomi- och verksamhetsstyrning och att du samtidigt ser kraften i ett effektivt team, då är detta en roll för dig att söka.
Din bakgrund
Du ska ha akademisk examen inom ekonomi eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Vidare har du:
> Flera års erfarenhet av ekonomistyrning (budget, prognos och ekonomiska analyser)
> Erfarenhet av komplexa ekonomimodeller
> Goda kunskaper av svenska och engelska i tal och skrift
Vi ser gärna att du har erfarenhet av verksamhetsplanering och riskhantering, erfarenhet av att kravställa och arbeta i affärssystem och systemstöd för datadrivet arbetssätt som datalager och BI-system. Vi ser gärna att du har erfarenhet av energibranschen.
Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen är det viktigt att du tar hänsyn till det större perspektivet och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang och skapar kontakter och underhåller relationer. Du lyssnar, kommunicerar och samarbetar på ett smidigt sätt och ser att frukten i goda samarbeten skapar förutsättning för gemensam framgång. Affärsmässiga principer är en självklarhet liksom att visa omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vill du veta mer, kontakta gärna rekryterande chef Maria Richtnér, tel. nr. 010-475 87 44 alternativt HR-partner Kristin Svanberg, tel. nr. 010-475 82 58. Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91.Du når oss också via e-post:
fornamn.efternamn@svk.se.
Välkommen med din ansökan senast den 15 mars 2020. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Vi har som mål att bli branschens attraktivaste arbetsgivare. För att nå vårt mål arbetar vi alla utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer. Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision om att bli ledande för en säker och hållbar elförsörjning.
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Varaktighet, arbetstid
Dagtid Heltid
ErsättningIndividuell lönesättning
Enligt avtal
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-03-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSvenska Kraftnät
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Svenska Kraftnät (org.nr 202100-4284),
http://www.svk.se Jobbnummer 5111326
Observera att sista ansökningsdag har passerat.