Strategisk och operativ kommunikatör till Kommunikationsenheten

Specialpedagogiska skolmyndigheten, Kommunikationsenheten / Marknadsföringsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Kommunikationsenheten i Stockholm, Härnösand eller i hela Sverige

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning - oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb

Just nu befinner sig SPSM i ett spännande utvecklingsarbete för att nå vår vision: En likvärdig utbildning för alla. Vi vill att alla barn, elever och vuxna, oavsett funktionsförmåga, blir delaktiga i en tillgänglig och inkluderande lärmiljö i sin utbildning. Vi vill att de möter en framtidsorienterad och utmanande pedagogik. Vi vill att alla beslut som påverkar deras utbildning grundas på bästa tillgängliga kunskap. Och vi vill att alla deras rättigheter främjas, tillvaratas och tillämpas. Det är vår målbild.

Kommunikationsenheten samordnar och driver utvecklingen av myndighetens interna och externa kommunikation. I vårt uppdrag ingår att bidra till ökad kännedomen om våra tjänster och stärka våra målgruppers förtroende för oss. Vi ger strategiskt och operativt stöd i myndighetens nationella projekt och processer. Vi ansvarar för strategier och riktlinjer inom området så att myndighetens gemensamma kommunikation är tydlig, sammanhållen och lättillgänglig. På enheten finns 27 medarbetare placerade på flera olika kontor i Sverige vilket innebär att vi i stor utsträckning använder digitala verktyg för arbete och möten på distans. Placeringen av denna tjänst kommer i vara vid vårt kontor i Stockholm alternativt Härnösand eller Örebro.

Publiceringsdatum
2022-11-16

Arbetsuppgifter
Som kommunikatör ger du råd och stöd i såväl intern som extern kommunikation, till exempel genom att ta fram kommunikationsplaner och aktiviteter tillsammans med olika uppdragsgivare i myndigheten. Du gör målgruppsanalyser, föreslår ändamålsenliga kanaler, formulerar budskap och samarbetar vid behov med våra externa kommunikationsleverantörer. I samarbete med övriga medarbetare på kommunikationsenheten bidrar du till att utifrån ett helhetsperspektiv utveckla myndighetens kommunikation.

Även om de flesta möten sker digitalt så kan tjänsten innebära resor.

Kvalifikationer
Vi söker dig som
• har examen från högskola eller universitet inom ett område som bedöms som relevant för rollen
• har minst två års dokumenterad arbetslivserfarenhet från kommunikationsområdet
• har erfarenhet av att planera och delta i projekt- och kampanjarbete
• har erfarenhet av att arbeta tillsammans med andra och ser det som självklart att bidra till gruppens relationer och utveckling samtidigt som du kan leda egna uppdrag i mål i rätt tid och med god kvalité.
• har vana att beställa från externa leverantörer
• har erfarenhet av att planera och ansvara för evenemang såsom seminarier, konferenser och workshoppar
• är van att jobba med webbpubliceringsverktyg och sociala medier
• uttrycker dig mycket väl i tal eller teckenspråk på svenska och i skrift på svenska

Det är meriterande om du
• har erfarenhet av att arbeta med kommunikation inom offentlig sektor
• är en driven skribent med förmåga att anpassa innehåll och utformning till olika målgrupper och medier
• har dokumenterad erfarenhet av att lägga upp och leda digitala interna och externa möten
• har erfarenhet av att arbeta med språkvård och klarspråk

Dina personliga egenskaper
Du är självgående, har lätt för att samarbeta och tar egna initiativ. Du trivs i rollen som både operativ och strategisk kommunikatör. Du är engagerad, tillmötesgående och kvalitetsmedveten och får saker uträttade både snabbt och noggrant. Stor hänsyn tas till personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. Provanställning på sex månader tillämpas

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-12-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Kommunikationsenheten

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2 STO-2022/1364".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Specialpedagogiska Skolmyndigheten (org.nr 202100-5745)

Arbetsplats
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Kommunikationsenheten

Kontakt
Biträdande enhetschef
Katarina Brdarski
Katarina.brdarski@spsm.se
010 473 50 95

Jobbnummer
7178039

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Specialpedagogiska skolmyndigheten, Kommunikationsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Kommunikationsenheten: