Svea hovrätt söker samordnare till sektionen för arkiv och regis

Sveriges Domstolar / Juristjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Stockholm, Solna, Huddinge, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Svea hovrätt är Sveriges äldsta och största hovrätt.

Hovrättens främsta uppgift är att avgöra mål på ett rättssäkert och effektivt sätt. Nu erbjuder vi dig som vill vara med och bidra till detta möjligheten att arbeta som samordnare hos oss på sektionen för arkiv och registratur.

Det här erbjuder vi dig
Vi kan erbjuda ett intressant arbete på sektionen för arkiv och registratur där vi tillsammans arbetar med att ge service på hög nivå. Vi söker nu en medarbetare med stort intresse för administration, service och som har öga för detaljer.

Sektionen för Arkiv och registratur ansvarar bland annat för att ta emot och registrera domstolens inkommande mål och ärenden, att domstolen har ett ordnat arkiv och att tillhandahålla hovrättens allmänna handlingar i avslutade mål och ärenden.

Som samordnare på sektionen för arkiv och registratur erbjuds du ett varierande och utvecklande arbete. Du kommer tillsammans med chefen för arkiv och registratur att planera och fördela arbetet på registraturen. Du har en nyckelroll i det dagliga arbetet och har tät kontakt med de dömande avdelningarna. Att löpande bevaka utvecklingen inom registraturområdet och förändringar rörande hur målen ska klassas och registreras är en del av arbetet. Arbetet förutsätter också att du kan ta både interna och externa kontakter på ett professionellt sätt. Du håller i introduktionen av nya medarbetare vid registraturen och ska löpande utvärdera behovet av utbildning för medarbetarna. Du förväntas även delta i den dagliga verksamheten inom registraturen och utföra löpande arbetsuppgifter som förekommer där samt på olika sätt bidra till att utveckla verksamheten.

Vem är du?
Som samordnare är det viktigt att du är lyhörd, alltid har fokus på verksamhetens bästa och kan stötta och motivera kollegor i det dagliga arbetet. Anställningen kräver att du har lätt för att samarbeta, är pålitlig och har gott omdöme. Du ska ha förmåga att skapa goda relationer till dina kollegor och kunna bidra med din kompetens till hela gruppen och det gemensamma arbetet.

Du behöver också vara noggrann, kvalitetsmedveten och lyhörd inför verksamhetens behov. Du har gott omdöme och ser till helheten, samt att du behöver ha en god förståelse för sektionens uppdrag och vad som ska levereras.

För att prestera väl som samordnare krävs vidare en god planerings- och problemlösningsförmåga. Du måste ha förmåga att snabbt ställa om och anpassa dig till förändringar som sker. Du är målinriktad och kan slutföra dina arbetsuppgifter på ett strukturerat och noggrant sätt.

Det är viktigt att du, inte minst under perioder med hög arbetsbelastning, kan se vad som behöver prioriteras och kan kommunicera det till gruppen så att uppsatta mål nås, samtidigt som hög kvalité bibehålls.

Du har en fullgjord gymnasieutbildning, samt minst ett års relevant eftergymnasial utbildning. Du har erfarenhet av handledarskap. Du har några års erfarenhet av arbete vid en myndighet. Det är meriterande om du har arbetat på domstol.

Du är en mycket van datoranvändare och av Office-paketet. Du har en väl utvecklad kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och gärna på engelska. Du ska på ett skickligt sätt kunna förmedla information och kunskap till dina kollegor, samt kunna ge konstruktiv feedback. Du är social, lätt att samarbeta med och tycker att det är viktigt att bidra till trivseln på arbetsplatsen.

Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper och urvalstester kommer därför att genomföras i rekryteringsprocessen.

Om Svea hovrätt och sektionen för arkiv och registratur
Svea hovrätt är landets största hovrätt med cirka 340 anställda. Hovrättens huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Svea hovrätt består av åtta dömande avdelningar och en administrativ enhet. Den administrativa enheten består av tre sektioner: HR, ekonomi och bibliotek, Arkiv och registratur samt Service. Vid sektionen för arkiv och registratur arbetar fjorton medarbetare. Hovrätten är vackert belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm.

Ansökningsförfarande
- Fullständig ansökan görs i Varbi
- I ditt personliga brev beskriver du varför du söker tjänsten samt beskriv på vilket sätt du kan bidra till domstolens verksamhet.
- Ladda upp slutbetyg från gymnasiet eller annan relevant eftergymnasial utbildning. Behöver du komplettera detta ska det framgå i det personliga brevet

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Publiceringsdatum
2022-04-13

Ersättning
Månadslön. Inom Sveriges domstolar tillämpas individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-04-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sveriges Domstolar

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "HSV 2022/531".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Svea hovrätt

Kontakt
Linda Sjödin, Chef för arkiv och registratur
08-56167331

Jobbnummer
6538826

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar: