Supporttekniker

Höganäs kommun Kommunledningskontoret / Supportteknikerjobb / Höganäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla supportteknikerjobb i Höganäs, Bräcke, Helsingborg, Ängelholm, Bjuv eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Höganäs kommun Kommunledningskontoret i Höganäs

IT-enheten i Höganäs kommun består av en IT-chef, en Drifts- och supportansvarig arbetsledare, fem tekniker med spetskompetens, en supporttekniker och en telefoniansvarig. Vår telefoniansvariga kommer att gå på föräldraledighet under perioden november 2010 till januari 2012. Under den perioden kommer kommunens IT-infrastruktur att genomgå omfattande förändringar i samband med att kommunen inför ett gemensamt ärende- och dokumenthanteringssystem och infrastrukturen kommer att följa Microsofts koncept MSKD 4.0. Vi kommer under den här perioden att göra en tillfällig omorganisation och förstärka vår 1:st line support med ytterligare en tekniker. Arbetsuppgifterna som idag ligger på telefoniansvarigtjänsten kommer att fördelas inom teamet, en del kommer att ligga på supportteknikerna.
Organisatoriskt tillhör IT-enheten ekonomiavdelningen inom kommunledningskontoret och vår politiska nämnd är kommunstyrelsen. En kommun är närmast att betrakta som en diver-sehandel i service, varje förvaltning och verksamhetsgren har ett eller flera specialiserade verksamhetssystem. IT-systemen är idag stommen i kommunens verksamhet och det finns ingen verksamhet so inte är beroende av IT på ett eller annat sätt. Vi på IT-enheten driftar och servrar samtliga system och dess användare, vilket innebär att vi har ett brett område att jobba inom och vi måste vara lyhörda för kundernas olika krav och kompetens. Utbildningsförvaltningen har en IT-avdelning som driftar och servrar elevdatorerna på kommunens skolor och förskolor och de ansvarar även för support till eleverna och de särskilda system som finns inom elevnätet. Under hösten 2010 påbörjar vi arbetet med att bygga ett helt gemensamt nätverk för kommunens samtliga verksamheter, vi kommer att gå från fysisk till logisk säkerhet och vi kommer även att uppgradera klientoperativet till W7 och serveroperativet till W2008R2. Det kommer att innebära omfattande förändringar för oss alla, främst för våra kunder. Av den anledningen behöver vi utöka vår supportfunktion, för att möta kundernas frågor och hjälpa dem med lösningar.
Kommunens nätverk består främst av virtuella servrar, ca 70 st i dagsläget, kompletterat med några få fysiska servrar. Dessa servrar innehåller ca 100 olika verksamhets- och driftssystem. En del system ansvarar IT-enheten helt för, som t ex Exchange, AD, SCCM, HPSIM, backup, lagring och de olika system som tillhör kommunens IP-växel. Andra system ansvarar verksamheterna för, där finns det systemansvariga som är superanvändare av systemen och som ansvarar för support till användare och kontakten med IT-enheten, medan IT-enheten ansvarar för drift och underhåll samt uppgradering. Operativsystemet är minst W2003R2 på servernivå och databashanterare är SQL2000/2005.
Vi har ca 650 datorer i det administrativa nätverket. Samtliga av dessa är idag installerade med Windows xP. Under hösten 2010 / våren 2011 kommer detta att installeras om till W7. Vi jobbar med centraliserad programvaruinstallation och licensregister vilket innebär att alla installationer hanteras centralt.
Vår support är den verkliga spindeln i kommunens IT-verksamhet. Samtliga felanmälningar, beställningar, förfrågningar och synpunkter lotsas till support och hanteras i första läget av en supporttekniker. Alla kontakter loggas och vissa typer av ärende fördelas vidare till tekniker. Vårt mål är att lösa 80% av alla felanmälningar skall lösas samma dag de kommer in och vi ska jobba nära kunden. Vi använder SCCM för att effektivt kunna hjälpa våra kunder på distans. Det är viktigt för oss att våra kunder är nöjda med den service vi ger och att de upplever att vi har en dialog. Du kommer att jobba i team tillsammans med en erfaren supporttekniker samt en tekniker i 2:nd line support. Du kommer att jobba både med pc-relaterade problem samt hantera kunder som har olika typer av problem med mobiltelefoner. Installation och leverans av mobiltelefoner kommer att ingå i arbetsuppgifterna.

Publiceringsdatum
2010-09-01

Arbetsuppgifter
Vi söker en tekniker till en tillfällig utökning av vår 1:st line support under perioden november 2010 till januari 2012.
IT-avdelningen finns på Stadshuset men har hela kommunen och samtliga verksamheter inom kommunen som sitt arbetsfält. Vi har idag ca 900 användare på 650 datorer inom det administrativa nätverket. Vi ansvarar även för kommunens telefoni, både den fasta IP-telefonin och mobiltelefonin. Kommunens utbildningsförvaltning har en IT-enhet som vi har nära samarbete med och under hösten 2010 kommer vi att bygga ett gemensamt nätverk vilket innebär att vi kommer att utöka vår service även till personal inom utbildningsförvaltningen. Vi kommer under hösten 2010 påbörja arbetet med MSKD 4.0 och i samband med detta kommer vi att uppgradera till W7 samt W2008R2 på serversidan. Vi behöver därför förstärkning i vår support för att kunna fortsätta ge våra kunder fullgod service.

Kvalifikationer
Vem är Du?
Vi tror att du har ett gott handlag med datorer och mobiltelefoner, att du inte är rädd för att ta i när det behövs och att du förstår att datorer och övriga tekniska hjälpmedel är ett oerhört viktigt, nästan oumbärligt, arbetsredskap i vår organisation. Det senare betyder att de kunder du skall hjälpa stundtals är mycket otåliga och känner sig mycket handikappade när deras arbetsredskap inte fungerar. Vi tror att du har god kännedom om Microsofts produkter, främst Windows xP och W7 samt att Du är van vid felsökning av datorer. Vi tror också att du kan hålla många bollar i luften och att du inte blir stressad av att trycket i bland är ganska högt. Vi tror att du har några års relevant arbetslivserfarenhet.
De sökande vi tror mest på, med ledning av de ansökningshandlingar vi får in, kallar vi till ett samtal. Tillhör du det gänget, kommer du att få träffa de personer du kan komma att arbeta tillsammans med. Det kommer med stor säkerhet att bli aktuellt med ytterligare något möte, med den mest intressanta kandidaten.
Glöm inte ange dina löneanspråk i din ansökan! Om du inte har med den uppgiften kommer vi inte att betrakta din ansökan som fullständig.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2010-09-19
Ange följande referens när du ansöker: A137527
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Ansökan sker via företagets webbplats.

Kontakt
Bo Nilsson, 042-337101
Jennie Lohmander, 042-33 77 20

Facklig kontakt
Din fackliga representant, 042-33 71 00

Företag
Höganäs kommun Kommunledningskontoret

Adress
Höganäs kommun Kommunledningskontoret
26382 Höganäs

Jobbnummer
722380

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Höganäs kommun Kommunledningskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Höganäs kommun Kommunledningskontoret: