Svea hovrätt söker handläggare till sektionen arkiv och registra

Sveriges Domstolar / Juristjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Stockholm, Solna, Huddinge, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Svea hovrätt är Sveriges äldsta och största hovrätt.

Hovrättens främsta uppgift är att avgöra mål på ett rättssäkert och effektivt sätt. Nu erbjuder vi dig som vill vara med och bidra till detta möjligheten att arbeta som handläggare hos oss på sektionen för arkiv och registratur.

Det här erbjuder vi dig
Vi kan erbjuda ett intressant arbete på sektionen för arkiv och registratur där vi tillsammans arbetar med att leverera med hög kvalitet till de dömande avdelningarna och till allmänheten. Vi söker nu en eller flera medarbetare med stort intresse för administration, service och som har öga för detaljer.

Sektionen för arkiv och registratur ansvarar bland annat för att ta emot och registrera domstolensinkommande mål och ärenden, att domstolen har ett ordnat arkiv och att tillhandahålla hovrättensallmänna handlingar i avslutade mål och ärenden.

Som handläggare på sektionen erbjuds du ett varierande och utvecklande arbete. Arbetet innebär i huvudsak att klassificera och registrera nya mål och ta emot och besvara externa och interna förfrågningar. Arbetet förutsätter att du kan ta både interna och externa kontakter.

För att uppnå så låg sårbarhet och hög flexibilitet som möjligt kommer även andra arbetsuppgifter som utförs på sektionen att förekomma. Vidare kommer du att medverka i utvecklingen av sektionen, genom att bl.a. vara med och ta fram förslag på riktlinjer och rutiner för hela sektionen.

Vem är du?
För att lyckas i rollen som handläggare hos oss är det viktig att du trivs med att arbeta i en liten grupp med stort gemensamt ansvar. Tjänsten kräver att du har lätt för att samarbeta, är pålitlig och har gott omdöme samt skapar goda relationer till dina kollegor och bidrar med din kompetens till hela gruppensgemensamma arbete.

Du behöver också vara noggrann, kvalitetsmedveten och lyhörd inför verksamhetens behov. För att trivas hos oss behöver du vara flexibel samt att du har ett lösningsorienterat förhållningssätt i att hanteraolika uppgifter och situationer.

Det är viktigt att du, inte minst under perioder med hög arbetsbelastning, kan samarbeta bra, prioriteraarbetet effektivt för att nå uppsatta mål, samt bibehålla hög kvalitet i det du levererar.

Du har en fullgjord gymnasieutbildning, relevant eftergymnasial utbildning kan vara meriterande. Du behöver också ha minst ett års dokumenterad erfarenhet från framgångsrikt arbete inom administration och/eller service.

Du är van användare av Office-paketet, har en god kommunikativ förmåga och du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska.

Om Svea hovrätt och sektionen för arkiv och registratur
Svea hovrätt är landets största hovrätt med cirka 340 anställda. Hovrättens huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Sveahovrätt består av åtta dömande avdelningar och en administrativ enhet. Den administrativa enheten består av tre sektioner: HR, ekonomi och bibliotek, Arkiv och registratur samt Service. Vid sektionen förarkiv och registratur arbetar fjorton medarbetare. Hovrätten är vackert belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm.

Ansökningsförfarande
- Fullständig ansökan görs i Varbi
- I ditt personliga brev beskriver du varför du söker tjänsten samt beskriv på vilket sätt du kan bidra till domstolens verksamhet.
- I fältet Arbetslivserfarenheter och utbildningar anger du dina erfarenheter, observera att CV inte ska bifogas eller laddas upp. Ange tidigare arbetsplatser med tillhörande arbetsuppgifter samt tidsperioder. Eftersom Varbis formulär inte anger månader får du specificera anställningstidens längd i fritext; År-Månad-Dag (exempel från: 2020-01-01 till: 2020-12-31).
- Ladda upp slutbetyg från gymnasiet eller annan relevant eftergymnasial utbildning. Behöver du komplettera detta ska det framgå i det personliga brevet

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillsvidareanställning

Publiceringsdatum
2022-05-17

Ersättning
Månadslön. Inom Sveriges domstolar tillämpas individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-05-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sveriges Domstolar

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "HSV 2022/718".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Svea hovrätt

Kontakt
Åsa Karlbom, HR-specialist
08-56167146

Jobbnummer
6655826

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar: