Studievägledare för utveckling av alumnverksamhet

Lunds universitet, Humaniora och teologi, Instit. för utbildningsvetenskap / Yrkesvägledarjobb / Lund
2024-11-05


Visa alla yrkesvägledarjobb i Lund, Lomma, Staffanstorp, Burlöv, Kävlinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lunds universitet, Humaniora och teologi, Instit. för utbildningsvetenskap i Lund

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.

Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.

Beskrivning av arbetsplatsen
Vid Institutionen för utbildningsvetenskap bedrivs utbildningsvetenskaplig undervisning och forskning med en rad olika inriktningar inom såväl skola som högre utbildning.

Institutionen är den centrala noden i det nätverk som utgör ämneslärarutbildningen vid Lunds universitet och ansvarar för undervisningen inom ämneslärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärnkurser (UVK), för den kompletterande pedagogiska utbildningen (KPU) för blivande ämneslärare och samordningen av den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU).

Vi erbjuder
Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Vi har även ett flextidsavtal som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid.

Läs mer på universitetets webbplats om att vara https://www.lu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss


Arbetsuppgifter och ansvarsområden
Vi söker en studievägledare för ett projekt på tre månader för utveckling av alumnverksamheten för ämneslärarutbildningen.

Alumnverksamheten inom ämneslärarutbildningen är ett viktigt led i att stärka professionsidentiteten samt möjliggöra för universitetet att stärka yrkets attraktivitet och verka professionsbyggande genom att skapa organisatoriskt stöd för samverkan mellan lärarutbildare och forskare, studenter och alumner.

Det nationella professionsprogrammet för rektorer, förskollärare och lärare är i färd att implementeras. En välfungerande alumnverksamhet kan lägga en god grund för att nå ut till lärare med information om kursutbud kopplat till nationella professionsprogrammet och inhämta information om de behov för fortbildning som våra alumner har så att kursutbudet kan anpassas.

Syftet för detta projekt är att kartlägga hur en alumnverksamhet kan organiseras för att kunna möte behov hos lärarutbildning, lärarstudenter och ämnesläraralumner.

Projektet ska mynna ut i ett konkret förslag på hur alumnverksamheten kan organiseras vid institutionen för att kunna upprätthållas långsiktigt och svara mot behoven.

Publiceringsdatum
2024-11-05

Dina arbetsuppgifter
- Kartlägga studenternas behov
- Kartlägga alumnernas behov
- Koppla studenternas och alumnernas behov till institutionens behov och resurser

Kvalifikationer
Krav för anställningen är:
- Studievägledarexamen.
- Erfarenhet av studie- och professionsvägledande arbete inom lärarutbildning och lärarprofession.

Meriterande för anställningen är:
- Erfarenhet av Lunds universitets ämneslärarutbildning.
- Erfarenhet av samordning av professionsvägledande aktiviteter för studenter och alumner
- Erfarenhet av koordination av studievägledande resurser inom och utom högskola

Övrigt
Anställningen är en visstidsanställning på 100% med start 2/1 2025, eller enligt överenskommelse, till 31/3 2025.

Så här söker du
Anställningen söks via universitetets rekryteringssystem. Ansökan ska innehålla personligt brev med motivering till varför du är intresserad av anställningen och på vilket sätt anställningen matchar dina meriter. Ansökan ska även innehålla CV, examensbevis eller motsvarande, samt övrigt som du önskar åberopa (kopior av betyg, uppgifter till referenser, rekommendationsbrev etc.).

Om Humanistiska och teologiska fakulteterna

Humanistiska och teologiska fakulteterna har åtta institutioner och bedriver en stor och varierad verksamhet inom forskning och utbildning. Vi har ca 700 anställda och ca 4 000 helårsstudenter.

Om Institutionen för utbildningsvetenskap

Vid institutionen för utbildningsvetenskap bedrivs utbildningsvetenskaplig forskning med en rad olika inriktningar, exempelvis ämnesdidaktisk, skol- och utbildningshistorisk samt skol- och utbildningssociologisk forskning och forskning om högre utbildning. Institutionen för utbildningsvetenskap är den centrala noden i det omfattande nätverk som utgör ämneslärarutbildningen vid Lunds universitet och ansvarar för undervisningen inom ämneslärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärnkurser (UVK), för den kompletterande pedagogiska utbildningen (KPU) för blivande ämneslärare, samordningen av den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) samt studieadministration, studievägledning och arbete med information till lärarstudenterna. Vid institutionen finns också Avdelningen för högskolepedagogisk utveckling (AHU) som bedriver kursverksamhet för Lunds universitets lärare, högskolepedagogisk utvecklingsverksamhet samt forskning om högre utbildning.

Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-11-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PA2024/3252".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lunds Universitet (org.nr 202100-3211)

Arbetsplats
Lunds universitet, Humaniora och teologi, Instit. för utbildningsvetenskap

Kontakt
Helena Berglund, bitr. utbildningschef
https://www.ht.lu.se/kontakt/anstallda/

Jobbnummer
8994954

Prenumerera på jobb från Lunds universitet, Humaniora och teologi, Instit. för utbildningsvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lunds universitet, Humaniora och teologi, Instit. för utbildningsvetenskap: