Strategisk Projektinköpare Elektronik

Scania CV AB / Inköpar- och marknadsjobb / Södertälje
2024-10-03


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Södertälje, Salem, Ekerö, Nykvarn, Botkyrka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Scania CV AB i Södertälje, Nykvarn, Huddinge, Järfälla, Sundbyberg eller i hela Sverige

Vill du ta din inköpskarriär till nästa nivå och få möjlighet att jobba i en dynamisk och internationell miljö? Vi erbjuder dig en unik möjlighet att vara med och sätta och implementera Scanias och TRATON Groups framtida inköpsstrategi och globala leverantörsbas inom elektronik.
Vilka är vi?
Gruppen Project Procurement Driver Interaction & Assistance ansvarar för inköp av elektroniska komponenter relaterat till förarmiljön i våra fordon, såsom skärmar, knappar, fjärrkontroller, mikrofoner m.m. Vi ansvarar även för ADAS-komponenter, samt de smarta sensorer och övrig elektronik som behövs för våra autonoma fordon, såsom exempelvis kameror, radar och lidar.
Vi är just nu i färd med att sätta upp sourcingstrategier och skicka ut offertförfrågningar för TRATON Modular System, en gemensam global modulär produktplattform för Scania, MAN, International och VW Truck & Bus. Det är nu vi sätter framtidens leverantörsbas för TRATON och vi som projektinköpare har en nyckelroll att säkerställa att vi köper in rätt teknik till rätt kostnad och att vi har rätt leverantörsbas med avseende på global kapacitet, leveransförmåga, kvalitet och hållbarhet.
Som ledare för det här teamet är jag stolt över att vi alla är lösningsorienterade och använder vår kreativitet samt olika erfarenheter och kompetenser för att nå våra mål och leverera bästa möjliga resultat för Scania och TRATON. Vi har ett öppet och stöttande klimat i teamet, där alla generöst bidrar till lagandan och hjälper varandra att hantera de olika utmaningar som kan uppkomma i våra projekt och samarbeten.
Dina ansvarsområden
I ditt dagliga arbete som projektinköpare kommer du att:
Ha ett nära samarbete med inköps- och kvalitetskollegorna på våra inköpskontor och systerbolag runt om i världen för att skapa och implementera globala inköpsstrategier för dina materiagrupper/segment.
Arbeta väldigt nära våra leverantörer, R&D och många andra interna avdelningar för att nå målen i våra produktutvecklingsprojekt.
Arbeta proaktivt och utmana både leverantörer och kollegor på tvärfunktionerna för att skapa bästa möjliga förutsättningar för upphandling
Analysera offerter, förhandla villkor och säkra långsiktig leveranskapacitet för nya utvecklingsprojekt
Föreslå och nominera nya affärer till leverantörer på Scanias/TRATONs beslutsforum och därefter arbeta nära leverantörerna under utvecklingen fram tills en lyckad introduktion i produktion
Leda och förhandla konstruktionsändringar efter nominering för att säkerställa rätt kostnadsnivå för projektintroduktionerna och på så vis hålla Scania/TRATON konkurrenskraftig i en föränderlig miljö


Vem är du?
För att lyckas och trivas i den här rollen tror vi att du:
Har 3-5 års erfarenhet av strategiskt inköp med segmentsansvar
Älskar problemlösning, är kreativ och villig att utforska nya arbetssätt för att nå våra mål
Har ett strategiskt tankesätt och kan enkelt anpassa dig till förändrade omständigheter
Samarbetar väl med andra, är lyhörd, har en positiv inställning och god kommunikationsförmåga
Är nyfiken och tekniskt intresserad, samt skicklig på att analysera data för att dra slutsatser
Trivs med att göra affärer, att förhandla och att arbeta med kontinuerliga förbättringar
Talar flytande engelska

Det är fördelaktigt om du har tidigare arbetslivserfarenhet från en inköpsroll inom fordonsindustrin.
Vem är jag?
Mitt fokus som ledare för det här teamet är att vara närvarande och tillgänglig för att vägleda och coacha medarbetarna i de olika utmaningarna som vi ställs inför. Jag anser att laganda och att ha roligt på jobbet är otroligt viktigt, eftersom jag tror att ett starkt team som hjälper varandra bidrar till en stödjande kultur, ökar kreativiteten och leder till ett bättre och mer välgrundat beslutsfattande. Jag arbetar med uppmuntran och feedback och är ödmjuk inför det faktum att det är du som inköpare som är specialisten, medan mitt mål är att sätta riktningen och ta bort hinder för att du ska kunna prestera och leverera ett bra resultat.
Varför Scania?
Vi erbjuder dig ett intressant jobb med högt tempo i en företagskultur som präglas av öppenhet, mångfald och respekt för individen. På Scania satsar vi på att utbilda våra medarbetare och ge dem möjlighet att bredda sin kompetens för att kunna växa hos oss. För rätt person som tar ansvar för sin egen utveckling erbjuder Scania många möjligheter att växa och utvecklas i din karriär både i Sverige och internationellt. Det finns också möjligheter att bredda sig tvärfunktionellt både inom företaget och TRATON Group. Det är helt upp till dig!
För ytterligare information
Kontakta Malin Wassborn, Inköpschef Project Procurement Driver Interaction & Assistance, +46 700 810439, malin.wassborn@scania.com.

Publiceringsdatum
2024-10-03

Så ansöker du
Vi ser fram emot din ansökan som ska innehålla ditt CV och ett personligt brev och kopior av eventuella relevanta certifikat och utbildningar. Intervjuer kommer att hållas löpande och tjänsten kan tillsättas före sista ansökningsdag. Ansök så snart som möjligt och senast den 17 Oktober 2024.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-10-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Scania CV AB (org.nr 556084-0976)
Vagnmakarvägen 1 (visa karta)
151 87  SÖDERTÄLJE

Jobbnummer
8935484

Prenumerera på jobb från Scania CV AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Scania CV AB: